سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ آذر ۱۳۹۳ در ۲:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب

بازنمایی روزهای دفاع مقدس، دغدغه من است/ ایران در انیمیشن حرف برای گفتن دارد

omid-khoshnazar

کارگردان انیمیشن «تمام زمستان‌هایی که ندیدم» توجه به موضوع جنگ را دغدغه خود می‌داند.

کارگردان انیمیشن «تمام زمستان‌هایی که ندیدم» توجه به موضوع جنگ را دغدغه خود می‌داند.

امید خوش‌نظر به سوره سینما گفت: فیلم «تمام زمستان‌هایی که ندیدم» امسال در اختتامیه جشنواره فیلم رشد جایزه گرفت، اما خودم ایران نبودم و هنوز آن جایزه را دریافت نکرده‌ام. من به تازگی از سوییس بازگشته‌ام. آنجا یک ورک شاپ انیمیشن برگزار شده بود و من در آن حضور داشتم. دانشگاهی که این فعالیت در آن انجام شد، همان دانشگاهی است که من دوران تحصیلم را آنجا گذراندم. این بار یرای دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد، دوره‌ آموزشی برگزار کردم.

وی افزود: سوییس یک کشور پیشرفته است اما آنان در زمینه انیمیشن چندان حرکت رو به جلو نداشته‌اند. من تلاش کردم آموخته های خودم را به آنان یاد بدهم. فیلم «تمام زمستان‌هایی که ندیدم» یکی از نمونه هایی بود که بر اساس آن به هنرجویان آموزش دادم. با توجه به اینکه محتوای این فیلم در مورد بمباران حلبچه است و شخصیت‌ها عرب هستند، من باید برای این دانشجویان سوییسی ماجرا را شرح می‌دادم. متأسفانه بسیاری از آنان از اتفاقاتی که در این منطقه از آسیا رخ داده و می‌دهد، بی‌خبر بودند.

tamame-zemestanha

این انیمیشن‌ساز جوان گفت: من تا کنون ۴ فیلم ساخته‌ام و همه آنان مضمون جنگ داشته‌اند. این اتفاق هشت سال از تاریح سرزمین ما را شامل می‌شود و من جدا از تبعات آن نبوده‌ام. به همین خاطر همیشه نسبت به این رخداد دغدغه داشته ام و دوست دارم تا جایی که حرفی برای گفتن دارم، برای این ژانر فیلم بسازم. این انیمشین ۱۷ دقیقه است اما پرداخت آن خیلی بیشتر از یک فیلم ۱۷ دقیقه‌ای زمان و انرژی برد. ما صحنه‌هایی زیر آب، میان آسمان و … داریم و همین پرچالش بودن است که کار را جذاب کرده است. این فیلم، یک کار فتورئال بود و من بر واقع‌نما بودن فرم و محتوا تأکید داشتم.

امید خوش‌نظر به زودی این انیمیشن کوتاه سه یعدی را کامل می‌کند و آن را در قالب یک فیلم بلند سینمایی ارائه می‌دهد. «تمام زمستان‌هایی که ندیده‌ام» در اختتامیه چهل و چهارمین جشنواره فیلم رشد که جمعه ۳۰ آبان ماه برگزار شد تندیس زرین و جایزه نقدی بخش پویانمایی را دریافت کرد.