سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ در ۱۲:۰۶ ب.ظ چاپ مطلب

انتقاد از «خانه دختر» و «عصر یخبندان»/ یک مستند درباره شکست گروه داعش

cinema-revayat1

سی و نهمین جلسه «سینما روایت» با اکران و بررسی مستند «بدون مرز عشق ۳» با موضوع عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین عراق از تسلط داعش برگزار شد.

سی و نهمین جلسه «سینما روایت» با اکران و بررسی مستند «بدون مرز عشق ۳» با موضوع عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین عراق از تسلط داعش برگزار شد.

سوره سینما- در جلسه نقد و بررسی «بدون مرز عشق ۳» کارگردانی وحید فراهانی و تهیه کنندگی سیدهاشم موسوی این مستند، محسن اسلام زاده مستند ساز و کارشناس سینمای مستند و رسول شادمانی کارشناس و مجری برنامه حضور داشتند. علاوه بر این سینما روایت میزبان سرگرد «ریسان» یکی از فرماندهان نیروهای مردمی عراق نیز بود.

مستند های امروز ، گنجینه های فردا هستند

در ابتدای جلسه نقد و بررسی فیلم مستند « بدون مرز عشق۳ » رسول شادمانی با ابراز خوشحالی از صحت و سلامت محسن اسلام زاده که در حین فیلمیرداری یک مستند در عراق با ترکش خمپاره داعش مجروح شده بود، تاکید کرد باید بر شرف این جوانانی که با عشق و علاقه این مستند ها را می سازند درود بفرستیم. این فیلم ها روزگاری گنجینه هایی خواهند شد و ارزششان بسیار بیشتر و بالاتر از اکنون می شود. شادمانی با تجلیل از سازندگان مستند «بدون مرز عشق۳» از سازندگان این مستند خواست تا درباره ساخت چنین مستندی که در خط مقدم میدان نبرد نیروهای مردمی عراق و داعش تهیه شده است، توضیحاتی دهند.

مستند سازی بدون همکاری نهاد ها و سازمان ها

سید هاشم موسوی تهیه کننده «بدون مرز عشق۳» درباره سه گانه این مستند گفت: قسمت اول این مستند در شهریور ماه سال گذشته  و در کمربند امنیتی عراق که منطقه ای شیعه نشین به شمار می رود، تولید شد. این مستند فارغ از همراهی سازمان ها و نهاد ها بود و تنها با ارتباطاتی که خودمان داشتیم توانستیم یک هفته بعد از فتح «آمرلی» به عراق برویم. موسوی افزود: هدف اولیه ما فیلمبرداری از فتح «آمرلی» بود اما این اتفاق رخ نداد. نیروهای عراقی نیز به دلیل بی اطلاعی از کار مستند سازی نمیگذاشتند ما زیاد پیش برویم. وی با بیان این که با همکاری نیروهای «کتائب سید الشهدا» در عراق فعالیت می کردند، افزود: قسمت دوم مستند را شخصیت محور و درباره ابوزینب که تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار گرفته بود ساختیم.

تهیه کننده «بدون مرز عشق۳» درباره این مستند نیز گفت: این کار در ۳ سفر و در مجموع ۲۵ روز ساخته شده و وحید فراهانی کل ایام عید نوروز را در حال تدوین آن بوده است تا کار سریع تر آماده شود.

در ادامه وحید فراهانی کارگردان «بدون مرز عشق۳» با بیان سختی های کار درعراق از جمله سخت بودن تفهیم کار مستند سازی به عراقی ها، گفت: این مستند با یک تیم دو نفره ساخته شده است در مجموع ۳ دوربین داشتیم «۵D»، « هندی کم » و «GoPro» در بعضی از مکان ها هم که اجازه ورود نداشتیم از نیروهای عراقی می خواستیم که برایمان فیلم بگیرند مانند لحظه اعلام شروع عملیات آزاد سازی که به یک عراقی آموزش دادم چطور فیلم بگیرد.

شادمانی با ابراز تاسف از عدم همکاری نهاد ها برای ساخت چنین مستند هایی گفت: وقتی دو جوان با ۳ دوربین به میان معرکه می روند و چنین کار تاثیر گذاری را می سازند چرا کسی متولی حمایت از این گونه مستند ها نمی شود.

