سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ دی ۱۳۹۳ در ۱۲:۱۸ ب.ظ چاپ مطلب
مومنی شریف:

جشنواره فیلم رویش داعیه تولید اثر دینی را دارد

momeni-ruyesh

نشست اعضای هیئت های انتخاب بخش های سه گانه آثار نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در حوزه هنری برگزار شد.

نشست اعضای هیئت‌های انتخاب بخش های سه گانه آثار نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در حوزه هنری برگزار شد.

سوره سینما – به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، نشست اعضای هئیت های سه گانه انتخاب آثار بخش های نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده قائم مقام رئیس و معاون هنری حوزه هنری، علی قربانی مدیر مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری و اعضای هئیت های سه گانه انتخاب آثار بخش های جشنواره نهم فیلم کوتاه دینی رویش چهارشنبه ۱۷ دی ماه در سالن کنفراس دفتر ریاست مجموعه حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی قربانی، به ارائه گزارشی مختصری از روند اجرایی نهمین جشنواره به حاضران ارائه کرد گفت: فراخوان نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش را در اردیبهشت امسال با نظرات کارشناسان طراحی و به مراکز سینمایی و استانی حوزه های هنری که بخش زیادی از تولیدات این جشنواره را تشکیل می دهند فرستاده شد.

وی ادامه داد: با تمامی فیلم سازانی که در دوره گذشته این جشنواره حضور داشتند تماس گرفته شد و از آنها دعوت شد تا در این جشنواره نیز همراه ما باشند، همچنین در جشنواره های فیلم کوتاه تهران و سینما حقیقت کانترهای اطلاع رسانی جشنواره برپا شد و به هنرمندان و علاقه مندان سینما اطلاع رسانی می کردند.

قربانی در خصوص مهلت ارسال آثار به نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش گفت:  دهم دی ماه پایان مهلت ارسال آثار بود پس از آن آثار رسیده به جشنواره را آماده کردیم تا هئیت های سه گانه انتخاب به راحتی بتوانند آثار را ملاحظه و انتخاب کنند. این آثار در دو بخش ملی و جوانه های رویش که مخصوص فیلم اولی و دومی ها بود،در فراخوان ذکر شده بود به دبیرخانه جشنواره رسیده بود.

وی در خصوص نوبت های پخش و برنامه های دیگر این دوره از جشنواره گفت: ما برای این دوره از جشنواره ۱۰ نوبت پخش در نظر گرفته ایم و در کنار این نوبت های پخش، سمینارها و نشست های تخصصی برای نقد و بررسی آثار و مباحث تخصصی چون ( نسبت دین و سینما) را در نظر گرفته ایم که سرفصا های این مباحث تخصصی توسط کارشناسان خبره در حال تدوین و طراحی است.

مدیر مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری، در خصوص افزایش تعداد افراد حاضر در هئیت های سه گانه انتخاب گفت: در برخی موارد، گاه به علت تخصصی بودن یه مبحث و غیر تخصصی بودن یک فرد انتخاب کننده مشکلاتی بروز می کرد، در نتیجه تصمیم گرفتیم با افزودن تعداد افراد بیشترو تفکیک هئیت انتخاب هر بخش که افراد تخصصی در رشته های مورد نظر آن بخش بودند، علاوه بر پایین اوردن زمان انتخاب آثار، شاهد اعمال نظر های تخصصی در انتخاب فیلم ها باشیم.

در ادامه این نشست محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری در خصوص جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش گفت: رویش به عنوان یک جشنواره سینمایی اداعای بزرگی دارد و آن بحث تولید اثر در حوزه دین است. خوشبختانه تعریف دین را وسیع تعریف کردیم که شامل هر چیزی می تواند باشد ، این تعریف در جایی خوب است که دین را از اینکه در محدوده عده خاصی باشد خارج می کند و به هر حال دین و تعریف آن وسیع است و دین یعنی تمام زندگی.

 وی ادامه داد: چیزی که باید در این جشنواره مورد توجه قرار گیرد و جای تذکر دارد این مسئله است که در عصر حاضر بزرگترین دستاورد دین همین انقلاب اسلامی است و کسی منکر این قضیه نیست. کسانی که در این زمینه ها کار کردند مانند تدا اسکاچپول، نظریه پرداز انقلاب که پیش از انقلاب اسلامی ما نظریاتی در خصوص ساختار انقلاب ها داشت و با وقوع انقلاب اسلامی این نظرات را عوض کرد و حتی یک مقاله مفصل در مورد نقش دین به خصوص عاشورا و اربعین در شکل گیری انقلاب ایران نوشت. اینها نشان می دهد که دین در شکل گیری انقلاب عظیم اسلامی ما چه نقشی را ایفا کرده است.

