سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ خرداد ۱۳۹۴ در ۲:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

نمایش «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» در صحن سیدالشهدا (ع) افتخار سینمای ایران است

karbala2

مدیر عامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی، مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» را افتخاری برای سینمای ایران می‌داند.

مدیر عامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی، مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» را افتخاری برای سینمای ایران می‌داند.

میرعلایی به سوره سینما گفت: جشنواره ربیع الشهادت که در سالروز میلاد امام حسین (ع)، امام سجاد (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در کربلا برگزار می‌شود، یکی از جشنواره های بسیار با ارزش و اثر گذار است و خوشبختانه امسال هم ایران در این رویداد نماینده داشت، آن هم فیلمی که بسیار مفید بود و به خوبی مورد توجه واقع شد. من به همه سازندگان «کربلا جغرافیای یک تاریخ» و همچنین حوزه هنری به خاطر تهیه این اثر ارزشمند تبریک و خسته نباشید می‌گویم. بی شک، یکی از بزرگ ترین هدیه ها برای این دوستان و حتی ما به عنوان افرادی که از ایران به کربلا سفر کرده بودند، این بود که فیلمی از کشور ما در صحن مقدس حضرت ابا عبدالله (ع) به نمایش در آمد.

وی افزود: در این جشنواره فیلم هایی ساخته شده توسط ۴۷ کشور مختلف جهان حضور داشتند و امکان به نمایش در آمدن در صحن متبرک حضرت، برای تمام آنها وجود نداشت اما این فیلم که توسط داریوش یاری و بهروز مفید ساخته شدهبه حدی زیبا و مطلوب بود که این افتخار را به دست آورد. همه مخاطبان، اعم از ایرانی ها و غیر ایرانی ها و کسانی که نه با زبان فارسی آشنا بودند و نه با زبان عربی، از این فیلم لذت بردند و این موضوع از نوع تشویق کردن آنان پس از پایان فیلم معلوم بود. جالب است بگویم بعد از نمایش فیلم، حضار حتی به من هم به عنوان یک ایرانی تبریک می‌گفتند، با اینکه نقشی در ساخته شدن آن نداشتم.

مدیر عامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی همچنین گفت: مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ»، به بیان ناگفته هایی پرداخته که تا امروز در قالب سینمایی بیان نشده بود و این همت و حرکت، به حق جای تقدیر و تشکر دارد. از تماشای فیلم می شد به روشنی دریافت که هزینه این فیلم چقدر به درستی مدیریت شده و تا چه حد همه چیز سر جای خود قرار داشته است. این فیلم بی اغراق، از حد و اندازه های یک اثر مستند صرف بالاتر بود و امیدوارم پس از این هم برای ساخت چنین فیلم هایی همت بیشتری گذاشته شود. بعد از تماشای این فیلم، این سوال برای من ایجاد شد که سینمای ایران چرا پیش از این ها موفق به تولید چنین اثر مطلوبی نشده بود؟

میرعلایی همچنین گفت: معمولا وقتی صحبت از ساخت یک فیلم مستند می شود عواملی که به کار دعوت می شوند در حد و اندازه ای پایین تر از سطح حرفه ای سینما با اثر برخورد می کنند اما در مورد فیلم داریوش یاری، اینگونه نبود و می شد از سبک پرداخت فیلم به حساسیت بالای همه عوامل پی برد. اگر غیر از این بود این مستند تا این حد با استقبال مخاطب داخلی و خارجی روبرو نمی شد.امیدورام به زودی شرایطی فراهم شود تا امکان تماشای اثر برای همه مردم فراهم شود.

وی اضافه کرد: در صحبتی که با سازندگان اثر داشتم، به آنان پیشنهاد دادم در ایام محرم که سالن های سینما تعطیل است، فیلم را به صورت رایگان برای مردم به نمایش در بیاورند، البته در صورت بلیت فروشی هم می توان به یک گیشه خوب امیدوار بود، اما اگر به خود من بگویند با موضوع محرم فیلم مستندی ساخته شده، با این پیش فرض که یک روند تکراری را شاهد خواهم بود به تماشا نمی روم، اما اقرار می کنم بعد از دیدن «کربلا جغرافیای یک تاریخ» غافلگیر شدم و به همین دلیل می گویم اگر فیلم به راحت ترین شکل ممکن برای مردم به نمایش در بیاید، آنان هم نگاه تازه ای به فیلم مستند و شاید موضوع کربلا پیدا کنند.

میرعلایی همچنین گفت: به نظر من می شود این فیلم را در ایستگاه های مختلفی که برای راهپیمایی عظیم اربعین برپا می شود نیز روی پرده به نمایش در آورد. واقعا حیف است اگر چنین اثری در قاب کوچک مونیتور دیده شود. در پایان باز هم تأکید می کنم که افتخار بزرگ این مستند برای سینمای ایران فراتر از جایزه ای که از هیأت ویژه داوران گرفت، فرصت به نمایش در آمدن در حریم حرم وجود مقدسی بود که دل ما سال هاست به عشق ایشان می تپد. امید که خود ابی عبدالله (ع) شافع همه ما در روز قیامت باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>