سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ آذر ۱۳۹۳ در ۱۲:۳۴ ب.ظ چاپ مطلب

مستندساز نباید خود را به یک ژانر خاص محدود کند/ داستان از مسجد هامبورگ شروع شد

mohamadali-farsi

محمدعلی فارسی برنده نشان فیروزه بهترین فیلم از هشتمین دوره جشنواره فیلم حقیقت تأکید کرد نگاه مستندساز نباید محدود باشد.

محمدعلی فارسی برنده نشان فیروزه بهترین فیلم از هشتمین دوره جشنواره فیلم حقیقت تأکید کرد نگاه مستندساز نباید محدود باشد.

فارسی به سوره سینما گفت: متأسفانه امسال در سفر بودم و موفق نشدم فیلم‌های حاضر در جشنواره حقیقت را تماشا کنم، اما دیشب در اختتامیه حضور داشتم و از اینکه جایزه شهید آوینی به «ابرها در راهند» تعلق گرفت، خدا را شاکرم. اینطور که شنیده ام حضور جوان ها هر سال در جشنواره بیشتر از گذشته می‌شود و این موضوع باعث خوشحالی است. امیدوارم در تولید معنی و محتوای فیلم مستند نیز گام های رو به جلویی برداریم.

وی در پاسخ به این سوال که سوژه های فیلم خود را چگونه انتخاب می کند، اضافه کرد: من هیچ وقت روی سوژه و موضوع خاصی تعصب ندارم و اینطور نیست که بخواهم خودم را در یک محدوده معین قرار بدهم. هر وقت احساس کنم باید دست به کار شوم، دوربینم را بر می‌دارم و به راه می‌افتم. برای «ابرها در راهند» ابتدا قرار بود درباره چگونگی ساخته شدن مسجد هامبورگ فیلم بسازیم اما وقتی در جریان کار قرار گرفتیم به موضوع جالب‌تری برخوردیم.

abrha-dar-rahand

فارسی افزود: اگر هنگام انتخاب موضوع تعصب را از خودت دور کنی و روی یک سوژه خاص تمرکز نداشته باشی می بینی که موضوعات دیگر نیز خودشان را به تو نشان می دهند و شاید تو را از هدف اولیه ات دور کنند، اما این تغییر مسیر اتفاقی خوب و مفید است. در هنگام تحقیقات برای ساخت مستندی در مورد مسجد هامبورگ نیز دریافتیم مسجد فرانکفورت نیز سازنده ای دارد به نام «عنال» که به تصویر کشیدن زندگی و روزگار او سوژه جالب‌تری بود و تصمیم گرفتیم اول به آن بپردازیم.

این مستندساز همچنین درباره برنامه های آینده خود توضیح داد: یک مجموعه ۲۶ قسمتی می‌سازم و کار حداقل تا یک سال آینده ادامه دارد. من در این پروژه تهیه‌کنندگی اثر را بر عهده دارم و جوانانی همچون فاطمه سادات محمودپور و پسرم امیرعلی فارسی قسمت های مختلف آن را کارگردانی می‌کنند. موضوع اصلی فیلم ما در مورد کارآفرینان نخبه کشور است و تمام لوکیشن ها در داخل ایران است.

فیلم «ابرها در راهند» ساخته محمدعلی فارسی اولین بار در جشنواره فیلم فجر سال به نمایش در آمد و در هشتمین دوره جشنواره سینما حقیقت جایزه شهید آوینی و نشان فیروزه را از آن خود کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>