سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ اسفند ۱۳۹۳ در ۱:۴۱ ب.ظ چاپ مطلب

تقدیر از عوامل «مزار شریف» در حوزه هنری/ انعکاس مظلومیت شهدای دیپلمات روی پرده سینما

taghdir-mazar-1

عوامل تولید پروژه سینمایی «مزار شریف» امروز در حوزه هنری تقدیر شدند.

عوامل تولید پروژه سینمایی «مزار شریف» امروز در حوزه هنری تقدیر شدند.

سوره سینما- محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده معاون هنری و سهیل جهان بیگلری مدیر عامل سازمان سینمایی سوره امروز سه‌شنبه پنجم اسفندماه در حوزه هنری میزبان عوامل تولید «مزار شریف» بودند تا از گروه تولید این پروژه تقدیر کنند.

منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده، عبدالحسن برزیده کارگردان، مهتاب کرامتی و حسین یاری بازیگران، علیرضا زرین‌دست فیلمبردار، مشکین مهرگان مدیر هنری، حسن زاهدی صدابردار وامیررضا معتمدی طراح جلوه‌های ویژه در این مراسم حضور داشتند.

محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری سخنانش در این جلسه را با تبریک میلاد حضرت زینب (س) آغاز کرد و گفت: خوشحالم که در این روز عزیز میزبان شما هستیم. پیام فیلم «مزار شریف» درباره مظلومیت است و در صحنه‌های زیبایی که زن افغان و شاهسون با هم صحبت می‌کنند عمق مظلومیت مردم مسلمان و جنگ زده افغانستان را متوجه می‌شویم.

وی ادامه داد: آنچه حضرت زینب (س) در کربلا و پس از آن انجام داد مهم است و می‌تواند در آثار هنری متجلی شود. کار هنرمندانه حضرت این بود که به فراخور شرایط و مخاطب پیام عاشورا و ظلمی که به خاندان پیامبر (ص) شد را به گوش مردم رساند و همه را تحت تاثیر قرار داد. اگر وظیفه هنرمند بیان مظلومیت باشد، توجه به این وجه از شخصیت حضرت زینب با حفظ شان ایشان ضروری است.

رییس حوزه هنری ادامه داد: تشکر می‌کنم از دوستانی که در تولید این اثر حضور داشتند. «مزار شریف» اثری است ماندگار که در تاریخ سینمای ایران باقی می‌ماند. بسیاری از فیلم‌ها فراموش می‌شوند، اما «مزار شریف» به دلیل مضمون و پیامی که دارد زنده باقی می‌ماند. خوشبختانه بازتاب‌هایی که نمایش فیلم داشته مثبت بوده، مردم و کارشناسان به این فیلم نمره قبولی دادند. خانواده شهدای گرانقدر این حادثه هم از فیلم راضی بودند و نظر مثبت نسبت به آن داشتند.

مومنی شریف افزود: شما با این فیلم یاد کسانی را زنده نگه داشتید که عزیز هستند و این سعادت برای شما باقی خواهد ماند. امیدوارم سینمای ایران قدر این فیلم را بداند. «مزار شریف» حرف مهمی می‌زند، از مظلوم دفاع کند، از شهدای گرانقدری می‌گوید که خونشان بی‌گناه ریخته شده و یادی می‌کند از مردم مظلوم افغانستان که با ما ریشه‌های فرهنگی و دینی مشترک دارند. «مزار شریف» از مظلومیت اسلام شریف در برابر نیروهای تندرو و نادانی دفاع می‌کند که تصویر نورانی اسلام را مکدر می‌کنند.

taghdir-mazar-2

وی ادامه داد: بیگانگان این نیروهای تندرو را ساخته‌اند تا به اسلام واقعی ضربه بزنند و این‌ها به نام اسلام، اهداف بیگانگان را در کشورهای اسلامی محقق می‌کنند. «مزار شریف» با نگاهی هوشمندانه ساخته شده و از اقتدار ملی و منافع میهنی دفاع می‌کند.

منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده، شروع کننده بحث در این جلسه بود، وی گفت: به رسم ادب از آقای مومنی شریف رییس حوزه هنری برای حمایت از تولید این فیلم تشکر می‌کنم و پس از آن از عبدالحسن برزیده برای کارگردانی این فیلم و مدیریت هنری این پروژه. از صمیم قلب از سهیل جهان بیگلری مدیر عامل سازمان سینمایی سوره و محمد حمزه‌زاده معاون هنری متشکرم که زمینه ساخت این اثر را فراهم کردند.

