سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ دی ۱۳۹۳ در ۹:۲۵ ق.ظ چاپ مطلب

توصیه مجیدی به مخاطبان جهانی فیلمش/ «محمد ص» با هدف وفاق ساخته شد

majidi-mohamad1

مجید مجیدی مخاطبان جهانی فیلمش را به تماشای این اثر و قضاوت عادلانه درباره آن دعوت کرد.

مجید مجیدی مخاطبان جهانی فیلمش را به تماشای این اثر و قضاوت عادلانه درباره آن دعوت کرد.

سوره سینما – چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه اولین دیدار اهالی رسانه و مطبوعات با بنیانگذاران پروژه سینمایی «محمدرسول الله» در لوکیشن اصلی واقع در جاده تهران- قم بود. در این دیدار حجت‌الله ایوبی، علیرضا رضاداد، صادقیان و محمدرضا صابری از اعضای هیات  مدیره شرکت «نور تابان» به عنوان سرمایه‌ گذاران این فیلم و موسسین شرکت سینمایی «نور تابان» و محمد مهدی حیدریان مدیر پروژه فیلم و علیرضا شجاع نوری، مهدی پاکدل، ساره بیات و لیلا زارع خبرنگاران را همراهی کردند. بعد از بازدید از بخش های اصلی به خصوص منطقه مکه در سالن تشریفات نشست رسانه ای با حضور مجید مجیدی برگزار شد و این کارگردان برای اولین بار درباره آخرین پروژه خود صحبت کرد.

در ابتدای این نشست جلیل رسولی طراح لوگوی این اثر گفت: یک سال و نیم پیش افراد زیادی در مسابقه طراحی شرکت کردند. ۲۶۰۰ طرح بین هفت داور که من هم یکی از آنها بودم بررسی شد و قرار بود به ۳ نفر برگزیده جوایزی اهدا شود اما هیچیک از آثار مجید مجیدی را قانع نکرد و از داوران خواست که ما هم در این مهم مشارکت داشته باشیم. تقریبا ۲۰ دقیقه از فیلم را دیده بودم و می دانستم معرف نام فیلم باید به فراخور زمان و جنس کار باشد. اگرچه ۵۳ سال سابقه خوشنویسی داشتم و خطاطی چون مومی در دستم بود اما برای این کار شروع خیلی سخت بود. تا اینکه یک روز درحال بازی با مرکب قهوه ای که پیش رویم بود انگشت سبابه ام را به جوهر زدم و روی صفحه چرخاندم . لرزشی در انگشتم و تمام بدنم ایجاد شد اما کم کم از بین رفت و آرامشی مرا فرا گرفت. همان طرح را ارائه دادم و مورد قبول واقع شد. بسیار خوشحالم که نام نوشت من بر پیشانی این فیلم نقش خواهد بست. این فیلم قطعا باعث افتخار در جهان اسلام خواهد شد.

بعد از این سخنان کلیپی به مدت ۲۰ دقیقه با تصاویری از مراحل ساخت، پشت صحنه و بخش هایی از سکانس های فیلم مربوط به تولد حضرت محمد(ص) پخش شد و همه را تحت تاثیر قرار داد.

سپس صادقیان از موسسین شرکت نور تابان با ارائه آمار و ارقام از روند پروژه گفت: هدف ما از ساخت این لوکیشن تنها پروژه سینمایی «محمد رسول الله» نبود ما پیشنهادهایی هم از طرف کشورهایی چون سوریه و مراکش داشتیم که فیلم آنجا ساخته شود اما برای کمک به صنعت سینمای ایران ترجیح دادیم این مکان را در کشور خودمان و به گونه ای بسازیم که تا سی سال آینده و بیشتر هم امکان استفاده و نگهداری آن وجود داشته باشد. در واقع هدف ما بیش از یک پروژه سینمایی است و قصد داریم در ابعاد وسیعتر از این فضا استفاده کنیم. ۲۲۰ هکتار مجموعه مساحت کل لوکشین فیلم است، ۶۵ هکتار این لوکیشن به شهر مکه اختصاص داده شده است و ۴۵ هزارمتر مربع مجموع ساخت و ساز صنعتی انجام شده است. ۱۴۱ میلیارد ریال هم هزینه کل این ساخت و ساز شده است که عمری ۳۰ ساله دارد. شهر مدینه نیز در زمینی به مساحت ۱۹ هکتار با  ۱۶ هزار متر مربع ساخت و ساز و با هزینه ۴۲ میلیارد ریال انجام شده است. علاوه بر این دو شهر سالنی به مساحت ۱۵۸۰ متر مربع و با سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد ریال هم ساخته شده است.

