سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ بهمن ۱۳۹۳ در ۲:۲۰ ب.ظ چاپ مطلب

«درس» و نگاهی تازه به دفاع مقدس/ موفقیت فیلم بوستانی در جشنواره وارش

Dars

کارگردان فیلم «درس» محصول حوزه هنری تاکید کرد فرهنگ دفاع مقدس نسل‌های مختلف را آموزش داده است.

کارگردان فیلم «درس» محصول حوزه هنری تاکید کرد فرهنگ دفاع مقدس نسل‌های مختلف را آموزش داده است.

وی درباره انگیزه خود از ساخت فیلم کوتاه «درس» که به تازگی نشان صلح و دوستی را از جشنواره وارش دریافت کرده است به سوره سینما گفت: آدم ها به فراخور شرایط جنگ را متفاوت می‌بینند من از نظر سن و سال و موقعیت جغرافیایی از جنگ دور بودم اما ۸ سال دفاع مقدس تبعاتی داشت که امروز هم با زندگی ما عجین شده و زندگی تک تک ما باآن گره خورده خورده است. زمانی که فراخوان ساخت فیلمی در رابطه با جنگ مطرح شد من هم دوست داشتم از زاویه دید خودم این واقعه را به تصویر بکشم. بی طرف بودن روایت بیش از هر چیز اهمیت داشت می خواستم کار نه تبلیغ باشد نه ضد جنگ. به هر حال این جنگ برما تحمیل شده بود خاصه شهر خرمشهر که کامل در تسخیر دشمن قرار داشت و این بهانه ای شد که من قصه را در این فضا روایت کنم.

بوستانی گفت: وقتی فضا در ذهنم شکل گرفت مکان های زیادی از جمله مغازه ،فروشگاه،بیمارستان و … مد نظر داشتم تا به کلاس درس رسیدم. چون به نظرم از نظر معنایی درام بالاتری داشت. «درس» آموختنی‌هایی دارد که در این کلاس روایت می شود. کل ماوقع ۸ سال جنگ قرار است به مدت ۱۵ دقیقه در کلاسی روایت شود که شاگردانش می‌خواستند درس بخوانند و بالاتر بروند اما این مقطع برای شان ۸ سال طول کشید. اینگونه است که جنگ درس می‌دهد و علاوه بر شاگردان حاضر در کلاس توجه بیننده هم به یک نگاه از زاویه ای دیگر جلب می شود. سعی کردم در این فیلم کوتاه تا آنجا که ممکن است از احساس دور باشم تا نگاهی کاملا منطقی بر فضا حاکم شود. شاید به همین خاطر است که افرادی با تفکراتی کاملا متفاوت با «درس» ارتباط برقرار می‌کنند.

وی درباره فعالیت های اخیر خود گفت: مستند «بلا نسبت شما» را با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به تازگی کارکردم این کار در مراحل پایانی تدوین قرار دارد و به زودی برای نمایش آماده خواهد شد. این فیلم به مدت ۴۰ دقیقه در رابطه با فحاشی هایی است که روزمره همه ماشاهدش هستیم و به هیچ قشر و طبقه خاصی تعلق ندارد و در نقاط مختلف شهر اتفاق می افتد. در این مستند سعی کردم با نگاهی طنز و بدون جانبداری آستانه تحمل مردم را به تصویر آورم و با نگاهی کاملا بی‌طرف به این مساله نگاه کنم.

فیلم «درس» ساخته مهدی بوستانی یکی از بخش‌های مجموعه مستند «خرمشهر» محصول حوزه هنری است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>