وی در ادامه درباره همکارانش در این پروژه توضیح داد: حضور همدلانه حسین یاری و مهتاب کرامتی یکی از نقاط قوت این پروژه بود. با مشکین مهرگان سال‌ها پیش در یک پروژه همکاری کرده بودیم و امروز او یکی از صاحب منصبین سینما است. کار او به عنوان طراح هنری «مزار شریف» شایسته مرحبا است. علیرضا زرین دست بزرگتر ما است، همکاری با او در این فیلم درخشان و رفاقت با این فیلمبردار درجه یک به یادماندنی است. افتخار همکاری با ایشان پیش از این اتفاق نیفتاده بود و خوشحالم که این توفیق را با «مزار شریف» به دست آوردم.

شاهسواری افزود: حسن زاهدی در کنار تجربه و مهارتی که در کارش دارد، یکی از بهترین همکاران و خوش‌اخلاق‌ترین اعضای گروه تولید بود. کار دکتر معتمدی یک تقدیر ویژه دارد. ما به هزار دلیل منطقی تصمیم گرفتیم در «مزار شریف» به این شیوه فنی کار کنیم، اگر اعتمادی که بین من و آقای معتمدی نبود شکل نمی گرفت و به دیگر اعضای گروه منتقل نمی‌شد نمی‌توانستیم در این فیلم به این وجه تکنیکی برسیم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: «مزار شریف» دستاوردی فنی و تولیدی برای سینمای ایران دارد. علاقمندم نتایج این تجربه را برای دوستانمان در سینمای ایران عرضه کنیم. حسن برزیده به قهرمانان فیلم ایمان داشت و این تعلق خاطر یک لحظه او را از این پروژه و این باور که هر چه بر سر راهمان به وجود بیاید، خیر است دور نکرد.

taghdir-mazar-4

شاهسواری از سعید ملکان و مسعود رایگان که در جلسه غایب بود یاد کرد: آنچه سعید ملکان و گروهش در این پروژه انجام دادند قابل توجه است. ترکیب بصری و کاری که روی چهره بازیگران «مزار شریف» انجام شد درجه یک است. از مسعود رایگان عزیز یاد می‌کنم که رفاقت را در حق ما تمام کرد و به این پروژه پیوست. همچنین از بهزاد عبدی عزیز یاد می‌کنم که موسیقی خوبی برای این فیلم ساخت.

علیرضا زرین‌دست فیلمبردار این پروژه در سخنانی کوتاه گفت: این پروژه پروژه‌ای دشوار بود. همه گروه همچون اعضای زنجیر به هم وصل بودند و با همدلی و احساس مسئولیت همکاری کردند و نتیجه کارشان در اثر مشهود و قابل روئیت است.

حسن زاهدی ضمن تشکر از عبدالحسن برزیده و تیم تولید این پروژه گفت: زمانی که فیلم را دیدم آن را دوست داشتم و خوشبختانه نتیجه همدلی و علاقه‌ای که به پروژه داشتیم در فیلم دیده می‌شود. خوشحالم که در «مزار شریف» به شهدایی ادای دین شد که سال‌ها درباره سرنوشت آنها و غم خانواده‌هایشان سکوت شده. در مراسم اختتامیه و با دیدن خانواده‌های این شهیدان حس رضایت و افتخار داشتم که با این فیلم، دل این خانواده‌ها را شاد کرده‌ایم.

مشکین مهرگان گفت: من به همکاری در «مزار شریف» افتخار می‌کنم. مهمترین دلیلش این است که فیلم درباره موضوعی مهم صحبت می‌کند که جهان امروز به آن مبتلا است. «مزار شریف» باعث شد سینمای ایران از نظر دستاوردهای فنی و هنری یک قدم جلوتر برود. گروه سازنده این فیلم، بزرگان سینما هستند و من عضوی کوچک از این گروه صمیمی و همدل هستم.

وی ادامه داد: باعث افتخار است که حوزه هنری فیلمی تولید کرده که چراغ سینمای استاندارد را در سینمای ایران روشن نگه داشته است. امیدوارم باز هم چنین تولیداتی در این نهاد ساخته شود.

امیررضا معتمدی گفت: این گروه با همدلی، احساس تعهد و وظیفه در این پروژه حضور داشتند و هر کس به سهم خود در موفقیت «مزار شریف» و انجام وظیفه‌اش نسبت به کار تلاش کرد. موضوع فیلم مظلومیت است، مفهومی عظیم و انسانی که قابل تقدیر است. این موضوع همه ما را بر آن می‌داشت تا برای خلق اثری شایسته تلاش کنیم. حضور در جلسه امروز نشان می‌دهد که نتیجه تلاش ما برای حوزه هنری محترم بوده و دیده شده. این برایم باارزش است.

وی ادامه داد: برای انجام یک کار بزرگ، شما باید سختی بکشید، به حوزه‌های تازه وارد شوید و تجربه کنید. در «مزار شریف» این اتفاق افتاد و بابت نتیجه آن خوشحالم.

