سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ بهمن ۱۳۹۳ در ۳:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب

ایجاد محدودیت در پذیرش آثار به دلیل رشد کیفی جشنواره بود

rezadad-vazir

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: ایجاد محدودیت در پذیرش آثار سینمایی در بخش‌های مختلف به دلیل رشد کیفی آن بود.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: ایجاد محدودیت در پذیرش آثار سینمایی در بخش‌های مختلف به دلیل رشد کیفی آن بود.

سوره سینما- علیرضا رضاداد در ابتدای بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه سی و سوم فیلم فجر با اشاره به اینکه فعالیت درباره برگزاری این رویداد از پایان جشنواره سی و دوم آغاز شد افزود: اسفندماه سال ۹۲ ، با توجه به تاکید رییس سازمان سینمایی در بازنگری در جشنواره فیلم فجر، بررسی ها برای برپایی جشنواره ای متفاوت در دوره سی و سوم آغاز شد.

وی یادآور شد: از اواسط اسفندماه ترکیبی را مشخص کردیم و این گروه عملکرد جشنواره را در ادوار قبلی بررسی و در خردادماه سال ۹۳  الگوهایی برای برپایی جشنواره سی و سوم ارائه شد.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: جلسات شورای سیاستگزاری جشنواره سی و سوم با حضور جمعی که از سوی دکتر ایوبی مشخص شده بودند آغاز شد و براساس پیش نویس ها، اظهار نظرجامعه سینمایی نیز دریافت و کم و بیش در الگوی رفتاری برپایی این رویداد اعمال شد.

*تفکیک بخش بین الملل

رضا داد ادامه داد: ملاحظه اصلی جشنواره سی و سوم، تفکیک زمان برگزاری بخش بین الملل بود که در این بخش چند الگو پیش بینی شده بود تا جنبه های رقابتی حفظ شود از اینرو مقرر شد این بخش در اردیبهشت سال ۹۴ برگزار شود.

به گفته وی، این بخش زیر سایه سینمای ایران بود و اتفاقات مورد نظر در عرصه بین الملل جشنواره فجر رخ نمی داد.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: بنا بود بر اساس این الگو، سازمان بین الملل جدید تشکیل شود که از سال آینده پیش بینی تشکیل این سازمان شده است.

رضاداد با بیان اینکه گستردگی جشنواره مانع از برگزاری صحیح آن در ادوار مختلف می شد توضیح داد: بخش اراده ملی، اکران فیلم ها در شهرستان ها و برگزاری افتتاحیه و اختتامیه در هر استان موجب گستردگی بیش از اندازه جشنواره فجر شده بود که این مهم مانع از مدیریت صحیح می شد.

وی با تاکید بر لزوم پالایش جوایز جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: دو سه رویکرد در بخش سودای سیمرغ وجود داشت و برای کاهش جوایز باید پروسه چند ساله را طی کنیم زیرا برخی از این جوایز در رشد سینمای ایران اثرگذار بودند و در نهایت با توجه به این شرایط، جمع بندی مقررات در شهریور ماه انجام شد.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر یادآور شد: از شهریورماه رسما کار اجرایی جشنواره آغاز شد. دکتر ایوبی رییس سازمان سینمایی تلاش بسیاری داشتند که جشنواره سی و سوم متفاوت و استاندارد باشد و این رویداد صاحب سازمان مشخصی شود اما در نهایت این امر محقق نشد و امیدواریم در سال آتی شاهد اجرای امور جشنواره زیر لقای سازمان آن باشیم.

رضاداد با اشاره به همکاری دوستان فعال در سازمان های تابع سازمان سینمایی گفت: امسال بخش بزرگداشت ها در افتتاحیه جشنواره خواهیم بود و از محمدعلی کشاورز، حسین جعفریان و مجموعه لابراتورآر ها تقدیر می کنیم. همچنین کتاب استاد مشایخی نیز رونمایی می شود. قرار بود بزرگداشت حسین جعفریان فیلمبردار نسل اول سینما سال گذشته برگزار شود که به دلیل حضور ایشان در جشنواره با دو اثر سینمایی چ و روز رستاخیز این مهم محقق نشد.

