سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۰:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب

یک افتتاحیه کسالت‌بار زمستانی/ شروع سرد جشنواره سی و سوم

gozaresh-eftetahie1

آیین افتتاح سی و سومین جشنواره فیلم فجر در فضایی کسالت بار و نامنظم برگزار شد.

آیین افتتاح سی و سومین جشنواره فیلم فجر در فضایی کسالت بار و نامنظم برگزار شد.

سوره سینما- آنهایی که شامگاه شنبه ۱۱ بهمن ماه خود را به برج میلاد رسانده بودند تا در آیین افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر شرکت کنند، پیش بینی نمی کردند که این رویداد امسال با بی‌نظمی و رخوت همراه باشد. متاسفانه افتتاحیه این دوره از جشنواره، یکی از ضعیف ترین افتتاحیه های سال های اخیر بود.

مراسم با حدود یک ساعت تاخیر و در ساعت ۱۹:۲۰ دقیقه و پس از ورود علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سالن برج میلاد آغاز شد. حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی وزیر ارشاد را برای ورود به سالن همراهی می کرد. ازدحام عکاسان و تصویربرداران در سالن کمی عجیب می‌نمود.

بسیاری از میهمانان که بعضی از آنها از چهره های سرشناس بودند برای پیدا کردن صندلی خود در سالن سرگردان بودند و با وجودی که نیروهای کنترل سالن و میزبانان مراسم در همه جا حضور داشتند اما میهمانان آیین افتتاحیه در سالن دنبال صندلی شان می گشتند. یکی از این میهمانان شمس لنگرودی شاعر بود که تا دقایقی صندلی برای نشستن نداشت.

بازار دیده بوسی و سلام و علیک داغ اهالی سینما با هم گرم بود. بسیاری از کارگردانان و بازیگران هم را در آغوش گرفته و صمیمانه احوال پرسی می کردند. حسین مهکام و وحید جلیلوند، بهرنگ علوی و نوید محمدزاده، فرهاد توحیدی و منوچهر شاهسواری و بسیاری دیگر از چهره های بازیگری با دیدن هم در برج میلاد ابراز خوشحالی کردند.

سن این مراسم ویژگی خاصی نداشت. یک بنر مقابل سازهای موسیقی نصب شده بود تا آنها را مخفی نگه دارد. دو ال سی دی کنار پرده اصلی سالن در یک ساعتی که حضار منتظر بودند تا مراسم شروع شود حتی یک نمای کلوزآپ یا نمای نزدیک از میهمانان نداشت و فقط سالن شلوغ را در لانگ شات نشان می داد.

حاضران در ساعت ۱۹:۰۵ با دست زدن پراکنده و نامنظم اعتراضشان را به دیر شروع شدن مراسم اعلام کردند.

gozaresh-eftetahie2

سیدمهدی شجاعی نویسنده سرشناس با خواندن متنی در مدح پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصوم آیین افتتاحیه را گرمایی ویژه داد. پس از متن او، ترانه والا پیامدار با صدای فرهاد مهراد خوانند فقید پخش شد.

احسان کرمی مجری موقر و مودب تلویزیون برای اجرای آیین افتتاحیه انتخاب شده بود. در این مراسم بی نظم و سرد، حضور کرمی که همواره در شوخی و طنز حد نگهدار و در ادب و احترام نسبت به هنرمندان فروتن است، یک امتیاز محسوب می‌شود. کرمی با تبریک ایام دهه فجر سال نوی سینمایی را به خانواده بزرگ سینما شادباش گفت و از تاخیر در آغاز مراسم عذرخواهی کرد.

یادآوری نام و خاطره هنرمندانی که در سال ۱۳۹۳ فوت کردند اولین بخش مراسم بود. تصاویر و صدای احمد رسول زاده، مرتضی احمدی، حمید مهرآرا، باقر صحرارودی، اکبر خواجویی و … در این بخش کوتاه روی پرده رفت. احسان کرمی پس از پخش تصاویر از حضار خواست برای شادی روح درگذشتگان فاتحه بخوانند.

کرمی با اشاره به حضور چهره‌های پیشکسوت و موسفیدان سینما در افتتاحیه جشنواره، از حاضران خواست برای سلامتی داریوش اسدزاده که در برج میلاد حضور داشت و تماشاگر مراسم افتتاحیه بود، او را تشویق کنند.

معرفی هیات انتخاب بخش مستند و هیات داوران این بخش توسط تصاویر بخش دیگری از آیین افتتاحیه جشنواره فیلم فجر بود. هیات انتخاب و داوری بخش سودای سیمرغ و نگاه نو هم با تصویر و عکس معرفی شدند.

سخنرانی دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر، پس از او صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پس از آن نطق طولانی وزیر تعاون در آغاز افتتاحیه، نفس این مراسم را گرفت. سخنان وزیر تعاون با دست زدن حضار همراه شد، اما او صحبت‌هایش را قطع نکرد. سخنرانی دکتر علی ربیعی اگرچه نشان دهنده تسلط او بر سینما بود، اما افتتاحیه یک جشنواره مکان مناسبی برای یک نطق جدی و طولانی نیست.

به دعوت احسان کرمی، هیات انتخاب و داوری بخش مواد تبلیغی و اطلاع رسانی روی سن آمدند. رامبد جوان که مشخص بود از سردی مراسم حوصله اش سر رفته خطاب به حضار گفت: می خواهید کمی فضا را عوض کنیم. از روی صندلی هایتان بلند شوید. همراه من از ۱۰ تا ۱ بشمارید و دست بزنید و بخندید. شوخی رامبد جوان و حضورش کمی یخ مراسم را باز کرد.

در مراسم افتتاحیه بهرام رادان، حمید فرخ نژاد، نیکی کریمی، باران کوثری، حامد بهداد، ستاره پسیانی، نوید محمدزاده، داریوش یاری، مهتاب کرامتی، ساره بیات، حسین یاری، بهروز مفید، آنا نعمتی، تینا پاکروان، ویشکا آسایش، طناز طباطبایی، فرهاد توحیدی، محمود کلاری، آزاده صمدی، ستاره اسکندری، منوچهر شاهسواری و … حضور داشتند. این دوره از جشنواره یکی از پرستاره ترین مراسم افتتاحیه بود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>