مهتاب کرامتی بازیگر این فیلم گفت: من آخر این پروژه به دوستانم در «مزار شریف» ملحق شدم اما شاهد تلاش آنها بودم. فیلم مسیری طولانی و پویا در پیش دارد. امیدوارم فیلم دیده، درک و پیام آن فهمیده شود.

taghdir-mazar-3

عبدالحسن برزیده کارگردان این فیلم هم درباره تولید این پروژه گفت: هیچ اثری خلق نمی‌شود مگر با لطف خداوند. «مزار شریف» هم به خاطر لطف و حمایت پروردگار ساخته شد و من ابتدا از او سپاسگذارم که مرا در شرایطی قرار داد که با دوستان خوبم در این پروژه همکاری کنم.

وی ادامه داد: از همکاری توام با معرفت و دلسوزی خانم کرامتی و حسین یاری ممنونم. در زمینه جلوه‌های ویژه تجربه‌ای که در «مزار شریف» با آن ابعاد و مختصات با آقای معتمدی داشتم جذاب و قابل توجه بود.

این کارگردان گفت: کار همه دوستانم در بخش‌های مختلف مثل فیلمبرداری، چهره‌پردازی، صدابرداری، طراحی صحنه و لباس و مدیریت هنری باارزش و دیدنی است. مدیریت چنین پروژه‌ای، کاری ویژه و دشوار بود که آقای شاهسواری به خوبی انجام داد. دوستی که برادر بزرگتر من است و حضورش در زندگی‌ام را نعمت می‌دانم. من از تجربه، تخصص و مهارت ایشان در این فیلم استفاده کردم.

برزیده افزود: از طرف خانواده‌های شهدای دیپلمات از حوزه هنری تشکر ویژه دارم. خوشبختانه با «مزار شریف» پس از سال‌ها و با ساخت این فیلم تصویری واقعی از رنجی که آنها برده‌اند خلق شد. فیلم صدای مظلومیت آقای شاهسون و دیپلمات‌های شهید را منعکس می‌کند. خوشحالم که با ساخت این فیلم بخشی از تاریخ معاصر که ناگفته مانده، روایت و برای نسل بعد ثبت شد.

این کارگردان گفت: همه دشواری‌هایی که در راه تولید «مزار شریف» داشتیم و بی‌مهری‌هایی که از بخش‌های مختلف به این گونه آثار می‌شود با محبت و اظهار لطفی که خانواده‌های شهدای دیپلمات داشتند جبران شد. خوشحالم که فیلم باعث رضایت این عزیزان بوده است. همچنین بازخوردهایی که در جشنواره فیلم فجر داشتیم و نظر منتقدان و اهالی سینما و رسانه هم امیدوارکننده بوده است.

taghdir-mazar-5

سهیل جهان بیگلری مدیر عامل سازمان سینمایی سوره هم درباره این پروژه صحبت کرد: خدا را شکر که انتخاب حوزه هنری برای تولید این فیلم در همه بخش‌ها نتیجه مثبت داشته است. انتخاب سوژه‌ای که جهان امروز و به ویژه خاورمیانه و مسلمانان همچنان با آن درگیر هستند، «مزار شریف» را به اثری برای امروز تبدیل کرده است. گروه فنی و عواملی که در این پروژه حضور داشتند کارشان را به بهترین شکل انجام دادند و نتیجه این تلاش به خلق اثری قابل توجه ختم شده است.

وی ادامه داد: در سال‌هایی که در حوزه هنری بوده‌ام، فیلم‌هایی که با همکاری دوستان حرفه‌ای سینماگر تولید کرده‌ایم مورد توجه قرار گرفته است و خوشبختانه بازخوردهای مثبتی از سینماگران و مردم دریافت کرده‌ایم. ما در انتخاب‌هایمان تاثیرگذاری، به روز بودن و آینده‌نگری را مد نظر داشتیم و «مزار شریف» با همین نگاه ساخته شده است. فیلم از نظر مضمونی و تکنیکی مشابهی در سینمای ایران ندارد.

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره افزود: برای تولید این فیلم ساعت‌ها با آقای شاهسواری و برزیده صحبت کردیم و در جزئیات مشوره و بحث داشتیم. حوزه هنری در این سال‌ها از صفر تا صد در تولید آثار سهم و نسبت به دشواری تولیداتش آگاهی داشته، اما مسیرهایی را رفته که کمتر در سینمای ایران به آن توجه شده است.

همچنین امروز محسن مومنی شریف از رضا سعیدی‌پور، امیرهوشنگ پاسبانیان و حسین کشاری مدیران سینماهای آزادی، استقلال و سپیده از سینماهای حوزه هنری که در جشنواره فیلم فجر عملکرد قابل قبول داشتند تقدیر کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>