وی اظهار کرد: فرایند دیجیتال شدن پس از تولید موجب شده لابراتورار ها از بین بروند اما این بخش همچنان خاطره انگیز است و این دوستان زحمات بسیاری کشیدند که دیده نمی شود و بخصوص در ایام جشنواره در ادوار مختلف، فشار بر لابراتورآر ها بود وچرخش فیلم ها در لابراتورآها بخشی از خاطرات فیلمسازان است.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: امسال آخرین فیلم نگاتیو ما تولید شد که اثر همایون اسعدیان بود و دیگر تولید بر منبای نگاتیو امکانپذیر نیست.

رضاداد توضیح داد: ترکیب هیات انتخاب های جشنواره جامع بود و تقریبا ما را از بسیاری از حواشی مصون کرد؛ البته حاشیه ها در جشنواره ها طبیعی است.

وی ادامه داد: دوستان هیات انتخاب از ابتدای آذر، فعالیت خود را آغاز کردند و در  ۴۰ روز  آثار بازبینی شد.

*بازبینی ۸۸ فیلم

دبیر سی و سومین جشنواره فجر تاکید کرد: در مجموع در بخش سودای سیمرغ ۸۸ فیلم بازبینی شد؛ امسال اعلام کردیم فیلم های ویدیویی را نمی پذیریم و سال گذشته فیلم های ویدیویی را به دلیل عدم برگزاری جشنواره یاس بررسی کردیم.

رضاداد ادامه داد: اصرار دوستان بررسی دقیق آثار بود از اینرو دقت در بازبینی ها انجام شد. امسال اعلام کردیم در هر بخش تعداد فیلم ها چه تعدادی است که این فرصت و تهدید بود. تکلیف هیات انتخاب از طرفی روشن  و از طرفی کار آنان به دلیل محدودیت تعداد دشوارتر شده بود.

وی با بیان اینکه برای رشد کیفی، محدودیت ها باید حفظ شود، توضیح داد: افراد پیشکسوت ما آثاری تولید کردند و دوستان هیات انتخاب اصرار داشتند این آثار در خارج از مسابقه اکران شود. برخی دوستان مانند خسرو سینایی موافق این مهم بود؛ یدالله صمدی در ابتدا مخالفت هایی داشتند و شاید ما نتوانسته بودیم اطلاعات را دقیق به ایشان منتقل کنیم اما به هر حال در روزهای پایانی اظهار تمایلی از ایشان وجود داشت و در تماس با این کارگردان، این مهم محقق شد و تمام پیشنهادات هیات انتخاب به ثمر رسید.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر یادآورشد: در بخش سینمای مستند هیات انتخاب ۱۱۰ مستند را بازبینی کردند؛ در جشنواره فیلم فجر فقط فیلم های بلند مستند رقابت می کنند و انتخاب ۱۱ فیلم از ۱۱۰ اثر دشوار بود. یک ماه جلسات مکرر برگزار و در هر دو بخش دو فیلم خارج از مسابقه قرار داده شد.

به گفته رضاداد، در بخش فیلم اولی ها(نگاه نو) دو اثر انیمیشن داشتیم که ظرفیت بالایی داشتند اما از جایی که داوری این آثار متفاوت است جمع بندی این شد که این دو فیلم در خارج از مسابقه آید.

وی گفت: در بخش سودای سیمرغ نیز دو فیلم کودک مستقیما وارد این بخش شدند که این تصمیم به نوعی تشویق برای فیلمسازان کودک محسوب می شود و این امر با توافق با رییس سازمان سینمایی به مرحله اجرا رسید و در مجموع ۲۸ فیلم سودای سیمرغ و ۱۳ فیلم نگاه نو و ۱۲ فیلم در بخش مستند حضور دارند.

