سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ بهمن ۱۳۹۳ در ۲:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب

کمال تبریزی: پرهیز از شعارزدگی در «طعم شیرین خیال» نداشتم

neshast-tame-shirin

کارگردان «طعم شیرین خیال» گفت: پرهیزی از شعارزدگی در فیلم نداشتم و دلم می‌خواست داد بزنم که در حال نابود کردن زمین هستیم.

کارگردان «طعم شیرین خیال» گفت: پرهیزی از شعارزدگی در فیلم نداشتم و دلم می‌خواست داد بزنم که در حال نابود کردن زمین هستیم.

سوره سینما – مهر نوشت :کمال تبریزی کارگردان فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» با بیان این مطلب در نشست پرسش و پاسخ این اثر که با حضور عوامل فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، گفت: به اعتقاد من مهمترین مخاطب فیلم «طعم شیرین خیال» مردم عادی هستند چراکه تجربه نشان داده مردم عادی اطلاعات درستی از محیط زیست ندارند و این مقوله را درک نمی کنند.

وی افزود: بنابراین شاید خیلی از کسانی که اطلاعاتی نسبت به محیط زیست دارند این مهم را رعایت می کنند اما متاسفانه مردم عادی توجهی به محیط زیست ندارند و شاهد هستیم که محیط زندگی ما در حال نابودی است. بنابراین تلاشم این بود که مردم عادی کوچه و بازار با این فیلم سینمایی ارتباط برقرار کنند. متاسفانه شاهد صحنه های زیبا در طبیعت و محل زندگی خود نیستیم.

این کارگردان سینمای ایران در پاسخ به این سوال که چرا موضوع محیط زیست را دست مایه تازه‌ترین فیلم سینمایی خود قرار داده است، گفت: محیط زیست همواره دغدغه من بوده است و در تلاش هستیم انجمنی در حوزه محیط زیست تاسیس کنیم تا مردم را از فاجعه ای که در حال رخ دادن است، آگاه سازیم.

neshast khial (7)

تبریزی ادامه داد: طرح اولیه این فیلم توسط محمدعلی حسینی‌نژاد مطرح شد و از من دعوت کرد تا «طعم شیرین خیال» را کارگردانی کنم. زمانی که طرح را خواندم متوجه شدم به موضوع خوبی اشاره کرده و در ادامه من به همراه آقایان میرمیرانی، حسینی‌نژاد و نغمه ثمینی فیلمنامه این فیلم را آماده کردیم.

حسینی‌نژاد تهیه‌کننده فیلم «طعم شیرین خیال» درباره ایده اولیه این فیلم سینمایی گفت: حدود ۱۰ سال پیش با خانواده ای آشنا شدم که این خانواده یک دختر و سه پسر داشت. پدر خانواده فکر می کرد دخترش، بهترین دختر دنیا است و هیچ پسری لایق همسری دخترش نیست به همین دلیل تمام خواستگاران دختر را رد می کرد. همان زمان سوژه این فیلم را دست مایه ساخت فیلم قرار دادم، اما به دلایلی ساخته شدن این فیلمنامه میسر نشد.

وی افزود: پس از آن در یکی از جشنواره های خارجی با جمعی از فیلمسازان صحبت کردیم و موضوعات مختلفی را در حوزه ساخت فیلم مطرح کردیم و جملگی معتقد بودیم سینما با قدرتی که دارد می تواند بحران های روز دنیا چون محیط زیست، بحران انرژی و یا خشونت های لجام گسیخته بشر را نشان دهد. در همان جمع به ساخت این فیلمنامه با موضوع محیط زیست رسیدم در نهایت کمال تبریزی ساخت این فیلم را پذیرفت.

تبریزی در پاسخ به این سوال که فیلم «طعم شیرین خیال» تا چه اندازه ما به ازای بیرونی دارد، گفت: تاکید من در این فیلم این است که متاسفانه برخی چیزها را فقط می توانیم در خیال ببینیم و پاکیزگی محیط زیست امروزه به خیال پیوسته است. بنابراین دست به دست هم دهیم تا این خیال را به واقعیت بپیوندد. ضمن اینکه اگر خیال را از خود بگیریم امکان حیات نداریم.

neshast khial (8)

کارگردان فیلم «طبقه حساس» در ادامه تاکید کرد: آنچه می بینیم قطعا واقعیت نیست بلکه خیال است، اما هنگام دیدن این فیلم با مردم متوجه شدم که دوست دارند رویای حفظ محیط زیست به واقعیت بپیوندد.

در ادامه این جلسه نازنین بیاتی بازیگر فیلم «طعم شیرین خیال» گفت: در تمام انتخاب هایم سعی کردم که به هیچ عنوان کلیشه نشوم و دوست دارم نقش ها و زندگی های دیگری را نیز محک بزنم. از نادر فلاح که کمک بسیاری کرد تا لهجه کرمانی من خوب از آب درآید تشکر می کنم.

علی تبریزی فیلمبردار فیلم «طعم شیرین خیال» نیز درباره استفاده از تکنیک کمیک موشن در این فیلم یادآور شد: تکنیک کمیک موشن کمک خوبی بر ایجاد ساختار مناسب برای این فیلم سینمایی کرد؛ چراکه بخشی از فیلم فضای خیالی دارد و بخش دیگری از فیلم فضایی واقعی. بنابراین تکنیک کمیک موشن کمک بسیاری به ساختار فیلم کرد.

در ادامه این نشست محسن سخاوت‌دوست آهنگساز «طعم شیرین خیال» بیان کرد: همکاری با کمال تبریزی و ساخت موسیقی برای فیلم با موضوع محیط زیست از دغدغه های من بوده است. در این فیلم سینمایی با تنوع موسیقی مواجه هستیم که بخش هایی از این موسیقی، موسیقی کلاسیک، بخش هایی بومی و بخش هایی دیگر موسیقی الکترونیک است.

neshast khial (9)

کمال تبریزی در پاسخ به این سوال که سال ها با پیمان یزدان‌نیا به عنوان آهنگساز همکاری می کرده و چرا اکنون از این آهنگساز دعوت به کار نکرده است؟ گفت: من معتقدم باید با جوان‌ترها کار کرد تا هم از ذهن جوانان استفاده کنند و هم توجه ویژه به انرژی آنها داشته باشند. ضمن اینکه کارهای سخاوت‌دوست را از قبل شنیده بودم و با فعالیت هایی که بر سازهای محلی کرمان انجام داده است، آشنا شدم و فکر کردم می تواند بهترین انتخاب برای ساخت موسیقی فیلم «طعم شیرین خیال» باشد.

کارگردان فیلم «گاهی به آسمان نگاه کن» در پایان با اشاره به موقعیت جغرافیایی کرمان توضیح داد: کرمان تنها استانی است که می تواند بهترین امکان دریافت انرژی در کشور را داشته باشد در واقع بیشترین گرما و بیشترین بادهای موسمی در کرمان وجود دارد که بیش از یک‌سوم از انرژی کل کشور را تشکیل می دهد، ولی متاسفانه دولتمردان به این مهم توجه ویژه نمی کنند.