سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۱:۲۸ ق.ظ چاپ مطلب

استقبال از «یه حبه قند»/ نمایش «حوض نقاشی» و «بوسیدن روی ماه» در صربستان

ye-habeh-ghand

نمایش فیلم‌ «یه حبه قند» محصول حوزه هنری در صربستان با استقبال مواجه شد.

نمایش فیلم‌ «یه حبه قند» محصول حوزه هنری در صربستان با استقبال مواجه شد.

سوره سینما- چهاردهمین جشنواره فیلم های سینمایی ایرانی به مناسبت دهه فجر با نمایش فیلم «یه حبه قند» به نویسندگی و کارگردانی رضا میر کریمی  در موزه سینمایی آرشیو فیلم یوگسلاوی در بلگراد آغاز شد. در چهاردهمین جشنواره فیلم های سینمای ایران در بلگراد که یک هفته ادامه دارد، فیلم های «اینجا بدون من»، «حوض نقاشی»، «بوسیدن روی ماه»، «گهواره ای برای مادر»، «تنهای تنهای تنها» و «خسته نباشید» نمایش داده می شود.

در مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره فیلم های سینمای ایران که با نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و سرود ملی صربستان همراه بود، مجید فهیم پور سفیر و محمود شالویی، رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان و جمع زیادی از شخصیت های سینمایی، هنری، فرهنگی، دانشگاهی و بیش از ۴۰۰ تن از هنر دوستان صربستانی و ایرانی حضور داشتند. مدیر موزه سینمایی یوگسلاوی سابق ضمن خوش آمد گویی به حاضران طی سخنانی با توصیف و تکریم صنعت سینمای ایران و تجلیل از فیلمسازان برجسته ایرانی، جشنواره سینمای ایران در صربستان را مهمترین  رویداد سینمایی بین المللی در این کشور قلمداد کرد و گفت: این جشنواره برای ما اهمیت بسیار دارد زیرا جشنواره های ایرانی از ویژگی های منحصر به فردی برخوردارند که برای آنها رقیبی متصور نیست.

ye-habe-serb1

در ادامه محمود شالویی رایزن فرهنگی کشورمان  هم در سخنانی اظهار داشت: سینمای ایران، سینمای پویا و پاینده و برخوردار از مفاهیم معنوی و در برگیرنده اخلاق و آداب انسانی است. در فیلم های سینمایی ایرانی محبت و مهربانی موج می زند و مسیری هدایت بخش پیش روی مخاطب قرار می گیرد.

شالویی همچنین با اشاره به اینکه سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی برای هر هنر دوست و سینما دوستی در هر نقطه از جهان آشنا است، توضیح داد: مسیری که سینمای ایران در آن قرار دارد آدمی را به سمت کمال رهنمون می کند و دریچه های یک زندگی روشن را به روی بیننده می گشاید. رایزن فرهنگی کشورمان اضافه کرد: می بایستی به این نکته  اساسی در باره سینمای ایرانی  نیز اشاره شود  که سینمای ایران کمال گرا و ترقی خواه است و  به انسان درس حیاتی  معقول می دهد آنگونه که این حیات در عین عقلانیت با عشق و محبت همراه است.

ye-habe-serb2

شالویی با اشاره به اینکه سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی به چنان نقطه اوجی رسیده که جهانیان را به شگفتی وا داشته است گفت : امروزه در همه جای دنیا سینمای ایران شناخته شده است و این شهرت تا بدانجا انجامیده که حتی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد هم سخنران چینی در مهتمترین بخش از سخنان خود  سینمای ایران را تحسین می کند.

مجید فهیم‌پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم  ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر به تشریح و تبیین جایگاه  رفیع فرهنگ و هنر در جمهوری اسلامی ایران پرداخت و از انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی فرهنگی و برخوردار از ریشه های مستحکم ایمانی یاد کرد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود  فیلم های ایرانی را  عمیق و پرمحتوا و سرشار از محبت و معنویت و عاری از هرگونه خشونت خواند و افزود: فیلم های ایرانی حامل پیام هایی انسانی و با روحی متعالی برای جامعه بشری هستند.

ye-habe-serb3

فهیم پور همچنین از  دست اندرکاران  برگزاری این رویداد هنری بویژه رایزنی فرهنگی و موزه سینمایی بلگراد قدردانی کرد. «یه حبه قند» به نویسندگی و کارگردانی رضا میرکریمی با بازی رضا کیانیان و نگار جواهریان آغازگر چهاردهمین جشنواره سینمای ایران در بلگراد بود که با استقبال اهالی سینما و مردم صرب مواجه شد. چهاردهمین جشنواره فیلم های سینمایی ایران  که با همکاری سازمان سینمایی کشورمان و حمایت اداره کل همکاری های فرهنگی و هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در صربستان برگزار شده علاوه بر پایتخت صربستان، در برخی از شهرهای دیگر کشور از جمله نیش و اسمدروو برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>