سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ دی ۱۳۹۳ در ۱۲:۲۰ ب.ظ چاپ مطلب

«دیوانه از قفس پرید» در نشست‌ اخلاق‌زیستی در آینه سینما

divane-az-ghafas

فیلم «دیوانه از قفس پرید» ساختۀ میلوش فورمن در سومین نشست از سلسه نشست‌های اخلاق زیستی در آینه سینما بررسی می‌شود.

فیلم «دیوانه از قفس پرید» ساختۀ میلوش فورمن در سومین نشست از سلسه نشست‌های اخلاق زیستی در آینه سینما بررسی می‌شود.

سوره سینما- فیلم «پرواز بر فراز آشیانۀ فاخته»، ساختۀ میلوش فورمن که در ایران با نام «دیوانه از قفس پرید» نیز شناخته می‌شود، در سومین نشست از سلسه نشست‌های اخلاق زیستی در آینۀ سینما با حضور متخصصان روانپزشکی و اخلاق پزشکی بررسی می‌شود.

این جلسه در روز یازدهم دی ماه، ساعت ۱۳ در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار می‌شود. در این جلسات با هدف گسترش مفاهیم اخلاق زیستی در جامعه به مرور و تحلیل آثار برگزیدۀ سینمای ایران و جهان با موضوعات اخلاق زیستی پرداخته می‌شود. این نشست‌ها با همکاری پژوهشگاه ابن سینا و کتابخانه ملی، به‌صورت ماهانه برگزار می‌گردد.

اخلاق زیستی شاخه‌ای از اخلاق است که به بررسی مسائل برآمده از کاربرد علوم و فناوری‌های نوین در زندگی بشر می‌پردازد. موضوعاتی چون دستکاری‌های ژنتیکی، محصولات تراریخته، روش‌های نوین کمک‌باروری، مرگ مغزی و اهدای اعضا، روابط پزشک و بیمار، پژوهش‌های علمی، نانوفناوری و انبوهی دیگر از موضوعات در قلمرو اخلاق زیستی قرار می‌گیرند.

«پرواز بر فراز آشیانۀ فاخته»، اثر میلوش فورمن، کارگردان صاحب‌نام آمریکایی است که با اقتباس از داستانی با همین نام، نوشتۀ کن کیسی ساخته شد و در سال ۱۹۷۵ برندۀ پنج جایزۀ اصلی آکادمی اسکار شد. این فیلم که در ایران با نام «دیوانه از قفس پرید» دوبله و اکران شد، داستان مردی به نام مک مورفی، با بازی جک نیکلسون، را روایت می‌کند که به اتهام تجاوز دستگیر شده و برای ارزیابی وضعیت روانی، به یک مرکز نگهداری از بیماران روانی فرستاده شده است. مک مورفی ماندن در آن بیمارستان را به حبس ترجیح می‌دهد، اما ماندن او در آن بیمارستان سلطه و نظمِ غیرانسانی‌ای را که سرپرستار راچد بر بیماران حاکم کرده است، بر هم می‌زند…

در دو نشست پیشین نیز، دو فیلم «بودن یا نبودن» با موضوع مرگ مغزی و اهدای اعضا و «گاتاکا» با موضوع اصلاح ژنتیکی در این جلسات نمایش داده شد و منتقدان و صاحب‌نظران، از منظر اخلاق زیستی به تحلیل و بررسی آن پرداختند. حضور در این جلسات برای عموم آزاد و رایگان است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>