سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ دی ۱۳۹۳ در ۱۲:۱۸ ب.ظ چاپ مطلب

«مبارک» آماده نمایش می‌شود/ حضور پیشکسوتان دوبله در جشنواره فیلم فجر

najafi-emami

انیمیشن-رئال سینمایی «مبارک» مراحل پایانی فنی را پشت سر می‌گذارد و نسخه کامل آن به دفتر جشنواره ارسال می‌شود.

انیمیشن-رئال سینمایی «مبارک» مراحل پایانی فنی را پشت سر می‌گذارد و نسخه کامل آن به دفتر جشنواره ارسال می‌شود.

محمدرضا نجفی امامی کارگردان «مبارک» درباره روند تولید این اثر به سوره سینما گفت: بخش موسیقی توسط بهرام دهقانیار درحال انجام است و گروه فنی هم در مرحله ادغام صحنه های انیمیشن با رئال هستند. مشابه این سبک نمونه های خارجی زیادی وجود دارد اما در ایران برای اولین بار است که اتفاق می افتد. این فیلم تلفیقی از شخصیت های زنده با عروسک هایی هستند که بعدا به صورت انیمیشن جان می گیرند و کاراکترهایشان همه برگرفته از اسطوره های شاهنامه چون آرش کمانگیر،کاوه آهنگر، رستم، مبارک، دیو سپید و…است. در مجموع ۲۱ شخصیت کارتونی داریم که به فراخور قصه سفرهای ماجراجویانه شان آغاز می شود و موضوع فیلم را رقم می نند.

وی افزود: الناز شاکردوست، تورج نصر، منوچهر آذر و…در این کار نقش آفرینی می کنند و صدای شخصیت های کارتونی هم به سرپرستی ناصر طهماسب پیشکسوتانی چون حسین عرفانی،جواد پزشکیان،اکبر منانی،افسانه پوستی، سعید شیخ زاده و … به عهده دارند. یکی از دشواری هایی که این کار نسبت به سایر آثار سینمایی دارد اینکه بعضی مراحل مثل تدوین یا دوبله باید ۳بار انجام شود واین از نظر زمان و سختی کار مشکل بود ولی به هر حال در سینمای ما جای خالی این سبک احساس می شد و اتفاقی بود که باید از جایی می افتاد.مثلا در بحث جلوه های ویژه همیشه دود ، آتش و انفجار را همه می شناسند در صورتی که با این ابزار می توان کارهای ظریف و مفیدتری انجام داد.

mobarak1

این کارگردان افزود: اصلی ترین هدف ما از ساخت «مبارک» تلفیق سنت و مدرنیته و به نوعی آشتی نسل های قدیم با بچه های امروز است. نسل جدید نگاه خوبی به سنت ندارد و هرچیز که بر این اساس باشد را بدون تامل نمی پذیرد نسل گذشته هم همینطور. بسیاری از پدر مادر ها و نسل های قبل شان سبک و سیاق مدرن را دوست ندارند و اگرچه لازمه زندگی امروز استفاده از تکنولوژی و پیشرفت است اما تا آنجا که بتوانند در برابرش مقاومت می کنند. از طرفی والدین به خاطر ارتباط فرزندانشان با محصولات فرهنگی غرب اسطوره های خودشان را هم از یاد برده اند.

نجفی امامی افزود: سینمای جهان از ابزار انیمیشن استفاده کرده و چنان اسپایدرمن و بنتن و سوپرمن در خانه ها جا باز کرده که حتی پدر و مادرها فریدون و کاوه را فراموش کرده اند. ما سعی کردیم بدون تعصب و با نگاهی درست بین این دو جهت،نگاه و سلیقه توازن برقرار کنیم. البته اگر تا الان گرایشی به سمت انیمیشن های ایرانی نبود بی دلیل نیست اغلب تصاویری که از تلویزیون پخش می شود چنان بی کیفیت و به دور از زیبایی شناسی است که برای بیننده نه ایجاد هیجان می کند نه علاقه. این آثار در مقابل فیلم انیمیشن های غربی هیچ جایی برای خودنمایی ندارند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>