سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ دی ۱۳۹۳ در ۱۱:۰۸ ق.ظ چاپ مطلب

نگاهی به کارنامه پرکارترین چهره‌پرداز جشنواره فیلم فجر/ میرکیانی با چهار فیلم در کمین چهارمین سیمرغ

mirkiani

مهرداد میرکیانی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر با چهار فیلم حضور دارد.

مهرداد میرکیانی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر با چهار فیلم حضور دارد.

سوره سینما میثم محمدی: بازیگر به تنهایی و بدون حضور عواملی همچون دوربین و صدا و چهره پردازی نمی تواند ظرفیت های بالقوه یک نقش و شخصیت را در حد اعلا به نمایش بگذارد و آن را روی خطوط واقعیت قرار دهد و حتی می توان گفت بدون وجود اینها سینما در معنای زیباشناسانه خود به ظهور نمی رسد . یکی از این هنرها که بی تردید در تاریخ سینما بزرگان بسیاری را به خود دیده و شخصیت های خارق العاده و لحظه های در یاد ماندنی خلق کرده است ، چهره پردازی است که از سالهای دور بعنوان یکی از ارکان اساسی در کلیت هنر هفتم همیشه حضور داشته است . هنرمندان چهره پرداز بر اساس یک تعامل و درک متقابلی که با فیلمساز دارند ، در نهایت با چیره دستی به طراحی و خلق یک چهره مطابق با ذات درونی شخصیت می پردازند . بسیاری از بازیگران برجسته سینما هستند که چهره پردازی های هنرمندانه در تکمیل روند ایفای نقش به آنها کمک شایانی کرده است.

ستاره هایی که در کشور ما هم نمونه های فراوانی دارند. چهره هایی که علاوه بر توانمندی های ذاتی و علمی خود با گریم هایی متفاوت توانسته اند مردان هزار چهره لقب بگیرند و مخاطب را به سوی خود بکشند . در نتیجه چهره پردازی یکی از مهمترین ارکان در تولید یک اثر زیباست که باید همیشه مورد توجه قرار بگیرد و از لحاظ تئوری و سخت افزاری نیز همگام با سینمای روز دنیا حرکت کند تا نه تنها از کلیت و مفهوم سینما جا نماند ، بلکه هنری باشد در جهت اقاء اهداف مورد نظر فیلمساز که بخشی از جهان خود را در چهره کاراکتر خود می بیند و آن را منطبق با فضای بیرونی اثر پیش می برد.

eterafat

اینها را گفتیم تا به یکی از چهره پردازان برجسته سینمای ایران برسیم که در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر با چهار فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» ، «بوفالو» ، «مرگ ماهی» و «بهمن» حضور دارد و بعنوان پرکارترین چهره پرداز این فستیوال لقب گرفته است .میر کیانی کار خود را با اساتیدی همچون جلال معیریان و مسعود ولدبیگی آغاز کرد ، در سال ۱۳۶۵ با فیلم سینمایی «وکیل اول» جمشید حیدری بعنوان چهره پرداز کار خود را درسینما آغاز کرد و در ادامه به در کارهای شاخصی از جمله «کشتی آنجلیکا» همکاری کرد و به مرور استعدادها و توانایی های خود را در خلق چهره هایی شاخص و مطابق با روح درونی اثر نشان داد تا فیلمسازان بسیاری برای همکاری با او پا پیش بگذارند و برای بنا کردن چهره هایی که گاه هم بسیار دشوار بود از توانایی او بهره برده و به هنر او اعتماد کنند.

میرکیانی هم از این فرصت ها و اعتمادها نهایت بهره را برد و پتانسیل های خود را بیش از گذشته به نمایش گذاشت و تجربه های ارزشمند تری را با فیلمسازانی چون محمد بزرگ نیا ، امرالله احمد جو ، مسعود جعفری جوزانی ، حسن هدایت اندوخت تا جای پای خود را در سینما محکم کند و نظر های بسیاری را به سوی خود جلب کند . او حدود یک دهه از ابتدای فعالیت خود در سینما به اجرا در آثاری چون «کشتی آنجلیکا» ، « در مسیر تند باد» ، «شاخه های بید» ، «جنگ نفت کشها» ، «ایوب پیامبر» و دهها اثر دیگر پرداخت و همین اجرای مداوم و تحصیل تجربه از اساتید طراح و همچنین تبادل دیدگاه با فیلمسازانی که بی شک خطوط موثری در شکل گیری شخصیت مورد نظر یک فیلم ارائه می کنند ، به او جایگاهی قابل توجه داد و حالا وقت آن رسیده بود تا پس از عبور از ذهنیت ها ، تجربه ها و ایده های مداوم خود را در مقام یک طراح نیز بیازماید و مسیر تکاملی خود را با توانمندی هایش در این عرصه نشان دهد. طبیعی بود که او حالا در یک فاز جدیدتری از فعالیت حرفه ای قرار گرفته بود و بیشتر زیر ذره بین منتقدان و صاحب نظران قرار می گرفت و باید علاوه بر اجرا ، طراحی های دقیق و هنرمندانه ای داشته باشد .میر کیانی برای اولین بار در فیلم سینمایی «بوی پیراهن یوسف» به عنوان طراح چهره پرداز فعالیت کرد و این نقطه عطف و در اصل یک دنیای جدید در پروسه حرفه ای او محسوب می شد.

robane-ghermez

آغاز کار با ابراهیم حاتمی کیا و تدوام این همکاری در نهایت منجر شد تا میرکیانی در ۴ فیلم «آژآنس شیشه ای» ، «روبان قرمز» ، «ارتفاع پست» و « به نام پدر» از ابراهیم حاتمی کیا کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی از جشنواره فیلم فجر شود و در دوره بیست و چهارم برای فیلم «به نام پدر» نیز دومین سیمرغ بلورین خود را دریافت کند . میرکیانی تا به حال ۱۰ بار بعنوان کاندید بهترین چهره پردازی در جشنواره فیلم فجر انتخاب شده است و تا به امروز سه بار سیمرغ جشنواره بر شانه های او نشته است که اولین بار در سال ۱۳۸۲ برای فیلم «قدمگاه» به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور این جایزه را دریافت کرد و آخرین بار هم این جایزه را برای چهره پردازی فیلم سینمایی خون بازی به کارگردانی رخشان بنی اعتماد به دست آورد . ضمن اینکه میرکیانی در طول این سالها بارها در میان کاندیداهای جشنواره های فجر و همچنین جوایز سینمایی گوناگون حضور داشته و تندیس ها و عناوین بسیاری را از آن خود کرده است .

این مختصری بود از کارنامه چهره پردازی که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر با چهار فیلم سینمایی از هومن سیدی، روح‌الله حجازی، کاوه سجادی حسینی و مرتضی فرشباف که در لیست پرکارترین‌ها قرار دارد و باید منتظر ماند و دید که باز هم می‌تواند در بین کاندیداها و قرار بگیرد و برای چهارمین بار سیمرغ بلورین جشنواره را با خود به خانه ببرد.