مومنی شریف در خصوص کمرنگ شدن دین در هنر و اهمیت پرداختن به آن در شرایط حاضر، گفت: ما در زمانی زندگی می کنیم که کمتر در مورد نقش دین در هنر کار می‌کنیم و کمی این نقش کمرنگ شده است. جمهوری اسلامی در این سال ها در بخش هنرش از سوی دشمنانش مورد ظلم واقع شده و مورد حمله قرار می گیرد، به خصوص در مورد تاریخ سازی ها و تحریف واقعیت های تاریخی که در فیلم ها و کتاب هایی که تولید می کنند این امر مشخص است و قصد تحریف انقلاب اسلامی و واقعیت های آن را دارند و می خواهند اینگونه وانمود کنند که انقلاب اسلامی حرکتی بوده است که حاصل جوزدگی انسان های آن دوره و اتفاقی بوده است و همگان می دانند که غیر واقعی و پایه غیر مستندات است.

وی ادامه داد: می توانیم به کارهایی بپردازیم که راجع به ریشه های انقلاب اسلامی است و در مورد آن صحبت می‌کند، و یا آثاری که مسایل اساسی و آرمان های انقلاب اسلامی که انسانی هم هستند مانند عدالت، اخلاق مطرح می کند جزو این دسته آثار متناسب با جشنواره قرار می گیرند و باید به آنها نگاه کرد و پرداخت تا به امید خدا شاهد رشد و پیشرفت در این زمینه ها باشیم.

در ادامه این نشست، اعضای هئیت های سه گانه انتخاب آثار به بحث و تبادل نظر پیرامون معیارها و ارزش های مناسب برای انتخاب یک فیلم مرتبط با مسایل و حوزه دین پرداختند و دیگر حاضران را با منظر شناختی خود نسبت مسئله دین و کارکرد های هنری و شکل بروز و ظهور ان در یک اثر هنری پرداختند.

پس از سخنان اعضای هئیت های سه گانه انتخاب آثار، محسن مومنی شریف با پرداختن به تاریخچه نگاه به حوزه معنا شناختی دین در سینما و شکل پرداخت به آن در سینما، گفت: در این بیست و چند سالی که سینما و مسایل مربوط به آن را دنبال می کنم، این مشکل تعریف دین در سینما وجود داشته است و اصل این مشکل مربوط به تعریف آن در علوم انسانی است، زیرا این علوم کلی هستند. دین را اگر به عنوان جهان بینی در نزد خود داشته باشیم، بسیاری از مشکلات حل می شود و دیگر نگاه شما به هستی و کل جهان تغییر می کند و به طور یقین فرق می کند و به شما بینش می دهد.

رئیس حوزه هنری سپس با اشاره به فرامین خدواند به حضرت موسی و تاکید بر مسله «باور» گفت: «باور» در فرمان های حضرت موسی(ع) وجود دارد، اگر باور به خدا که اولین فرمان است، وجود نداشته باشد، بقیه فرمان ها بی معنی و نامفهوم خواهد بود. در آیات مختلف نیز این تعریف وجود دارد و بر «مومن» بودن تأکید فراوان دارد.

وی ادامه داد: باید به حس نهایی حاضر در یک اثر که باعث ایجاد حس انسانی در فرد می شود توجه کرد، همچنین باید به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نگاه و دیدگاه به هنر و به آنها پرداخته شود تا در مورد اصل آن به کشف برسیم. یک نکته مهم و بدیهی در انتخاب آثار وجود دارد و آن بحث خود هنری بودن یک فیلم است که باید ابتدا بدانیم یک فیلم واقعا ساختار فیلم دارد یا خیر، ممکن است یک اثر به لحاظ محتوایی قوی باشد اما یک فیلم نباشد که این موضوع رد شده است و به هیچ وجه خوب نیست.

 اعضای هئیت های انتخاب نهمین جشنواره فیلم رویش به شرح زیر هستند:

در بخش مستند: محسن یزدی، محمد شکیبانیا و سلیم غفوری

در بخش داستانی: هادی مقدم‌دوست، سید محمدرضا خردمندان و اسفندیار شهیدی

در بخش انیمیشن: علیرضا گلپایگانی، امیر مهران و امیرمحمد دهستانی

شایان ذکر است نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش ۵ تا ۸ اسفند ماه ۱۳۹۳ برگزار خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>