سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ در ۲:۳۴ ب.ظ چاپ مطلب

«مهندسی سینما» کتابی برای سینماگران ایرانی/ رونمایی در نمایشگاه کتاب

mohandesi-cinema

کتاب «مهندسی سینما» نوشته حامد پوراسفندیانی به زودی وارد بازار نشر می‌شود.

کتاب «مهندسی سینما» نوشته حامد پوراسفندیانی به زودی وارد بازار نشر می‌شود.

پوراسفندیانی در رابطه با فعالیت ها و سوابق خود به سوره سینما گفت: فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف هستم و فعالیت های سینمایی ام را از سال ۸۸ در گروه کارگردانی آغاز کردم. عمده فعالیت هایم بر برنامه‌ ریزی و دستیاری کارگردان به عنوان مدیریت فرایند و کنترل پروژه‌های فیلم‌ سازی متمرکز است. انگیزه و دغدغه من در این سال ها پیاده کردن همه آموزش هایی بود که به صورت تئوری یاد گرفتم و سعی کردم در سینما بتوانم از این دانش درست استفاده کنم.

وی افزود: در نتیجه ای که به دست آوردم و بر اساس نظر دوستان سینماگر بر آن شدم تا کتابی در این زمینه گردآوری کنم چون به گفته سینماگرانی چون جوادنوروزبیگی این کتاب برای همه افراد در جامعه سینما کاربرد دارد و منحصر به چند پروژه خاص نیست. درباره اطلاعاتی که در «مهندسی سینما» درج شده می توانم به جرات ادعا کنم مطالب کاملا بدیع و بکر است و مشابه آن را در ایران تا به حال نداشتیم.

وی در معرفی کتاب خود گفت: پروژه‌های فیلم‌سازی بسیاری، در کشور ما با تأخیر، هزینه بیش از حد معین شده و خارج از زمان ‌بندی دقیق به انجام می ‌رسند. آسیبی که تا حد زیادی، توسط برنامه‌ ریزان و دستیاران خبره کارگردان، قابل پیشگیری و یا تخفیف است. اما افسوس که بسیاری از فعالان این عرصه، به «دانش مدیریت پروژه» بی‌توجه بوده و معدود منابع فارسی موجود در این زمینه نیز، ترجمه شده و بدین دلیل با فرهنگ، ساختار و فرآیندهای بومی تولید در سینمای ایران ناسازگارند.

وی افزود: برخی از دست اندرکاران تولید سینـمای کشورمان نیز، وضعیت اجرای پروژه‌ ها در ایران را پر از اتفاقات پیش ‌بینی نشده تلقی کرده و بدین ‌جهت با منفی ‌بافی اذعان می‌کنند که در چنین شرایطی «برنامه‌ریزی و کنترل پروژه» فاقد کارکرد است. تمام دلایلی را که ایشان جهت تببین قضاوت خود ارائه می‌نمایند، می‌توان برای حذف مجریان طرح، مدیران تولید و به طور کلی همه نیروهایی که با آینده‌سنجی پروژه سروکار دارند، به کار برد و عملاً هیچ پروژه‌ای را برنامه‌ریزی و مدیریت نکرد.

کتاب «مهندسی سینما» توسط نشر روزنه کار در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای اولین بار رونمایی می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>