سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۲:۰۱ ب.ظ چاپ مطلب

سینمای ایران در ساختار، کمتر خلاقیت دارد/ نمایش جهانی «محمد (ص)» مهم است

mohamad-s-1

شاهین امین مهمترین مشکل اغلب فیلم‌های جشنواره سی و سوم فجر را تغییر لحن آنها توصیف کرد.

شاهین امین مهمترین مشکل اغلب فیلم‌های جشنواره سی و سوم فجر را تغییر لحن آنها توصیف کرد.

امین به سوره سینما گفت: باید پذیرفت جشنواره فیلم فجر هم مثل سایر جشنواره هایی که در این کشور برگزار می شود یک رویداد متوسط است. این متوسط بودن، چیزی نیست که امسال اتفاق افتاده باشد و ما بخواهیم برای آن دنبال دلیل بگردیم. شاید تنها تفاوت دوره سی و سوم با سال های گذشته در این بود که قبلا چند فیلم خیلی خوب در جشنواره وجود داشت که جور بقیه را می‌کشید و امسال چنین چیزی را شاهد نبودیم.

وی افزود: ظرفیت سینمای ایران یک ظرفیت مشخص است و آدم ها و نیروهای آن هم برای ما شناخته شده هستند. ممکن است امروز درباره چگونگی جشنواره، نظرات متعددی ارائه شود، اما این موضع افراد است که ارزیابی آنان را از جشنواره شکل می دهد و نه تحلیل های درست و منطقی. در این میان، یک نگرانی کاملا درست و منطقی که به نظر می رسد از نگاه مسوولان پنهان مانده باشد، عدم توازن در ظرفیت‌های تولید و عرضه است. ساخته شدن این همه فیلم در سال، بدون اینکه فکری برای عرضه آنها شده باشد به نوعی دور ریختن پول و سرمایه است.

این منتقد همچنین گفت: البته نباید از نکات مثبت سینمای امروز هم غافل شد. سطح کیفی فیلم ها از نظر فنی، صدا ، تصویر و جلوه‌های بصری بالاتر رفته است، اما ما داریم در ساختار فیلم درجا می‌زنیم. به عبارت بهتر، فیلم‌های ما در زمینه روایت، فیلمنامه، کارگردانی، لحن و … دچار افت شده اند. در جشنواره امسال هم به وفور مشاهده کردیم فیلم هایی را که یک فیلمنامه ضعیف را با یک ساختار خوب جلوی دوربین برده بودند و این در نهایت جای تأسف را برای تماشاگر حرفه ای باقی می‌گذارد.

mohamad-s-2

امین ادامه داد: در سینمای امروز، گویا مد شده است با بهره گیری از شیوه های غیرخطی، توانایی های فنی و کارگردانی به رخ کشیده شود، غافل از اینکه روایت به عنوان مهم‌ترین بخش از کار یک کارگردان، الکن باقی می ماند و حق مطلب محتوا در القای به مخاطب، ادا نمی شود.

شاهین امین در پاسخ به این سوال که از فیلم های شرکت کننده در جشنواره ۹۳، کدام یک را پسندیده، توضیح داد: فقط ده، دوازده فیلم را تماشا کردم و قطعا نمی‌توانم بهترین های جشنواره را از نگاه خودم مشخص کنم، اما از میان همین آثاری که موفق شدم ببینم، «طعم شیرین خیال»، «در دنیای تو ساعت چند است؟» و «رخ دیوانه» در ذهنم مانده است. البته فیلم اول اگر حوصله بیشتری برای ساخت آن به خرج داده می شد، قطعا زیباتر از آب در می آمد. فیلم دوم با برخی از فصل هایش توانست نظر مرا جلب کند چون فرم تجربه گرا و جذابی داشت. فیلم سوم هم قطعا برای اکران عمومی نیاز به تدوین مجدد دارد.

وی در پایان درباره فیلم مجید مجیدی گفت: درباره فیلم «محمد ص» تنها به ذکر همین نکته اکتفا می کنم که این فیلم باید در کشورهای اسلامی و  غیر اسلامی دیده شود و نمایش جهانی آن اهمیت فوق العاده‌ای دارد. به همه عوامل ساخت آن خسته نباشید می‌گویم و امیدوارم موفقیت های بزرگی چشم انتظار این اثر مهم سینمایی باشد.