سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ آذر ۱۳۹۳ در ۱۲:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب

امین جعفری با دو فیلم در راه جشنواره فجر/ عملکرد قابل قبول سینمای مستقل

amin-jafari

امین جعفری با دو فیلم سینمایی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

امین جعفری با دو فیلم سینمایی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

سوره سینما- امین جعفری از فیلمبرداران نسل تازه سینمای ایران است که کارنامه‌اش با سینمای مستقل گره خورده و حضورش در سینمای ایران همراه با تجربه‌هایی متفاوت است. جعفری درباره اینکه بخش عمده کارنامه وی با سینمای مستقل گره خورده و با این حساب، انتخاب فیلم مناسب برای فیلمبرداری با این روحیه و گرایش او چگونه ممکن می‌شود توضیح داد: راستش را بخواهید انتخابی وجود نداشته چرا که لااقل تا امروز تمام فیلم هایی که به من به عنوان فیلمبردار پیشنهاد شده مربوط به همین نسل از فیلمسازان است، به این دلیل که خود من هم جزو سینمای مستقل هستم و به نوعی فیلمبردار مستقل در سینمای ایران ، دیگر اینکه سینمای مستقل در این چند سال گذشته بسیار خوب کار کرده و با نگاهی به فیلم‌های ساخته شده در این نوع سینما می بینیم که بسیاری از فیلم های مهم این چند سال از سینمای مستقل آمده و این برای من به عنوان فیلمبردار این نوع فیلم ها با ارزش، قابل احترام، قابل دفاع و معتبر است.

وی در پاسخ به اینکه آیا سینمای امروز برای انتخاب‌های متنوع فیلمبرداری ظرفیت دارد، گفت: خیر. گاهی فیلمنامه‌هایی به دستم می‌رسد که بعد از دو بار خواندن می‌بینم که من نمی‌توانم چیزی به فیلم اضافه کنم ولی فیلمنامه هایی هم هستند که در زمان خواندن هر سکانس، تصویرسازی‌های زیادی در ذهنم شکل می‌گیرد. در عین حال باید دانست ظرفیت سینمای ایران بسیار زیاد است. چرا که هر سال نسل جدیدی از فیلمسازان به سینمای ایران اضافه می‌شوند و بسیاری از آنان نگاهشان به این هنر کاملا متفاوت است. این برای خود من به معنی فیلمبرداری متفاوت تا بی نهایت است.

این فیلمبردار سینما ادامه داد: البته ما هنوز آسیب هایی را هم شاهد هستیم. مثلا متاسفانه امروزه در موارد زیادی به دلیل کم کردن هزینه های یک فیلم و سرعت بخشیدن به روند فیلمبرداری از شیوه دوربین روی دست استفاده می شود، اما باید دانست تا تکنیکی در خدمت نیازهای واقعی یک فیلم نباشد، استفاده از آن به زیان اثر تمام خواهد شد.

جعفری درباره تجربه همکاری با مجید برزگر در فیلم «پرویز» افزود: قبل از فیلمبرداری و در جلسات متعددی که با مجید برزگر داشتیم تقریبا تمام پلان‌ها را طراحی کردیم و برای خود من شکل نورپردازی و حرکت دوربین و حتی کادر بندی تا حد زیادی مشخص بود. فقط باید در لوکیشن واقعی و براساس امکانات و محدودیت‌های هر لوکیشن پلان های طراحی شده را اجرا می‌کردیم و تغییرات جزئی نیز تنها گاهی اتفاق می‌افتاد. به عبارت بهتر من کاملا تکلیفم با شکل اجرا معلوم بود و فقط باید به کمک همکارانم ایده ها را در می آوردیم. مجید برزگر به عنوان کارگردان تکلیفش در فیلم معلوم است و این برای همه عوامل کمک بزرگی است.

جعفری درباره فعالیت این روزهای خود گفت: امسال در جشنواره فیلم «مردی که اسب شد» به کارگردانی امیر ثقفی را دارم که به دفتر جشواره تحویل داده شده است. این روزها مشغول فیلمبرداری فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» سومین فیلم سینمایی مجید برزگر هستم که امیدوارم به جشنواره امسال برسد.

امین جعفری فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی «برف»، «پرویز»، «قاعده تصادف» و … را بر عهده داشته است.