سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اسفند ۱۳۹۳ در ۱۱:۲۱ ق.ظ چاپ مطلب

فیلمساز باید به آنچه خودش می‌گوید، عامل باشد/ نظر میرکریمی درباره سینمای دینی

mirkarimi

کارگردان فیلم «زیر نور ماه» آثاری که با ایجاد چالش سعی می‌کنند افراد جامعه را نسبت به مسئولیت‌ خود آگاه سازند، مصداق فیلم دینی می‌داند.

کارگردان فیلم «زیر نور ماه» آثاری که با ایجاد چالش سعی می‌کنند افراد جامعه را نسبت به مسئولیت‌ خود آگاه سازند، مصداق فیلم دینی می‌داند.

سوره سینما- به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، رضا میرکریمی در ارتباط با این پرسش که آیا ما سینما یا فیلم دینی داریم یا خیر، گفت: سینمای دینی داریم، البته بستگی دارد که چطور به این موضوع نگاه کنیم. از زاویه نگاه من هر فیلم و اثر هنری که بتواند مخاطب خود را دچار پرسش کند و باعث شود در مورد دنیای پیرامون و مسائل اصلی خودش کنجکاو شود، ذاتاً هنر دینی است. به این دلیل هر حرکتی که انسان‌ها را از غفلت، تکرار و … خارج کند، در آن حتماً یک نگاه دینی وجود دارد. به همین دلیل شخصاً بسیاری از فیلم‌ها را دینی می‌دانم اما ترجیح می‌دهم که سینمای دینی را به موضوعات مستقیم در این رابطه خلاصه نکنم و فقط به آثاری که در مورد انبیاء است، دینی بگویم.

وی در ادامه افزود: دین در همه بخش‌های زندگی انسان‌ها نقش دارد و به تمام مسائل زندگی افراد می‌پردازد؛ در نتیجه فیلم‌هایی که دراین بخش‌ها چالشی ایجاد می‌کنند باعث می‌شوند که افراد جامعه نسبت به مسئولیت‌ها و وظایفی که دارند آگاه‌تر شوند این گونه فیلم‌ها قطعاً می‌توانند نوعی از فیلم دینی باشد. با این نگاه محدودیت نیز از بین می‌رود و ما می‌توانیم در ابعاد گسترده تری در مورد دین و فیلم دینی حرف بزنیم.

میرکریمی با اشاره به اینکه فیلمساز باید درک درستی از آنچه می‌سازد داشته باشد گفت: نه فقط در این عرصه، بلکه در هر شرایط و زمان دیگری به این موضوع اعتقاد دارم که افراد باید به کارهای مختلفی که می‌پردازند، اعتقاد داشته باشند در غیر این صورت نمی‌توانند آن را بدرستی انجام دهند و کارشان نتیجه خوبی نخواهد داد. چطور می‌شود حرف دیگران را بدون اینکه فهمید و درک کرد به صورت یک اثر سینمایی درآورد؟! آثار و حرف‌هایی اصالت دارند که خود شخص نسبت به آن به درجه‌ای از باور رسیده باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سینما نیز این گونه است مخصوصاً در سینمای دینی که مرتبط با تجربه معنوی افراد است و تأثیر بسیار زیادی در جامعه دارد، باید دقت کرد. برای اینکه فیلم‌ها غیر سفارشی شوند و جنبه نصیحت گونه به خود نگیرند و بتوانند با مخاطب فراگیرتری ارتباط برقرار کنند، باید حاصل تجربه شخصی و معنوی خود فیلمساز نیز در فیلم دخیل باشد. یعنی کارگردان به عنوان صاحب اثر باید خود در بحث‌های اعتقادی به آنچه می‌گوید باور داشته باشد. اگر وی این شرایط را درک کرده باشد راحت ترمی تواند در این زمینه فیلم بسازد. فیلمساز باید به حرف‌هایی که می‌زند اعتقاد داشته باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>