سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ آذر ۱۳۹۳ در ۱۰:۲۳ ق.ظ چاپ مطلب

جشنواره فیلم فجر امسال فیلمی شبیه «مزارشریف» ندارد/ «دا» روایتی واقعی از جنگ

mazar-sharif

مهدی شیرزاد که با فیلم سینمایی «مزارشریف» در جشنواره حضور دارد معتقد است فیلم حسن برزیده رقیبی در ژانر سیاسی ندارد.

مهدی شیرزاد که با فیلم سینمایی «مزارشریف» در جشنواره حضور دارد معتقد است فیلم برزیده رقیبی در ژانر سیاسی ندارد.

شیرزاد که بازنویسی فیلمنامه «مزار شریف» را به عهده داشته به سوره سینما گفت: «مزار شریف» از نظر موضوع و تکنیک امسال از فیلم های منحصر به فرد جشنواره است و بعید می‌دانم رقیبی در ژانر خود داشته باشد. به هر حال ساخت فیلم های با تولیدات سنگین به دلیل بالارفتن هزینه ها باید فیلمنامه قابلی داشته باشد این همان اتفاقی است که در ژانر دفاع مقدس هم پیش آمده است. ضمن اینکه فیلمسازان جنگی ما از دور کنار رفتند و جایشان را کسی پر نکرده است و جنگ و موضوعاتی که بخشی از تاریخ را به دنبال دارند فیلمسازان نسل خود را می طلبند.

وی با اشاره به اینکه بازنویسی «مزارشریف» را به عهده داشته و اصل فیلمنامه توسط برزیده نوشته شده است افزود: برای شروع دوباره فیلم‌های جنگی بد نیست مدتی از این فضا فاصله بگیریم تا فیلمنامه نویسان نسل جدید از زاویه ای دیگر و با نگاهی جدید به نگارش چنین قصه هایی بپردازند تا مضامین جدید جایگزین موضوعات کلیشه‌ای شود. به هرحال از نظر هزینه هم این قبیل تولیدات چندبرابر فیلم معمولی هزینه بر می‌دارد و راحت نمی شود به تولید هر فیلمنامه‌ای فکر کرد.

این فیلمنامه‌نویس که با همایون اسعدیان فیلمنامه مجموعه «دا» را هم در دست نگارش دارد گفت: فیلمنامه اولیه نوشته شده و زمانی که پروژه وارد مرحله پیش تولید شود بازنویسی و اصلاحات انجام خواهد شد. من کتاب «دا» را پیش از این بابت کار دیگری مطلاعه کرده بودم . آن زمان در حال نوشتن یک داستان تخیلی بودم و برای تحقیقاتم نیازمند مطالعه این کتاب شدم. همان زمان به نظرم کتاب جذابی آمد و لحظاتی در کتاب توصیف شده که هر فیلمنامه نویسی دوست دارد آنها را بنویسد. علاوه بر صحنه های دلخراش جنگ پر است از لحظات عاطفی که بسیار جای بحث دارد.

شیرزاد افزود: «دا» قصه دختری ۱۸ساله است که بعد از ۳۱ روز به خاطر همان لحظاتی که توصیفش می‌کند تغییر و تحولی درونش بوجود می آید و آدم دیگری می‌شود. این کتاب پر است از صحنه‌های زیبای حماسی و من همه آن را دوست داشتم. چیزی که کار ما را سخت می‌کرد بحث خاطره نویسی کتاب بود که خط روایت نداشت. این مجموعه خاطرات عده‌ای از دختران است که در بخش هایی از آن اتفاقات مشترکی بینشان وجود دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>