سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۳۹۳ در ۹:۱۲ ق.ظ چاپ مطلب

آغاز امیدوارکننده بخش مستند با نمایش «من می‌خوام شاه بشم»

mikham-shah-besham1

نمایش فیلم «من می‌خوام شاه بشم» در نخستین روز جشنواره فجر برای بخش مستند یک اتفاق ویژه است.

نمایش فیلم «من می‌خوام شاه بشم» در نخستین روز جشنواره فجر برای بخش مستند یک اتفاق ویژه است.

سوره سینما – میثم محمدی: سی و سومین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز می شود که روز ابتدایی آن برخلاف تمام گمانه زنی ها و تلاش هایی که برای اکران فیلم سینمایی «محمد (ص)» صورت گرفت، با فیلم سینمایی «قول» به کارگردانی محمدعلی طالبی آغاز خواهد شد که در جشنواره فیلم کودک نیز جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرده است. اما نکته ای که در جدول نمایش نخستین روز به چشم می‌خورد، نمایش یک مستند جذاب و بسیار خوب در زمان اکران مستندها در برج میلاد است.

مستند تحسین شده «من می‌خوام شاه بشم» به کارگردانی مهدی گنجی در اولین روز جشنواره استارت نمایش مستندها را خواهد زد و می تواند مخاطبان را برای توجه به بخش مستند ترغیب کند. این مستند با ایده ای بسیار جذاب و با ساختاری درست توانست در جشنواره سینما حقیقت نظرها را به خود جلب کند و در بخش های مختلف نیز کاندیدای دریافت جایزه شود. «من می‌خوام شاه بشم» داستان زندگی مردی به نام عباس برزگر است که تمام جهان جذاب و البته در باطن خوفناک فیلم برگرفته از هدف اوست که در تلاش است یک قبیله جدید را برای خود تاسیس کند و در این راه از همه چیز حتی خانواده خود می‌گذرد.

جایگاه قدرت در این فیلم در لایه های گوناگون آن بررسی می‌شود و شخصیت اصلی آن یعنی عباس برزگر می تواند بعنوان یک مورد بسیار پیچیده در مواجهه با کسب قدرت و رسیدن به اهداف و آرزوها براساس تفکر ماکیاولیستی بررسی شود. فردی که در مسیر رسیدن به آرزوهای خود از هیچ ابزاری دوری نمی‌کند و همین می تواند خوفناک ترین جنبه این دنیای ذهنی باشد . او در مقابل خانواده و فرزندان خود می‌ایستد، به این بهانه که برای بقای نسل و تداوم قدرتش باید همسری از عشیره ای دیگر اختیار کند.

mikham-shah-besham-poster

عباس برزگر از نگاه دوربین و روی پرده سینما شخصیتی سمپات دارد ، اما مسلک و مرام او برای دستیابی به آمال و آرزوهایش خوشایند نیست. مهدی گنجی در ابتدای امر انتخابی هوشمندانه داشته و سوژه ای بسیاری پیچیده و البته چند بعدی را برگزیده است و با توجه به کلیتی که از نتیجه این فیلم حاصل می شود ، بخوبی مشهود است که او تکلیف خود را از ابتدا مشخص کرده است و اشراف کاملی بر مفاهیم مورد نظر خود دارد و بر همین اساس زندگی عباس برزگر را گزینش کرده و به تصویر کشیده است. شاید در نگاه اول اینچنین به نظر برسد که کار اصلی را سوژه انجام می‌دهد، اما با توجه به انتخاب و از همه مهمتر زبان روایی کارگردان و محقق این پروژه می توان به اهمیت کاری که انجام داده اند پی برد. فیلمی که با توجه به زمان طولانی که دارد به راحتی مخاطب را درگیر فضای خود می‌کند و پیش می‌برد و یکی از مستندهای خوب سال است. با این تفاسیر باید گفت که بخش مستند سی و سومین جشنواره فیلم فجر آغاز درخشانی خواهد داشت و علاقمندان به مستند می‌توانند لحظه های خوبی را با این مستند تجربه کنند و شروع خوبی داشته باشند.