سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ اسفند ۱۳۹۳ در ۱:۴۶ ب.ظ چاپ مطلب

مفهومی تازه از خانواده در «دختر»/ فیلمی همسو با جامعه و تغییرات آن

mehran-kashani

مهران کاشانی نویسنده فیلمنامه «دختر» این اثر را فیلمی خانوادگی دانست.

مهران کاشانی نویسنده فیلمنامه «دختر» این اثر را فیلمی خانوادگی دانست.

کاشانی نویسنده فیلمنامه «ختر» در پاسخ به این سوال که آیا «دختر» ورژن دوم  «خیلی دور، خیلی نزدیک» به حساب می‌آید، توضیح داد: اجازه دهید این تعریف را برای فیلم «دختر» به کار نبریم و به آن به عنوان یک اثر مستقل نگاه کنیم. به عبارت بهتر، اگر «خیلی دور، خیلی نزدیک» به معنای رسیدن یک پدر به درک جدیدی از دنیایی تازه بود. این فضای تازه به بهانه رسیدگی به مشکلات پسرش برای او ایجاد شد، در فیلم «دختر» که مضمونی اجتماعی دارد، به رابطه درون خانواده و یک پدر و دختر می‌پردازیم. فکر نمی‌کنم این فضا به معنای تکرار یک فیلم دیگر باشد.

وی افزود: در «دختر» فضای اجتماعی ملموسی به تصویر در می‌آید. در واقع، ما یک موضوع بارها شنیده شده اما همیشه تازه را یک بار دیگر به روش خودمان مطرح می کنیم. ارتباط نسل‌ها همیشه با پریشانی و اغتشاش همراه بوده و کمتر شفاف به نظر آمده است. ما هم رابطه پدری متعلق به دهه چهل و دختری دهه هفتادی را تعریف می کنیم و در آخر درک جدیدی از مفهوم خانواده را برای شخصیت‌های فیلم و شاید مخاطبان، ارائه می دهیم. آهنگ تغییرات اجتماعی در جامعه ما بالاست و همین موضوع زمینه‌ساز مشکلات زیادی است که ما به آن می پردازیم.

مهران کاشانی درباره اینکه چطور شد که میرکریمی تهیه کنندگی فیلم او را پذیرفت توضیح داد: من از زمان ساخته شدن «زیر نور ماه» با آقای میرکریمی در ارتباط بودم و تا امروز در کنار ایشان کار کرده ام. قصه فیلمنامه را مدتی پیش به صورت شفاهی برای او تعریف کردم و خیلی استقبال کرد. وقتی هم نسخه آماده شده فیلمنامه را تحویل ایشان دادم، از آن تعریف کرد و شروع به بازنویسی کردیم، چون به هر حال باید دیدگاه هر دوی ما در کار اعمال می شد.

این نویسنده درباره ویژگی‌های تولیدی فیلم خود اضافه کرد: «دختر» لوکیشن های زیادی خواهد داشت و ما در خیابان، آپارتمان، جاده های بین شهری و … فیلمبرداری خواهیم داشت. فکر می کنم پیش تولیدمان را تا آخر اردیبهشت به پایان برسانیم و از نیمه بهار کار را آغاز کنیم و اتفاقا پیش‌بینی من این است که تولید بیشتر از روال معمول یک فیلم سینمایی، طول بکشد چون «دختر» فیلم سختی می‌شود.  البته در این مورد تهیه‌کننده بهتر می تواند نظر بدهد. برای نقش اصلی فیلم (دختر قصه) به دنبال یک چهره جدید و نا آشنا هستیم اما کاراکتر پدر را حتما یک بازیگر شاخص بازی می‌کند.

کاشانی در پایان گفت: از اینکه این موضوع را برای فیلمنامه‌ام انتخاب کرده ام خوشحالم، چون در سینما کمتر به این شکل به سوژه خانواده پرداخت شده است. ما نه نگاه عاشقانه‌ای به موضوع داشتیم و نه وارد نوستالوژی ها شدیم. تنها نیت کرده ایم تصویر جدیدی از مفهوم خانواده را عرضه کنیم و امیدوارم در این راستا موفق باشیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>