سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ آذر ۱۳۹۳ در ۱۲:۴۳ ب.ظ چاپ مطلب

«میهمان داریم» فیلمی اخلاق‌گراست/ نشان دادن حس خانواده در فیلم مهم بود

neshast-mihman1

بازیگر فیلم سینمایی «میهمان داریم» این فیلم را اثری اخلاق‌گرا می‌داند.

بازیگر فیلم سینمایی «میهمان داریم» این فیلم را اثری اخلاق‌گرا می‌داند.

سوره سینما- جلسه نمایش و نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «میهمان داریم» سه شنبه ۱۸ آذرماه با حضور عوامل و جمعی از جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. منوچهر محمدی در ابتدای نشست گفت: کاراکتر رضا در این فیلم گذر روحی را سپری می کند که در یک دوره بحرانی اما موقت به آن دچار شده است. من مدتی پیش یک عمل جراحی سنگین داشتم به طوری که کوچکترین حرکت برایم کاری عذاب آور و دشوار بود طبیعتا در چنین شرایطی افراد رفتارهای نامتعارفی از خود نشان می دهند و این کاراکتر هم در شرایطی که داشت از این قاعده مستثنی نبود. من فیلم های سخت زیاد کار کردم اما این پروژه اولین تجربه من در بحث فیزیک و متافیزیک بود. باید تلاش می‌کردیم تا حرفی برای گفتن داشته باشد و از هر ادایی دورباشیم. پایان فیلم برای هرکس تعبیری منحصر به فرد دارد اما برای من شخصا تجربه مرگ آگاهی بود.

وی افزود: در این نشست من بین سه کارگردان نشسته ام که از این بابت بسیار خرسندم محمدمهدی عسگر پور از کارگردانان فهیم و پیشکسوت است که همه اورا با کارنامه پربارش می‌شناسند. بهروز شعیبی کارگردانی که این روزها سریال «پرده نشین» را روی انتن دارد و نظر مردم را به خود جلب کرده است و سهیلا گلستانی که اولین کارگردانی اش در شنواره فیلم فجر رونمایی می شود. چنین نشستی در سینما کم سابقه است. برای تک تک شان آرزوی موفقیت دارد.

در ادامه محمدمهدی عسگرپور کارگردان با اشاره به اینکه طرح اولیه ابتدا از منوچهر محمدی ارائه شد گفت: همه افرادی که زمان جنگ بودند تجربه منحصر به فردی از این واقعه دارند که بخش‌هایی از این تجربیات به نسل بعد منتقل شد و بخشی دیگر بد منتقل شد. در حال حاضر ما با دوره ای مواجهیم که هیچکدام از کشورهای دیگر درگیر آن نبودند چون جنگ ما شبیه هیچ جنگی در دنیا نیست. ما برای محافظت از خاک مان دفاع کردیم بدون اینکه دیناری دریافت کنیم . ملتی که بتواند در خلال اندیشه آرمانگرایانه اش از پس چنین مهمی برآید در جهان نمونه ای ندارد. اما عده ای این مسایل را ساده پنداشتند. جانبازانی که در این جمع حضور داشتند درک عمیق تری از این داستان دارند چون زندگی خودشان است و ما دورتر به موضوعیم.

neshast-mihman2

وی افزود: هر آدمی با خصلت های مختلف در شرایط بحرانی واکنش های مختلفی نشان می دهد و جانبازان هم از این امر جدا نیستند اما وجه مشترکی که همه شان دارند در ایده آل هایشان است که چیزب مجزا از افراد جامعه است. در این فیلم هدف من اشاره به دوره ای بود که رضا در تقاطعی گیر کرده و می خواهد مساله را با خودش حل کند. او با خودش کلنجار می‌رود و پرخاشی به جامعه ندارد. بسیاری از دوستانی که فیلم را دیده‌اند در وهله اول برایشان تلخ بود این دقیقا همان اتفاقی است که گاهی در زندگی همه ما اتفاق می افتد. به نظر من ملتی موفق است که بتواند در این شرایط از پس تقاطع آرمان با واقعیت به خوبی بر بیاید. مسایلی که پیش می آید و ممکن است نسبت به آن اکراه داشته باشیم اما برای مان خیر باشد. گاهی باید سنگینی برخی مشکلات را تحمل کنیم تا لایه های مختلف آن برای ما باز شود.

عسگرپور گفت: می‌توانستم «میهمان داریم» را به گونه ای بسازم مثل همه فیلم ها گره در داستان بیندازم و بعد هم حل مساله کنم اما در این اثر سعی کردم حسم را به خدمت بگیرم. نشان دادن پیرزن و پیرمردی که به خاطر کهولت سن کارهایشان را به کندی انجام می دهند اما همچنان برای پسرشان قلبشان می‌طپد. نشان دادن حس خانواده برایم جایگاه خاصی داشت. ورود دو برادر و خواهر شهید به داستان و نشان صمیمیت و همدلی بین شان را دوست داشتم و تلاشم بر این بود که آنچه در احساسم می بینم به تصویر آورم.

neshast-mihman3

سهیلا گلستانی نیز گفت: زبان فیلم زبان جان است همه با جان و دل کار کرده اند و امیدوار به روح مخاطبین بنشیند. بخش مهم بازیگری انتخاب است. زمانی که فیلمنامه به دستم رسید قرار بود بعد از دو سه روز نظرم را بگویم اما عصر همان روز اطلاع دادم که میخواهم در این کار حضور داشته باشم.بازیگر وقتی کاری قبول می کند باید به فیلمنامه و کارگردان اعتقاد داشته باشد. کارگردان کسی است که نقشه نشان می دهد و کلیت فیلم را چه از حیث تفکر و چه از منظر عوامل هدایت می کند. من به کارگردان اطمینان کردم و قبل از آغاز کار باخودم گفتم باید باهمه انرژی کارکنم تا اول به جان خودم بنشیند.

وی افزود: این اولین همکاری من با پرویز پرستویی بود بعد از آن در سه پروژه دیگر هم افتخار همکاری داشتم و قول می دهم اگر بازهم چنین موقعیتی پیش آمد تا مدتی قبول نکنم. در مورد این همکاراتی سوالات زیادی از من شد که لازم می‌دانم پاسخگو باشم تا ترکش هایش به این فیلم اصابت نکند. شخصیت پرویز پرستویی به گونه ای نیست که بخواهد کسی را برای بازی در فیلمی معرفی کند. «میهمان داریم» اولین کار مشترک بود و بعد از آنهم با انتخاب کارگردان در پروژه ها حضور داشت. این نشست مرا با باخوردهای جالب روبرو کرد. همینکه برخی عزیزان فیلم را تلخ دانستند برایم کافی بود و به نظر من مزد کارمان را گرفتیم. امیدوارم جریان فیلم دیدن بیش از پیش متداول شود.

neshast-mihman4

بهروز شعیبی در این نشست به حضور عسگرپور و محمدی به عنوان دو عامل اصلی قبول نقش اشاره کرد و افزود: قبل از اینکه فیلمنامه را بخوانم می دانستم منوچهر محمدی و محمدمهدی عسگرپور قرار است فیلمی با این موضوع بسازند و همین برایم مسلم شد که تصمیم خودم را بگیرم و الان هم افتخار می کنم چنین فیلمی در کارنامه دارم. از همه کسانی که آمدند تشکر می کنم که برای این فیلم وقت گذاشتند. امیدوارم همانطور که هست دیده شود . «میهمان داریم» فیلمی اخلاق گراست که مسایل را همانطور که هست نشان می‌دهد و تحت تاثیر هیچ عامل بیرونی قرار نگرفته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>