*سبد پربار هنر و تجربه

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر توضیح داد: بخش فیلم های هنر و تجربه در جشنواره سی سوم وجود دارد. از ابتدای امسال گروه هنر و تجربه راه افتاد  که مورد استقبال سینماگران واقع شده و  شاخص این آثار تجربی و هنری بودن آنها است و این فیلم ها در اکران عمومی به دلیل محدودیت نمایش عمومی مخاطبان خود را پیدا نمی کرد.

رضاداد تاکید کرد: سبد هنر و تجربه پر بار بود و دوستان به جمع بندی رسیدند که ۲۰ فیلم به شورای هنر و تجربه معرفی و در نهایت ۱۱ فیلم در این بخش حضور داشته باشد و دو جایزه به داوری شورای سیاستگزاری هنر و تجربه اهدا می شود.

وی ادامه داد: بخش دیگر رقابتی ما که مدیریت آن با ایرج تقی پور است تبلیغات را شامل می شود؛ پیشتر در این بخش  به پوستر و عکس جوایزی اهدا می شد و امسال رویکرد متفاوتی در این بخش وجود دارد.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: جایزه ویژه ای امسال برای عکس در نظر گرفته شده اما در بخش تبلیغات، فیلم های اکران شده در سال گذشته بررسی می شوند. جایزه این بخش در افتتاحیه و بخش های دیگر در اختتامیه اهدا خواهد شد.

رضاداد با بیان اینکه با پایان هیات های انتخاب از ۱۰ دی، کار پشتیبانی آغاز شد گفت: نزدیک ۲۰۰ فیلم رسیده به بخش های مختلف در نهایت بررسی و  ۴۰ فیلم برای نمایش و حور در بخش رقابتی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: البته فرایند تولید به دلیل محدودیت های مالی کمی دیر آغاز شد. به عنوان نمونه روباه افخمی ۷۰ تا ۸۰ درصد فیلمبرداری شده بود و هیات انتخاب را دید.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: معتقدیم برخی فیلم ها حیف است در جشنواره نباشد از اینرو تلاش شد این فیلم ها تا ۵ بهمن به دبیرخانه برسد.

به گفته رضاداد، پشتیبانی سینماها به عهده آقای علیزاده است. همچنین کار امور سینماها را نیز آقای فرجی انجام می دهند.

*۲۹ سالن مردمی

وی ادامه داد: ۲۹ سالن مردمی اکران برای مردم در نظر گرفته شده است. همچنین امسال در بخش توزیع بلیت های سینمایی نیز شاهد حذف بلیت مختص نهادهای مختلف بودند و حدود ۱۰ هزار سری بلیت پیش فروش شد و آقای شمس از دو ماه پیش تا کنون در این بخش زحمات فراوانی کشیده است.

به گفته رضاداد، مدیریت اجرایی جشنواره برعهده آقای باکیده، مدیریت هنری آقای حیدری را برعهده دارند. بین ۶۰ تا ۹۰ نفر از دوستان حراست ارشاد نیز در ایجاد نظم در سینماهای مردمی به ما کمک می کنند.

*آغاز فعالیت بخش بین الملل

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر همچنین توضیح داد: بخش بین الملل نیز به موازات فعالیت های خود را با حضور آرش امینی آغاز کرده است.در بخش اطلاع رسانی نیز فعالیت های خوبی انجام شده و در چهار ماه اخیر روزی نشده که ما تیتر رسانه ها نباشیم.

رضاداد یادآور شد: برنامه یک فیلم یک سلام کار مناسبی بود که موجب آشنایی بیشتر با آثار حاضر در جشنواره سی وسوم شد.

وی همچنین تاکید کرد: در برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره، ۱۲۰۰ فعال رسانه ای از رادیو، تلویزیون، مطبوعات، رسانه های مجازی، انجمن منتقدان حضور دارند. ۵۰۰ نفر از دست اندرکاران سینما و ۳۰۰ نفر نیز مدیران و کارشناسان مرتبط با سینما در برج میلاد حضور دارند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>