وی ادامه داد: همچنین شهر مدینه در مساحت ۱۶ هکتار و با هزینه ۴۲ میلیارد ریال ساخته شد. البته به این هزینه‌ها باید سهم خرید تجهیزات سینمایی را نیز اضافه کرد. ما اگر می‌خواستیم این میزان تجهیزات سینمایی را از خارج از کشور اجاره کنیم، باید ۴۰ درصد هزینه خرید را می‌دادیم. همچنین به دلیل تحریم‌ها، لازم بود ضمانت‌های مالی را نیز متقبل می‌شدیم؛ به همین دلیل در نهایت تصمیم گرفتیم تجهیزات را خریداری کنیم که در نهایت ۷۹ میلیارد ریال هم برای خرید تجهیزات و زیرساخت‌ها هزینه شد. ۱۳۸۶/۷/۱ زمان آشنایی ما در شرکت «نور تابان» با آقای مجید مجیدی بود. تا ۸۸/۷/۱ فیلمنامه با رقم بودجه ۳.۵ میلیارد ریالی نوشته شد. فاز دوم از سال ۸۸ تا ۸۹ بود که ۶ میلیارد ریال هزینه آن شد. پیش تولید از ۸۹/۷/۱ تا پایان ۹۰/۸/۱۵ با هزینه ۱۵۷ میلیارد ریالی بود. تولید فیلم از ۹۰/۸/۱۹ تا ۹۱/۸/۳۰ با رقم بودجه ۳۱۰ میلیارد ریالی انجام شد. کارهای پس از تولید از ۹۱/۹/۱ تا ۹۳/۲/۳ با رقم ۱۵۱.۶ میلیارد ریال به سرانجام رسید و به طور کلی می‌توان گفت این پروژه از ابتدا تا امروز ۶۲۳.۳ میلیارد ریال هزینه داشته است.

پس از آن حیدریان در پاسخ به سوال خبرنگار سوره سینما مبنی بر چگونگی شرایط نگهداری این شهرک سینمایی با توجه به وضعیت رو به زوال فعلی شهرک سینمایی غزالی گفت: نگاه ما در طراحی به این مکان اساسا بیش از یک شهرک سینمایی است به همین خاطر زیرساخت دکورها به گونه ایست که قابلیت طول عمر بالا دارند. همانطور که مشاهده کردید در تمام شهرک هیچ اثری از لوله های آب یا سیمکشی برق نیست درحالی که هر ۵۰متر شما به آب و برق دسترسی دارید علاوه بر این هرچه برای تولید فیلم های متفاوت تاریخی حتی به طور همزمان هم لازم بود ما فراهم آوردیم. این شهرک علاوه بر حفاظت به توسعه می اندیشد و از این رو با هیچ سازه دیگری در ایران قابل مقایسه نیست . زمانی که مرحوم علی حاتمی شهرک سینمایی را بنا کرد ۲۲ میلیارد دلار هزینه برداشت اما این پروژه در ابعادی بسیار وسیعتر شکل گرفته و به هیچ وجه قابل مقایسه با ساخت و سازهای دیگر نیست. ضمن اینکه ماهانه ۱ میلیارد ریال هزینه صرف تامین، نگهداری و نگهبانی این مکان می شود تا با هدف بلند مدت ، بنیاد مستضعفان فعالیت های فرهنگی خود را در زمینه آثار سینمایی تاریخ اسلام گسترش دهد.

