سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ بهمن ۱۳۹۳ در ۱:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب

آغاز امیدوارکننده روز دوم با «خداحافظی طولانی»/ عاشقانه‌ای روان با زبان کلاسیک

khodahafezi2

نمایش فیلم «خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن یخ سینمای رسانه‌ها را آب کرد.

نمایش فیلم «خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن یخ سینمای رسانه‌ها را آب کرد.

سوره سینما – روز روم جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن آغاز شد. کارگردانی که در سالهای اخیر اثر قابل توجهی را روی پرده نبرده بود و انتقاداتی را نیز دریافت کرده بود. با این حال طبیعی بود که همه نگاهها به جدیدترین اثر او دوخته شده باشد . سالن همایش ها با وجود ساعت ابتدایی اکران فیلم ها تماشاگران قابل توجهی را در خود جای داده بود . «خداحافظی طولانی» تماشاگران را راضی از سالن خارج کرد.

این فیلم روایت زندگی یحیی با بازی سعید آقاخانی بود که به دلیل اتهام قتل یکسال در زندان بود و حالا اطرافیان با نگاهی دیگر به او می نگرند . یحیی را در ابتدای فیلم فردی آرام می بینیم که عاشقانه با همسر بیمارش ماهرو زندگی ساده ای را می گذراند و در کارخانه ریسندگی که ماهرو پیش از این در آنجا مشغول بوده کار می کند و با اهالی آنجا هم مشکل دارد . در ادامه داستان و در واقع در یکی از عطف های فیلمنامه متوجه می شویم که طلعت پس از مدت ها که در کما بوده فوت کرده است و حضور همسرش در خانه محصول فضای ذهنی و خاطرات آنهاست . یحیی حالا دلبسته دختری شده که به تازگی به کارخانه ریسندگی آمده و با او ازدواج می کند . در رابطه یحیی و طلعت فاش می شود که یحیی به اتهام قطع کردن دستگاه تنفس همسرش در دوران کما و قتل او یکسال در زندان بوده ، اما بدلیل نبودن مدرک از زندان آزاد شده است و خود او معتقد است که همسرش چنین چیزی را می خواسته است . همین جریان کدورت و کینه ای را بین یحیی و خانواده ماهرو بوجود آورده و برادر ماهرو مدام در پی گرفتن انتقام از اوست و این پرسه زدن های کینه توزانه برادر ماهرو در پیرامون زندگی یحیی تا پلان پایانی ادامه دارد . فیلمنامه با تمام اینکه در فصل هایی دچار اضافات است و می تواند ریتم مناسب تری داشته باشد ، اما در یک ساختار قابل قبول و با روابطی منطقی و باورپذیر و دیالوگ هایی مناسب نگاشته شده و توانسته قصه ای تاثیر گذار و جذاب را برای مخاطب روایت کند .از طرفی هم موتمن با همان سلیقه و علاقه ای که به سینمای کلاسیک دارد در مقاطع بسیاری ادای دین خود به این نوع سینما را اثبات می کند و بخوبی توانسته از پس روایت منسجم این درام عاشقانه برآید و قاب ها و طراحی های سرشار از حس و حال سینمایی را به تصویر درآورد که البته تصویربرداری خوب مرتضی غفوری نیز در این میان بی تاثیر نیست.

khodahafezi3

علاقه موتمن به سینمای کلاسیک در همان ابتدا و با موسیقی پرحجم و آشنای دوره کلاسیک سینما مشخص است و حتی شخصیت ها و همچنین انتخاب لوکیشن ها و اندازه نماها نیز در کلیت اثر ما را به سینمای کلاسیک گره می‌زند. در مجموع می توان فیلم «خداحافظی طولانی» را اثری قابل دفاع و سر راست در کارنامه فرزاد موتمن دانست که مخاطب را جذب فضاها و اتمسفر عاشقانه خود می کند و این در اکثر پلان های کار به وضوح قابل درک است. نکته بارز دیگری که درباره این اثر باید به آن اشاره کرد ، بازی خوب و بسیار هوشمندانه سعید آقاخانی در نقش یحیی است که توانسته است به خوبی خود را در قالب شخصیتی که مورد نیاز فیلمنامه بود جای دهد و اگر بگوییم که می توان او را در قواره کاندیدا شدن در بخش بازیگری دید ، پر بیراه نگفته ایم، ضمن اینکه ساره بیات و میترا حجار نیز بازی های روان و خوبی را در نقش‌های خود داشتند.


3 thoughts on “آغاز امیدوارکننده روز دوم با «خداحافظی طولانی»/ عاشقانه‌ای روان با زبان کلاسیک”

  1. لینکور می‌گه:

    خسته نباشید مرسی به خاطر این وبسایت زیبا

  2. خسته نباشید ممنون به خاطر این مطلب کاربردی

  3. محسن رضایی می‌گه:

    سلام و خسته نباشید سایت خیلی خوبی دارید به جرات می تونم بگم تو حوزه فعالیتتون بهترینید. تشکر فراوان

Comments are closed.