سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ بهمن ۱۳۹۳ در ۲:۲۳ ب.ظ چاپ مطلب

فیلم‌های غایب،یک جشنواره بودند/ سینمای مسعود کیمیایی آرم دارد

saghafi

علی اکبر ثقفی گفت: تاریخ سینما نشان داده فیلم خوب همیشه ماندگار است و جشنواره‌ها تاثیری در ماندگاری ندارند.

علی اکبر ثقفی گفت: تاریخ سینما نشان داده فیلم خوب همیشه ماندگار است و جشنواره‌ها تاثیری در ماندگاری ندارند.

ثقفی تهیه‌کننده سینما که امسال با فیلم سینمایی «مردی که اسب شد» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت به سوره سینما گفت: متاسفانه امسال نتوانستم همه فیلم های جشنواره را ببینم اما از بین همان تعداد احساس کردم آثار چنگی به دل نمی زنند ولی چون مخاطب همه فیلم ها نبودم قضاوتی درباره سطح این رویداد هم نمی توانم داشته باشم. ضمن اینکه من به اصول و مدیریت جشنواره بسیار معتقدم و میدانم باید بر تصمیمات هیات انتخاب و داوران احترام گذاشت.

وی افزود: امسال جوانان حضور پررنگی در جشنواره داشتند. به نظر من این واژه فیلم اولی و آخری باید از سینما پاک شود. مدیوم سینما آنقدر محترم است که فیلمساز باید با احترام به مخاطب انتقال اندیشه کند دیگر اولی و دومی ندارد. ضمن اینکه قضاوت درباره یک کارگردان بر اساس کارهای قبلی هم کار درستی نیست. مگر یک نویسنده همه کتاب هایش خوب است یا یک ورزشکار همیشه باید قهرمان شود؟ متاسفانه ما در سینما باهم تعارف داریم و فکر می کنیم سن بالاها حتما باید فیلم خوب بسازند.

ثقفی گفت: هم در دنیا هم سینمای ایران برخی فیلمسازان امضای خودشان را دارند مثل مسعود کیمیایی. او خودش و فیلمهایش آرم دارد و تاریخ هرچه جلوتر برود فیلم هایش هم ماندگارتر می شوند. این اقتضای طبیعت است . فیلم خوب می ماند و کاری هم به جشنواره و حاشیه های زودگذرش ندارد. «مردی که اسب شد» هم فیلمی است که همه ما برایش زحمت کشیدیم. اگرچه ظاهرا این نوع فیلم ها در شرایط سخت ساخته می شوند اما همه گروه با عشق کار می کنند و در نظر داشته باشید فیلم های امیر ثقفی قائم به پروداکشن است.

وی ادامه داد: این سالها برخی از فیلم هایی که به سینما معرفی می شوند واقعا یدک کشیدن نام سینما برای شان زیاد است و بیشتر به تله فیلم می مانند. یک فیلم می تواند در فضایی بسته روایت شود اما به شرطی که تنوع و سواد بصری داشته باشد و در نگاه و نما هم حرفی بزند. در روزهایی که همه از فیلمنامه رنج می برند اگر تصویر هم محلی برای ارائه نداشته باشد پس سینما دیگر چه می تواند داشته باشد؟ گاهی این آثارکه به جشنواره می روند فکر می کنند اعتبار کسب می کنند.

این تهیه‌کننده گفت: در هیچ کجای دنیا جشنواره به فیلمساز اعتبار نمی دهد. فیلمساز نیروی بالقوه ای است که خودش با استعدادهایش کشف می شود. به همین خاطر کارگردانان مستقل را نباید دلسرد کرد. جشنواره اگر رونق دارد به واسطه فیلم‌ها است هر اتفاقی هم که در حاشیه می افتد فقط برای امروز است و فردا در ذهن هیچکس نمی ماند و این اثر فیلم هاست که اگر به موفقیتی هم در جشنواره نایل شوند خود را در سینما اثبات می کنند.

ثقفی درباره تولید فیلم ها در بخش خصوصی و شرایط اکران گفت: بخش خصوصی و دولتی فقط یک شوخی است. اغلب کسانی که می گویند با هزینه بخش خصوصی فیلم ساختند و هیچ کمکی از دولت نگرفتند صادق نیستند مگر به استثنای یکی دو فیلم که هیچوقت استثنا بر قاعده حکم نمی کند. همه فکر می کنند دولت یعنی ارشاد و فارابی ولی هزار ارگان دیگر هستند که سینما از آنها تغذیه می شود و مستقیم و غیر مستقیم به تهیه کنندگان حمایت مالی می دهند ولی چون اسمشان نمی آید می گویند فیلم با هزینه بخش خصوصی ساخته شده است.

وی ادامه داد: کاش این واژه ها همه از سینما پاک شود و هنرمندان فقط به فیلمسازی فکر کنند. هزینه میلیاردی هیچوقت نشانی بر فیلم خوب ساختن نیست اغلب فیلم های میلیاردی فقط رنگ و لعاب دارند. ولی در این بین افرادی هستند مثل امیرنادری که با پشتوانه تفکر نو و جهانی از اندیشه های ناب فیلم می سازند و در دنیا باعث افتخار سینمای ایران می‌شوند.