خوی درندگی رسانه های غربی نسبت به کشورهای اسلامی

سرگرد ریسان از نیروهای سپاه بدر عراق که فرماندهی بخشی از بسیج مردمی عراق را نیز برعهده دارد و طی عملیات آزاد سازی تکریت به همراه اسلام زاده  مجروح شده بود، در نمایش فیلم «بدون مرز عشق ۳» حضور پیدا داشت. این فرمانده نیروهای مردمی گفت: ان شالله پروژه داعش با همکاری رسانه ها و مطبوعات تمام خواهد شود و خوی درندگی رسانه های غربی نسیت به کشور های اسلامی نیز پایان خواهد گرفت. این فرمانده عراقی ادامه داد: باید از رسانه های ایرانی به دلیلی انتشار اتفاقات همان طور که در کشورم رخ داده اند تشکر کنم. سرگرد ریسان افزود: باید از پشتیبانی کامل جمهوری اسلامی از ما در جنگ با داعش تسکر کنم، اگر کمک های جمهوری اسلامی نبود شاید ما  باز هم می توانستیم جلوی داعش را بگیریم اما آنچه باعث شده تا اکنون وجود داشته باشیم حمایت های ایران است.

مستند سازان ایرانی خود را در عراق ثابت کرده اند

محسن اسلام زاده مستند ساز کشورمان که در حخین تولید یک مستند از عملیات آزاد سازی تکریت مجروح شده بود، به عنوان منتقد و کارشناس در سینما رویات حضور داشت. اسلام زاده با تشریح چگونگی مجروح شدن خود، گفت: جوانان مستند ساز ایرانی توانایی های خود را در عراق به اثبات رسانده اند. در ابتدا می بینیم فرمانده هاین عراقی هیچ اعتقادی به کار مستند ندارند اما مستندسازان ما آنها را طوری قانع می کنند که فرمانده عراقی وظیفه خود می داند که با آنها همکاری داشته باشد و از نیروهایش می خواهد جلوی دورین مستند سازان بروند.

این مستند ساز افزود: هم اکنون سرعت تحولات در عراق از ثانیه به صدم ثانیه رسیده است و بسیاری از فیلم ها به سرعت بیات می شوند. اما این موضوع در باره «بدون مرز عشق ۳» صدق نمی کند چون فیلم دارای لایه های زیرینی است که نمی توان برای آن تاریخ مصرفی در نظر گرفت.

این مستند ساز با بیان این که تیم دو نفره موسوی و فراهانی تیمی استاندارد هستند، فیلمبرداری با ۵D را  کاری سخت عنوان کرد و این که بیننده  متوجه تغییر دوربین میان ۵Dو هندی کم نمی شود را از نقاط قوت فیلم دانست.

cinema-revayat2

داعش عراق در بستر حزب بعث

در ادامه نشست خبرنگاری از سرگرد ریسان و سازندگان مستند «بدون مرز عشق ۳» درباره ریشه های داعش در عراق پرسید و اینکه چطور داعش در فضای مجازی به جذب نیرو می پردازد و از چه جذابیتی هایی استفاده می کند. فرمانده نیروهای مردمی عراق در پاسخ گفت: داعش در عراق در بستر حزب بعث شکل گرفته است. وی افزود حزب بعث در زمان صدام دولت بود و اما الان به لباس داعش در آمده است. محسن اسلام زاده در پاسخ به سوال جذب نیرو توسط داعش گفت: بنده به دلیل فعالیت در لیبی، سوریه، پاکستان و افغانستان گفت بر اساس تجربیاتم می گویم نباید نقش امپراطوری رسانه ای را در قدرت گرفتن داعش دست کم گرفت  ما در برابر این امپراطوری رسانه ای دستمان خالی است و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری دست به کار می شوند و به صورت مستقیم به جوانان غربی نامه می نویسند. امروز وظیفه ما این است که تا جایی که می توانیم به این نامه ضریب بدهیم.

