سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ آذر ۱۳۹۳ در ۱۲:۴۷ ب.ظ چاپ مطلب

تفتی با «مزار شریف» در جشنواره فجر/ جشنواره فجر سینما را در عرصه بین‌الملل معرفی کند

ammar-tafti1

عمار تفتی با فیلم سینمایی «مزار شریف» به سی و سومین جشنواره فیلم فجر می‌رود.

عمار تفتی با فیلم سینمایی «مزار شریف» به سی و سومین جشنواره فیلم فجر می‌رود.

تفتی بازیگر سینما و تلویزیون درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر و تاثیر حضور جوانان هنرمند و فیلمساز در این دوره به سوره سینما گفت: این که حضور حداکثری جوانان چه تاثیری می‌تواند داشته باشد و کیفیت جشنواره چگونه خواهد بود، غیر قابل پیش‌بینی است. ما مردمی غیرقابل پیش‌بینی هستیم و این در تاریخ مشهود است، بدلیل اینکه در بسیاری مواقع مسائل را کمتر بررسی و مطالعه می‌کنیم و داوری و نظرمان تابع احساس است.

وی در ادامه گفت: بخش دیگر ماجرا این است که ما تلاش می کنیم هر رویدادی را در ابتدا ملی کنیم که این مساله خوبی است، حالا اینکه جماعت کثیری از نسل جوان سینما در جشنواره این دوره حضور دارند و با سرعت بسیار بالا و همچنین ولع و عطش زیادی مشغول فعالیت هستند و در عرصه های مختلف ابراز وجود می کنند، غیرقابل پیشگیری است، اما چه نتیجه‌ای را به بار خواهد آورد، باید منتظر ماند و دید.

تفتی ادامه داد: آنچه امروز در فرم و محتوا و تکنیک با تغییر و تحول مواجه شده ، حاصل تلاش و تحقیق نسلی بوده که امروز در کنار گود ایستاده اند و نظاره گر فعالیت جوانان هستند ، نسلی که در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی کار سختی در پیش داشتند تا به سینمایی خوب و با دستاوردهای با کیفیت در دورانی طلایی برسند که به سادگی قابلیت عرضه در سطوح گوناگون را دارد ، دستاوردهای تجربی در دهه شصت، پیشرفت اقتصادی سینما در دهه هفتاد و همچنین تلاش برای تثبیت سینمای ملی در دهه هشتاد نیز حاصل حضور همین هنرمندان است.

mazar-tafti

بازیگر فیلم سینمایی «مزار شریف» در ادامه گفت: با این تفاسیر باید دید که ما به عنوان نسل جوان سینما چقدر می توانیم امانتدار باشیم و از طرفی هم چقدر جوانان سینماگر قادر خواهند بود که سینمای ایران را در عرصه های بین المللی معرفی بکنند ، البته در این میان نیز باید توجه داشت که سیاستهای سینمایی کشور این نسل را به کجا سوق می‌دهد و آیا بر این اساس حرف های بزرگ تر و بهتری را خواهند زد و یا اینکه با توده ای از فیلمسازان مستقل مواجه خواهیم بود که هر کس حرف خود را می‌زند.

این بازیگر افزود: هر انرژی تازه ای در ذات خود پیش برنده است و با این انرژی رونده و جاری نباید اتفاق بدی برای سینما بیفتد، اما ترجیح می دهم که دوره ای را صبر کنم و بعد قضاوت کنیم که آیا این نسل توانسته گام تازه ای برای سینما بردارد و یا به هر دلیلی اشتباهاتی در بطن آن وجود دارد و ترجیح این باشد که باز هم با همان الگوی قبل سینما را به سمت جلو حرکت بدهیم.

تفتی درباره جشنواره فیلم فجر گفت: به هر ترتیب فضایی ایجاد می شود که لابی های و بازار پخش کارکرد دارد و منجر به رونق سینمای کشور می‌شود، اما به نظرم شکل بین‌المللی اکران و ارتباط با جهان اقتصادی تر است که آنهم نیازمند آگاهی و توجه به زوایای مختلف است تا از مجراهای درست سینمای خود را به جشنواره ها و کشورهای مهم معرفی کنیم.

وی در ادامه گفت: ما در این مسیر باید به سینمای مستقل هم به همان میزان بها بدهیم که نسبت به سینمای بدنه توجه داریم و از طرفی هم باید به شکل قدرتمندی از لابی های پخش بهره ببریم و با حضور میهمانان خارجی در جشنواره فیلم فجر و تعامل در زمینه همکاری و عرضه آثار در این مسیر موفق عمل کنیم، تجربه نشان داده که سینمای مستقل در شکل جهانی کارکرد بهتر و موفق‌تری داشته است.