سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ دی ۱۳۹۳ در ۸:۴۲ ق.ظ چاپ مطلب

از من گذشته برای جشنواره فیلم فجر ذوق‌زده شوم/ تبلور عشق در «حکایت عاشقی»

bahman-zarin-poor

بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون تاکید کرد سلیقه تماشاگر امروز به سمت ساده‌پسندی رفته است.

بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون تاکید کرد سلیقه تماشاگر امروز به سمت ساده‌پسندی رفته است.

بهمن زرین‌پور که بعد از سال ها در فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» بازی کرده است درباره کم کاری اش به سوره سینما گفت: فضای سینما عوض شده و جریان به سمت ساده پذیری پیش می‌رود. وقتی تماشاگر با دیدن این قبیل آثار سلیقه‌اش عوض می شود و به این دیدگاه عادت می کند خیلی سخت می توان او را تغییر داد. این روزها فیلم دیدن یعنی در خانه تخمه شکستن و تفریح کردن. تفکر هنری درحال زوال است و سینما بیشتر به وقت‌گذرانی تبدیل شده است.

وی افزود: از قدیم گفته‌اند برای خراب کردن کشیدن یک آجر کافی است، ولی برای ساختن باید سختی زیادی را تحمل کرد. این مَثل امروز سینمای ماست. شاید سوق دادن مخاطب و فیلمسازان به فضای ساده پسندی زمان زیادی صرف نشده، اما بازگشت به سینمای دارای اندیشه به این آسانی امکان پذیر نیست. سینما از متعلقاتش جدا نیست، این مساله شامل مخاطب و جشنواره و همه ارکان سینما هم می‌شود که در سلیقه من نیست.

زرین‌پور گفت: از من گذشته برای جشنواره فیلم فجر اشتیاقی داشته باشم، آن هم در شرایط فعلی که در این هنر چیزی ما را سر ذوق نمی‌آورد. رضا عطاران سال گذشته برنده سیمرغ بلورین بود او بعد از نمایش فیلمش به خوبی سینما را توصیف کرد. اینکه کارگردان برای خنداندن مردم بخواهد چه کار کند توضیحی آشکار از وضع هنر امروز است که سنخیتی با سینمای اصیل گذشته ندارد. در چنین شرایطی قطعا گرفتن یا از دست دادن سیمرغ نه چیزی به هنرمند اضافه می‌کند نه از ارزشش کم می‌کند.

این بازیگر دررابطه با حضورش در فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» گفت: «حکایت عاشقی» ساخته احمد رمضان‌زاده یعنی تبلور عاطفه در نطفه خشونت. من در این فیلم نقش پدربزرگ شیلان رحمانی را بازی می‌کنم. آقای جوزانی مرا به این کار دعوت کرد و بعد از خواندن فیلمنامه ترغیب شدم در این پروژه حضور داشته باشم. داستان فیلم به دلم نشست چون به زیبایی لطافت را در جریان جنگ حلبچه به تصویر آورده بود. «حکایت عاشقی» روایت می کند که در خشن ترین نقطه تاریخ جرقه لطیف عشق چگونه شعله ور می‌شود.