این مستند ساز افزود: چندین دهه قبل در غرب فیلمی با عنوان«شیخ» ساخته می شود و تصویر بدی از اعراب مسلمان به نمایش میگذارد این دشمنی تا به امروز نیز در غرب وجود دارد یک نوجوان غربی از همان ابتدا با آموزه هایی درباره دشمن بود  مسلمانان بزرگ می شود. ما باید در مقابله با آنها در دام نیفتیم. هم اکنون داعش در حال تبلیغ جنگ با نیروهای صفوی است و یا در جریان تعرض به دو نوجوان ایرانی برخی ها داشتند در دام می افتادند و در بازی عرب و عجم افتادند.

سید هاشم موسوی نیز گفت: من از چند سال پیش به دلیل رشته تحصیلی ام تحقیقات زیادی را در زمینه جریانات تندرو مذهبی انجام داده ام و حدود ۱۱ ماه هم با آقای فراهانی درباره مستند سازی درباره داعش صحبت کردیم و اطلاعات جمع می کردیم تا همه جوانب کار درباره داعش را بدانیم. موسوی افزود: امروز مسلمانان عرب زبان مهاجر به اروپا دارای هویت گم شده ای هستند این را می توان در نسل دوم یا سوم و حتی نسل اول مهاجران به اروپا دید. در جنایات داعش نیز می بینیم که بدترین جنایت ها توسط نیروهای اروپایی آنها انجام می شود. ما باید هم اکنون این مطالبه را داشته باشیم که در اروپا و آمریکا چه شرایطی و چه آموزه هایی داشته اند که این افراد تا این در عراق و سوریه دست به جنایت علیه مردم بزنند.

این مستند ساز تاکید کرد: دلایل جذب نیروها به داعش مختلف است باید دید چرا زمانی که اعلام جهاد نکاح می شود از تونس بسیاری از افراد داوطلب می شود. در این کشور فضا بسیار باز است و جوانان به راحتی می توانند انواع گناهان را انجام دهند اما زمانی که دچار پوچی می شوند و می خواهند توبه کنند، مساجد کشور اکثرا دست وهابیون تندرو است. آنها به جوانان می گویند برای پاک شدن از گناهان باید به داعش بپیوندند و واقعا کسی که در حال عملیات انتحاری است فکر می کند این کار را برای رضای خدا انجام می دهد.

اولویت سینمای ما «خانه دختر» و «عصر یخبندان» نیست

فراهانی در باره ساخت «بدون مرز عشق ۳» گفت ما هزینه خرید دوربین را نداشتیم و مجبور شدیم دوربین را اجاره کنیم و به دروغ بگوییم که دوربین را بریا ساخت مستند در بیابان های کرمان می خواهیم. هیچ نهاد و سازمانی از ما در ساخت این مستند حمایت نکرد و زمانی هم که می خواستیم آن را بفروشیم آنقدر قیمت های پایینی می گفتند که فکر می کردیم دارند ما را مسخره می کنند. موسوی نیز گفت: زمانی که قسمت اول را ساختیم عده ای گفتند خیلی خوب است و در قسمت بعدی حتما از شما حمایت می کنیم. وقتی قسمت دوم ساخته شد گفتند این قسمت را که ساختید  برای قسمت سوم کمکتان می کنیم و حالا که قسمت سوم را ساخته ایم حتی جواب تلفن ما را هم نمی‌دهند.

در انتهای نشست نقد و بررسی «بدون مرز عشق ۳» رسول شادمانی با بیان اینکه از مستند سازانی مانند  موسوی و فراهانی حمایتی نمی شود گفت امروز اولیت سینمای ما باید این گونه فیلم ها باشد نه آثاری مانند «خانه دختر» و «عصر یخبندان»، باید به این جوانان کمک کرد که با عشق کار می‌کنند.

در ابتدای این جلسه کتاب «فرهنگ کوچک وحشت» نوشته سید حسن حسینی، از جدید ترین محصولات نشر ساقی برای حضار معرفی شد. سی و نهمین  جلسه سینما روایت عصر روز یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در مجتمع فرهنگی اسوه واقع در خیابان انقلاب اسلامی نبش بهار جنوبی برگزار شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>