majidi-mohamad2

در ادامه مجید مجیدی روی سن آمد و برای اولین بار با اصحاب رسانه به گفت و گو نشست. وی در ابتدای سخنان خود گفت: ترجیحم بود اولین نشست زمانی باشد که فیلم رونمایی شده و شما آن را دیده باشید اما به لطف دوستان اولین نشست زودتر برگزار شد. اگرچه برخی عوامل پشت دوربین از عوامل مطرح سینمای جهان هستند اما در مورد بازیگران اصرارم بر بازیگران ایرانی بود.  من به شما قول می دهم هنرمندان ما در این فیلم به قدری خوب بازی کرده اند که همه شما شگفت زده خواهید شد. ضمن اینکه ایفای چنین نقش هایی باید به عهده کسی باشد که حس و حال و درک درستی از این فضا داشته باشد.

وی درباره نشان دادن چهره پیامبر که چندی پیش باعث انتقاد جهان عرب به خصوص الازهر شده بود گفت: ما در این باره تحقیقات فراوانی انجام دادیم و باید بگویم نگرانی ما هم در این زمینه از آنها کمتر نیست بلکه بیشتر است با توجه به این مساله بعد از دوسال تحقیق کارشناسی زمان تولد تا ۱۲سالگی حضرت را انتخاب کردیم که هیچ اختلافی میان مراجع سنی و شیعه وجود نداشته باشداین فیلم اساسا نگاهی فلسفی دارد و اتفاقا به وفاق در جهان اسلام کمک می کند. اگرچه دلیل این نگرانی را نمی دانم اما به آن ارج می نهم و از ایشان دعوت می کنم اول فیلم را ببینند بعد در مورد آن مسایل باهم صحبت کنیم.

در ادامه حیدریان در رابطه با ساخت مستقل این اثر بدون مشارکت با سایر کشورهای اسلامی گفت: کشورهای زیادی از جمله قطر،ترکیه و مالزی اعلام همکاری کرده بودند اما برای اولین بار بود که جهان اسلام چنین پروژه عظیمی را تجربه می کرد و اگر قرار بر تصمیم گیری کشورهای دیگر بود اصل موضوع قربانی تفکرات سیاسی می شد.

مجیدی در رابطه با روند داستانی فیلم توضیح داد: اگرچه قصه زمان تولد تا ۱۲سالگی را روایت می کند اما شروع داستان از شعب ابی طالب بوده که نیم ساعت فیلم هم به آن اختصاص دارد و به صورت فلاش بک گذشته روایت شده و دوباره در آخر به زمان حال باز می‌گردد. تصمیم برای ساخت قسمت های دو و سه وجود دارد اما در حال حاضر هیچ اقدامی در این باره نشده و ترجیح می دهم به اکران این قسمت بیشتر توجه داشته باشم. با وجود تقاضاهای مکرر از کمپانی های خارجی هنوز مذاکراتی برای پخش جهانی انجام نشده است. ضمن اینکه دلیل انتخاب من به عنوان کارگردان این اثر را خودم هم نمی دانم و به نظرم فقط یک توفیق است.

وی همچنین از حضور مقام معظم رهبری برای بازدید از پروژه اظهار خرسندی کرد و افزود: یکی از افتخارات ما بازدید رهبر معظم از این پروژه بود.. ایشان نکاتی را به من گوشزد کردند که بسیار آموزنده و مهم بود. ترجیح می دهم در زمان خودش صحبت های ایشان را منتقل کنم.

مجیدی در پایان از اهالی رسانه خواست اطلاع رسانی درباره این فیلم سینمایی را با حس غیرت انجام دهند و روی مسایلی چون هزینه و بودجه تمرکز نداشته باشند چون در شان این فیلم و ساحت مقدس پیامبر (ص) نیست که بخواهیم نگاهی ژورنالیستی به فیلم داشته باشیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>