سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۳۹۳ در ۳:۱۷ ب.ظ چاپ مطلب

سینمای مستند فرش قرمز ندارد/ «من می‌خوام شاه بشم» نگاه جهانی دارد

man-mikham-shah-besham

مهدی گنجی تاکید کرد تمایلی به فعالیت در سینمای بلند ندارد و از فیلمسازی در حوزه مستند راضی است.

مهدی گنجی تاکید کرد تمایلی به فعالیت در سینمای بلند ندارد و از فیلمسازی در حوزه مستند راضی است. .

کارگردان مستند «من می‌خوام شاه بشم» که امروز یکشنبه ۱۲ بهمن ماه آغازگر بخش مستند جشنواره فیلم فجر بود به سوره سینما گفت: ما در دنیا و مخصوصا در ایران فرصت زیادی برای اکران آثار مستند نداریم. اگرچه با راه اندازی گروه هنر و تجربه توجه بیشتری به مستند می شود وقتی شرایطی مثل بخش مستند جشنواره فجر پیش می آید باید آن را غنیمت بدانیم و خوشحال باشیم. امسال برنامه ریزی هایی که انجام شد تا حدی مرا متعجب کرد. چون برخی برنامه ها به نظر غیر منطقی می آمد.

وی افزود: مثلا کار من در چند روز به فاصله یک یا دوساعت در یک سینما نمایش دارد. این مساله را من در هیچ کجای دنیا ندیدم و نمیدانم بر اساس چه منطقی شکل گرفته است. در کاخ جشنواره هم فیلم ما روز اول بعد از «قول» اکران می‌شود. اگرچه فیلم صبح اثر قابل اعتنایی است اما از آنجا که قبلا در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اکران موفقی داشته و بسیاری از اهالی هنر و رسانه کار را دیدند و از آنجا که همیشه بخش مستند مهجور واقع می‌شود احتمال زیادی وجود دارد که دوستان از بعدازظهر به برج میلاد بیایند.

گنجی گفت: ساعت یک برای اکران فیلم اصلا زمان مناسبی نیست ولی همینکه به همت آقای رضاداد بخش مستند از زیرزمین تاریک در امد و در سالن اصلی قرار گرفت اتفاق خوبی است که باید غنیمت شمرد. امیدوارم سال آینده با تغییر زمان هم شرایط بهتری بوجود بیاید. انتخاب فیلم ها در هر بخش تاحدی با سلیقه و سفارش همراه است. «من می‌خوام شاه بشم» در مهمترین جشنواره فیلم مستند دنیا در آمستردام نمایش داده شد و مورد توجه قرار گرفت و این طبیعی است که زمان انتخاب شاید این موارد در ذهن مسئولین وجود داشته باشد.

mikham-shah-besham-poster

وی افزود: در ۱۵ سالی که به ساخت فیلم‌های مستند مشغولم هیچوقت دغدغه ای برای اینکه از مستند به کارگردانی فیلم سینمایی برسم نداشتم. به نظر من مستند آنقدر پتانسیل‌های کشف نشده دارد که همیشه حرفی برای گفتن هست. اما گاهی اوقات سوژه هایی وجود دارد که برای پرداخت آن اگر از کاراکتر اصلی استفاده شود شاید حق مطلب را نتوان آنطور که لازم است ادا کرد و موضوع اگر در قالب اثر داستانی و زبان بازیگر معروف مطرح شود دلنشین تر باشد.اگر به اینجا برسم حتما سینمای بلند را انتخاب خواهم کرد.

وی ادامه داد: به هر حال مستند همیشه زیر سایه سینمای داستانی قرار داشته، تشویق خیلی به سینمای مستند تعلق ندارد و فرش قرمزها برای سینمای داستانی پهن می‌شود اما به نظر من کار ۳ دقیقه‌ای یا ۱۰۰دقیقه ای مهم نیست. پرداخت و کیفیت است که همیشه مد نظر قرار می‌گیرد. مستند «من می‌خوام شاه بشم» درباره آدمی است که می‌خواهد به رویایش برسد. مضمون رویا همیشه برای بشریت جالب و جذاب بوده همه ادمهای بزرگ و تاثیرگذار دنیا رویایی در سرداشتند و این دستمایه کار آخر من بود.

گنجی گفت: در کنار پرداختن به این موضوع، داستان پیچیدگی هایی دارد که دررابطه با کاراکتر اصلی و خانواده اش شکل می‌گیرد و چالش های بوجود آمده به زندگی واقعی سرایت کرده به نوعی مابه ازای بیرونی پیدا می‌کند. نشانه هایی که در فیلم وجود دارد برای همه مردم قابل درک است. زمانی که در کشورهای خارجی نمایش داده شد بازخوردها برایم جالب بود اکثر مخاطبین اظهار داشتند فیلم به هیچ‌وجه ایرانی نیست و بیشتر به انسانیت می پردازد. به نظر من چیزی که باعث این نظر شده پرداخت روانشناسانه است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>