سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ آذر ۱۳۹۳ در ۲:۱۴ ب.ظ چاپ مطلب

گلایه کارگردان «میهمان» از جشنواره فیلم کودک/ خاطره خوش با جشنواره فیلم رشد

behzad-rafiee

کارگردان فیلم «میهمان» تاکید کرد حضور فیلمش در جشنواره‌های مختلف بازخورد مخاطبان را به او می‌رساند.

کارگردان فیلم «میهمان» تاکید کرد حضور فیلمش در جشنواره‌های مختلف بازخورد مخاطبان را به او می‌رساند.

بهزاد رفیعی به سوره سینما گفت: امسال فیلم من یکی از فیلم های حاضر در جشنواره فیلم کودک اصفهان بود و اتفاقا کاندید هم شد، اما خودم دعوت نشده بودم و هنوز هم نمی‌دانم چرا؟ پیگیری هم انجام دادم اما نتیجه نگرفتم. بعد از این رخداد اما از جشنواره فیلم رشد با من تماس گرفتند و خواستند برای حضور «میهمان» در آن رضایت بدهم. در اختتامیه این جشنواره نیز جایزه گرفتم و از این بابت خوشحالم اما هنوز آن بی مهری برگزار کنندگان جشنواره فیلم کودک اصفهان از دلم بیرون نرفته است. اشتیاق من برای شرکت دادم فیلمم در فستیوال های مختلف صرفا به این بازمی‌گردد که دلم می خواهد بازخوردهای مختلف را ببینم و بتوانم ارزیابی بهتری از کار خودم داشته باشم.

وی در توضیحات بیشتر خود درباره فیلم پسندیده شده اش در جشنواره رشد افزود: این فیلم با محوریت یک مادربزرگ و چند بچه پیش می رود. محل فیلمبرداری ما شمال کشور بود و من بازیگرانم را منهای یک نفر از آنان که در دیلمان پیدا شد، از میان دانش آموزان ساکن در رشت انتخاب کردم. پروسه انتخاب بازیگر لااقل برای من کار سختی نیست، چون کاری است که می توانم بگویم کمتر کسی به اندازه من در آن مهارت دارد. سال های سال است انتخاب بازیگر فیلم های مجید مجیدی به عهده من است و این بار برای کشف بازیگران فیلم خودم، اتفاقات جالبی را تجربه کردم. شخصیت مادربزرگ فیلم «میهمان» پیرزنی بود که او را در یک گورستان دیده بودم. او در این محل به امور خدماتی مشغول بود. اولین باری که پیدایش کردم در دفتر همان محل از او تست گرفتم و فهمیدم دقیقا همان مادربزرگ قصه من است.

mihman

رفیعی اضافه کرد: ماجرای پیدا کردن شخصیت اول «میهمان» هم در نوع خودش جالب است. برای ایفای این نقش احتیاج به بازیگری داشتم که تپل و بانمک باشد. از افراد زیادی تست گرفته بودم، اما هیچ کدام چندان به دلم ننشستند، تا اینکه قدم در مدرسه ای گذاشتم که خودم کلاس اول ابتدایی ام را آنجا گذرانده بودم. رفتم در کلاس خودم را باز کردم و شاید باورتان نشود، درست در همان نیمکت آخر کلاس، جایی که خودم می نشستم، کسی را دیدم که تماما کودکی خودم بود. یک پسرک تپل و خیلی بامزه. از او هم در دفتر دبستان تست گرفتم و برای فیلم انتخابش کردم. این نوع انتخاب های عجیب و غریب برای خودم اما تازگی ندارد. بارها پیش آمده برای پیدا کردن بازیگر فیلم حتی به گروه تئاتری که در یک روستای جنوبی کشور هم مشغول است، سر زده ام.

بهزاد رفیعی همچنین گفت: جدیدترین اتفاق در زمینه انتخاب بازیگر همین دوشنبه گذشته برایم رخ داد. در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم رشد یک پیرمرد ۷۰ ساله را دیدم که به عنوان یک مخاطب عادی به سالن آمده بود. با او صحبت کردم و احساس کردم می توان او را در فیلم جدید بازی داد. به همین خاطر شروع کرده ام به بازنویسی فیلمنامه تازه ام که «آی اول» نام دارد و بزودی شروع به ساخت آن خواهم کرد. برایم جالب است که جشنواره فیلم رشد هنوز هم برایم خاطره ساز می‌شود. یادم هست زمان کودکی‌ام این جشنواره با نام جشنواره آموزنده برگزار می‌شد و من خیلی دوستش داشتم. خوشحالم که هنوز هم ادامه دارد.

فیلم «میهمان» به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی محصول حوزه هنری است. در اختتامیه چهل و چهارمین دوره این جشنواره که جمعه ۳۰ آذرماه برگزار شد، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم که به محیط زیست توجه داشته به فیلم «میهمان» رسید.