سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ آذر ۱۳۹۳ در ۱۲:۳۴ ب.ظ چاپ مطلب

سفر علی شاه‌حاتمی به بمبئی/ اکران «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» بعد از اربعین

mozakerat1

علی شاه حاتمی از اکران شدن «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» بعد از ماه صفر خبر داد.

علی شاه حاتمی از اکران شدن «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» بعد از ماه صفر خبر داد.

شاه حاتمی به سوره سینما گفت: فیلم سینمایی «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» آماده شده و تصمیمی برای جشنواره ای شدن آن نداریم. اگر همه شرایط جور بشود، بعد از عزاداری های اربعین و با اتمام ماه صفر، فیلم را اکران می کنیم. واقعیت این است که این نوبت زمانی چندان هم باب طبع ما نیست، اما مگر چاره دیگری هم داریم؟ هر فیلمی بهتر است با کمترین فاصله از هنگام ساخته شدن، روی پرده بیاید و حالا ما هم از موقعیت زمانی که نصیب فیلم شده به ناچار استقبال می کنیم، هرچند که میل خودمان این بود که فیلم، در ماه مهر روی پرده بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» به زندگی شخصی اکبر عبدی ربط می کند، توضیح داد: در این فیلم سینمایی قرار است معضلات ریز و درشت اجتماعی به تصویر کشیده شود و داستان از این قرار است که گروهی اکبر عبدی را گروگان می گیرند و از خانواده اش مقداری زیادی دلار طلب می کند. این دزدی در تهران انجام می شود، اما دزدان چرا دلار می خواهند؟ چون پول کشور خودمان ثبات ندارد. این تنها یکی از معضلاتی است که به آن می پردازیم. اگر یک شهروند معمولی به چنین مشکلی دچار شود باید چه کند؟

شاه حاتمی در توضیحات بیشتر خود درباره این فیلم اضافه کرد: در قصه، اکبر عبدی با چهره های مطرح زیادی تماس می گیرد، از دکتر ظریف گرفته تا جان کری، اما مشاهده پاسخ هایی که دریافت می کند در نوع خود جالب است. ما به این شکل، مدیران مختلف جامعه را به چالش می کشیم. ما برای در آوردن این قصه حتما باید به سراغ یک چهره محبوب و مردمی می رفتیم و پاسخ این سوال که چرا به سراغ این بازیگر رفتیم، به محبوبیت و مردمی بودن او بر می گردد. درست در هنگام فیلمبرداری(ماه رمضان ۹۳) بود که ما را به یک مراسم خیریه دعوت کردند. عبدی نه تنها به عنوان چهره مهمان از آنان پولی دریافت نکرد، بلکه مبلغ زیادی هم به آنان کمک کرد. شاید خیلی از هنرمندان باشند که چهره خوبی از خودشان به نمایش گذاشته باشند، اما باید دید در عمل چه کسانی واقعا در اندیشه همیاری مردم هستند.

mozakerat2

علی شاه حاتمی در پاسخ به این سوال که قبل از ساخت «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» چرا تا مدت ها در سینما فعالیتی نداشته ، گفت:  خیلی تفاوت هست بین اینکه هنرمند خودش از سینما کناره گیری کند یا اینکه او را کنار بگذارند. من قبل از شروع ساخت این فیلم برای دو فیلمنامه دیگرم پروانه ساخت گرفته بودم اما بنا به دلایلی نتوانستم کار کنم، مثلا موفق نشدم برای تأمین هزینه آن پروژه ها مشارکتی را به وجود بیارم. بنابراین سکوت از من نبود، بلکه مجبور به قبول این شرایط شدم.

این کارگردان درباره سریال «همسفر خورشید» نیز گفت: نیمی از تصویربرداری این کار باقی مانده و به این دلیل که باید شرایط فعالیت ما در کشور هند فراهم شود، فعلا دست نگه داشته ایم. مسوولان هندی هم به خاطر مسائل مختلف سیاسی و … به سختی به ما مجوز می دهند و درگیر رایزنی ها هستیم. در صورتی که کارمان در بمبئی شروع بشود، حدود دو ماه در آنجا مشغول خواهیم بود. این سریال بناست علاقه قلبی همه شیعیان دنیا را نسبت به وجود مبارک امام رضا (ع) به نمایش بگذارد و شخصا نسبت به شروع دوباره این پروژه علاقمند هستم. اگر خدا بخواهد تا اواخر امسال این سریال را به پایان می رسانیم تا اگر شد به عنوان یکی از مجموعه های نوروزی پخش شود.

او درباره ماجرای این سریال توضیح داد: «همسفر خورشید» درباره یک پسر هندی به نام علی است که یک مادربزرگ بیمار دارد. این پیرزن به کما می رود و پسربچه، تصمیم می گیرد به خاطر او هم که شده خودش را به ایران و شهر مشهد برساند. او مجبور است به صورت غیرقانونی سفر کند و همین موضوع ماجراهایی را برایش به وجود می آورد. من برای پیدا کردن ایفاگر نقش این شخصیت خودم به هند سفر کردم و از کسانی هم تست گرفتم اما هیچکس نظرم را به طور کامل جلب نکرد، تا اینکه سفارت هند در ایران کسی را به من معرفی کرد که اصالتا هندی اما ساکن ایران بود و بهترین انتخاب ما شد، چون هم می توانست هندی صحبت کند و هم به زبان فارسی مسلط بود.

علی شاه حاتمی کارگردانی فیلم های «رویای سینما»، «پرواز مرغابی ها» و … را در کارنامه دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>