سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ بهمن ۱۳۹۳ در ۳:۲۱ ب.ظ چاپ مطلب

سال ۹۴ وضعیت سینما بهتر می‌شود/ ممیزی منطقی‌تر شده است

latifi

محمد حسین لطیفی وضعیت سینمای ایران در سال ۹۴ را بهتر از امسال توصیف کرد.

محمد حسین لطیفی وضعیت سینمای ایران در سال ۹۴ را بهتر از امسال توصیف کرد.

لطیفی به سوره سینما گفت: تعداد زیادی از فیلم ها را قبل از جشنواره دیدم و برآیند کلی من این است که سال سینمایی ۹۴ بهتر از ۹۳ است. امسال در گونه‌های مختلف سینمایی فیلم‌هایی تولید شده و ما هم می توانیم فیلم رئال اجتماعی بینیم و هم آثار تجربه گرا و آوانگارد. البته ممکن است خیلی از این فیلم های متفاوت مطابق با سلیقه من نباشد، چون آدم های این فیلم ها را نه ندیده ام و نه می شناسم. حتی محیط زیست آنان هم برای من آشنا نیست و انگار که به تماشای یک اثر خارجی نشسته باشم و این، آن چیزی نیست که در دایره سلائق من باشد. البته نمی توان انکار کرد این فیلم ها هم دارای مخاطب هستند و به امید خداوند، سینماها پر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پررنگ شدن حضور نسل جوان سینما را در بهبود وضعیت کلی این هنر موثر ارزیابی می کند، توضیح داد: واقعیت این است که اعمال یک سختگیری متعادل و نه شدید در صدور پروانه‌های ساخت، باعث شده امسال فیلم های بهتری داشته باشیم. در سال‌های گذشته به سادگی به هر کسی که درخواست می داد، پروانه ساخت تعلق می‌گرفت، اما الان ممیزی حالت منطقی به خود گرفته و تنها فیلمنامه هایی مجال ساخته شدن پیدا می کنند که تحت بررسی شورای پروانه ساخت قرار گرفته باشند. ضریب خطا پایین آمده و جوانان ما بهتر کار کرده اند. این بچه ها به درستی مدیریت شده اند و همین موضوع شاید مهم ترین دلیل برای بالا رفتن سطحی کیفی کار آنان بوده باشد.

لطیفی درباره جدیدترین فیلم سینمایی خود بیان کرد: آخرین مراحل فنی فیلم «اسب سفید پادشاه» در حال طی شدن است و فیلم تا چهار پنج روز دیگر آماده می‌شود. این فیلم پروانه نمایش دارد. تلاش داریم فیلم اکران نوروزی داشته باشد و اگر هم میسر نشد برای یک زمان مناسب دیگر، تلاش خواهیم کرد.

تهیه کننده «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» در پاسخ به این سوال که نحوه تعامل او با جلیلوند، کارگردان اثر چگونه شکل گرفت توضیح داد: برادران جلیلوند بسیار عزیز و دوست داشتنی برای من هستند و کار کردن در کنار آنها باعث خوشحالی من است. آنها به سمت سینما آمدند تا یک درد را بازنمایی کنند و صرفا به بهانه فیلمساز شدن، به سراغ این عرصه نیامده اند. من سال‌ها کارگردان بوده‌ام و تلاشم این بود که مشارکت من در سمت تهیه کنندگی شکل و شمایل مشورت به خود بگیرد تا دخالت. خوشحالم که اولین نمایش فیلم در جشنواره فجر با استقبال خوبی روبرو شده است.