سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ در ۹:۴۸ ق.ظ چاپ مطلب

کلاری و دو فیلم در انتظار نمایش/ کمتر جشنواره‌ای در دنیا فیلم ایرانی ندارد

koohyar-kalari

کوهیار کلاری گفت: اگرچه کار خارج از ایران به خاطر امکانات و تجهیزات جالب است، اما فعالیت در ایران باعث دیده شدن سینماگران می‌شود.

کوهیار کلاری گفت: اگرچه کار خارج از ایران به خاطر امکانات و تجهیزات جالب است، اما فعالیت در ایران باعث دیده شدن سینماگران می‌شود.

کلاری به سوره سینما گفت: دو فیلم سینمایی «پرسه در شهر لاجوردی» به کارگردانی محمدعلی نجفی و «۳۶۰ درجه» سام قریبیان را آماده نمایش دارم. اخیرا هم در امریکا مستندی با موضوع جنگ جهانی دوم به کارگردانی یک خانم خارجی را فیلمبرداری کردم. این مستند در رابطه با تاثیری است که ایران زمان جنگ جهانی بر دنیا گذاشت. آشنایی من با این گروه امریکایی به زمانی برمی‌گردد که برای فیلم «قصه‌ها» به جشنواره فیلم لندن رفتم.

وی دررابطه با فضای حرفه ای کار فیلمبرداری ایران در مقایسه با کشورهای دیگر گفت: اغلب پروژه‌هایی که خارج از ایران به من پیشنهاد می‌شود، سابقه من را می‌دانند که از جنس کارهای هنری و آرتیستیک است. درواقع آنها زمانی با سینماگران ایرانی کار می‌کنند که فضایی مثل «گذشته» را بخواهند تصویر کنند. در غیر این صورت فرمت فیلم های هالیوودی به گونه‌ای است که کمتر سراغ فیلمبردار ایرانی می‌آیند.

کلاری گفت: قطعا ایران به خاطر مسایل ممیزی و مشکلاتی از این قبیل اگر قرار باشد با امکانات و تجهیزات بروز امریکا و کشورهای اروپایی مقایسه شود شاید همه کار در خارج را ترجیح دهند، اما یادمان باشد ما با فعالیت‌هایی که در ایران انجام دادیم در دنیا دیده شدیم. کمتر جشنواره ای در دنیاست که فیلم ایران آنجا حضور نداشته باشد. این نشان می‌دهد سینمای ایران با فرمتی که دارد بیشترین تاثیر را بر سینمای دنیا گذاشته است.

koohyar-kalari2

وی ادامه داد: «ماهی و گربه» یکی از کارهایی بود که صدرصد با همه تجربه هایم تفاوت داشت و در دنیا هم به خوبی دیده شد. شهرام مکری با ساخت فیلم‌های کوتاهش به این شیوه مسلط بود و می‌دانست از بازیگر چه می خواهد به همین خاطر بیست روز قبل از کار فقط با بازیگران به لوکیشن رفت و خودشان تمرین کردند. بعد از آن بچه های پشت صحنه از جمله فیلمبردار به گروه پیوستند و تمرین دوباره آغاز شد. حاصل کار هم خوشبختانه نه تنها در ایران که در دنیا مورد رضایت قرار گرفت.

کوهیار کلاری گفت: من پیش از این کار در فیلم های زیادی دستیار و همکار پدر بودم، اما این فیلم بدیع‌ترین نوع همکاری من با محمود کلاری بود. فیلمبرداری با طی یک مسیر خاص در ۱۳۰ دقیقه بدون کات آنهم در شرایطی که دوربین مدام بین من و پدر دست به دست می‌شد، واقعا سخت اما جالب بود. ضمن اینکه باید تصویرها به گونه ای گرفته می‌شد که دودستگی ایجاد نشود و مخاطب احساس نکند دو نفر پشت دوربین قرار گرفته اند.

کوهیار کلاری فیلمبردار جوان سینمای ایران در کارنامه کاری‌اش فیلمبرداری فیلم‌های «تمشک»، «۳۶۰ درجه» و «پرسه در شهر لاجوردی» را در کارنامه دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>