سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ خرداد ۱۳۹۴ در ۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب

فیلم‌های پس از انقلاب، نزدیک‌تر به مردم / بازنمایی سبک زندگی را باید از مدیران سینما طلب کرد

mohamad-afarideh

یکی از نویسندگان و تهیه کنندگان سینمای ایران معتقد است برنامه‌ریزی برای بازنمایی سبک مطلوب زندگی ایرانی در زمره وظایف مدیران سینما قرار می‌گیرد.

یکی از نویسندگان و تهیه کنندگان سینمای ایران معتقد است برنامه‌ریزی برای بازنمایی سبک مطلوب زندگی ایرانی در زمره وظایف مدیران سینما قرار می‌گیرد.

سوره سینما – سارا کنعانی : محمد آفریده می‌گوید: «همه مردم عاشق خدا هستند و این عشق نیروی جلو برنده هستی است اما اکثرا کمال را اشتباه گرفته ایم ، فکر می کنیم اگر فلان چیز یا فلان پست یا .. داشته باشیم حل است اما انسان گمشده اش چیز دیگری است. رستگاری انسان در این عالم از گذر همه این نعمت ها و بلاها و رنج ها و عافیت ها ،درک حقیقت هستی است. سبک زندگی تصویر این کوشش ها و تلاش های انسان هاست.» با این سینماگر درباره اینکه شیوه ایده آل زندگی ایرانی و اسلامی چگونه است، صحبت کرده ایم.

به نظر شما سینمای ایران پس از انقلاب تا چه حد در زمینه بازنمایی یک سبک زندگی به مخاطب موفق بود؟

محمد آفریده: انقلاب اسلامی سینما را به جامعه و مردم نزدیک تر کرد. سینمای قبل از انقلاب به جز بخش کوچکی از آن، یک سینمای وهمی به حساب می آمد و به نوعی دور از واقعیت جاری مردم بود.اما بعد از انقلاب، این سینما به جامعه نزدیک تر و به زندگی جاری مردم آشناتر شد. ارزیابی سینمای بعد از انقلاب ،خوب و قابل قبول و بسیار قابل دفاع است و این از دستاوردهای فرهنگی ماست، اما آرزوهای فرهنگی ما بسیار بالاتر از این دستاوردهاست و برای رسیدن به قله های فرهنگی ایران اسلامی باید اعتماد،تلاش ،مجاهدت،صبوری ،عدالت، محبت و توکل داشت.

شما به عنوان یک سینماگر چه تعریفی از سبک زندگی ایده آل دارید؟

سبک زندگی به معنای تناسب و تعادل و شرایط مناسب زندگی است که خداوند برای بشر مهیا کرده است. بشر هم اشرف مخلوقات آفریدگار است و در خمیر مایه او خیر و شر و خوبی و بدی با هم عجین شده است و انسان از مسیر این تمایلات باید توشه آخرت خود را مهیا کند .تصویر این انسان که جدالی پایان ناپذیر از خیر و شر است ،سبک زندگی حقیقی بشر است . امام بزرگوار (ره)  می فرمایند:« همه انسانها عاشق کمال مطلق هستند. » به عبارتی همه مردم عاشق خدا هستند و این عشق نیروی جلو برنده هستی است اما اکثرا کمال را اشتباه گرفته ایم ، فکر می کنیم اگر فلان چیز یا فلان پست یا .. داشته باشیم حل است اما انسان گمشده اش چیز دیگری است. رستگاری انسان در این عالم از گذر همه این نعمت ها و بلاها و رنج ها و عافیت ها ،درک حقیقت هستی است. سبک زندگی تصویر این کوشش ها و تلاش های انسان هاست.

آیا می توانید به نام فیلم خاصی به عنوان نشان دهنده سبک زندگی ایرانی و اسلامی اشاره کنید؟

خیلی از فیلم های بعد از انقلاب در بازنمایی سبک زندگی موفق بوده اند چون توجه فیلمسازان به مردم و جامعه بیشتر بوده است . بسیاری از فیلمهای خانوادگی ،دفاع مقدس ، کودک و … گوشه ای از سبک زندگی را ترسیم کرده اند. این توقع که هر فیلمی باید همه حقایق را بازگو کند درست نیست .باید رویکرد کلی سینما را برر سی کرد.

به نظر شما دست اندرکاران این سینما خودشان تا چه حد به سبک زندگی ایده آل نزدیک هستند؟

بسیاری از فیلمسازان اتفاقا بعد از انقلاب با یک نگاه آرمانی وارد سینما شدند اما مدیریت ، تولید ،سیاست زدگی ،روزمرگی و … در این سینما به گونه ای بود که آنان را با مشکلات فراوانی همراه کرد. شما به فرهنگ و هنر تمدن ایران اسلامی نظری بیاندازید. در آن فضا و اتمسفر فرهنگی بود که بسیاری از محصولات متنوع و ماندگار آفریده شد. ما باید بسترهای فرهنگی موجود را به گونه ای در جامعه آبیاری و باغبانی کنیم که آنچه می خواهیم به عمل بیاید. با صرف اراده ما و امر و نهی اتفاق مهمی نمی افتد .مدیریت فرهنگی پیچیده و سخت است .خداوند عالم این سرزمین گران بها و این همه سرمایه های عظیم انسانی را به ما امانت سپرده واز جوانمردی به دور است که امانت را به درستی به صاحبش بر نگردانیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>