سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ تیر ۱۳۹۴ در ۱۲:۱۲ ب.ظ چاپ مطلب

ساده‌زیستی، اساس زندگی ایرانی و اسلامی/ نمایش سبک زندگی در «یه حبه قند»

yehabbeh1

یک تهیه‌کننده سینمای ایران، ساده زیستی و دوری از تجمل را یکی از معیارهای اصلی زندگی ایرانی و اسلامی می‌داند.

یک تهیه‌کننده سینمای ایران، ساده زیستی و دوری از تجمل را یکی از معیارهای اصلی زندگی ایرانی و اسلامی می‌داند.

سوره سینما- سارا کنعانی: سعید سعدی تهیه‌کننده پرکار و موفق این سال‌ها، ترویج ساده‌زیستی و پرهیز از تجمل‌گرایی را یکی از مولفه‌های سبک زندگی اسلامی و ایرانی می‌داند که لازم است در آثار سینمایی متبلور و عینی شود.

به نظر شما سینمای ایران برای ارائه سبک زندگی به مخاطب چه عملکردی داشته است؟

سعید سعدی: نمی‌توان انکار کرد که در این زمینه کم کاری هایی صورت گرفته است، با این حال می توان از چند فیلم خوب یاد کرد که در بازنمایی یک سبک زندگی خوب موفق عمل کرده‌اند و شیوه زیست ایرانی را نشان داده اند. «یه حبه قند»، یکی از آنهاست. در این فیلم یک زندگی ایرانی و سنتی به تصویر کشیده شده که می تواند هم مخاطب ایرانی به دست بیاورد و هم مخاطب برون مرزی. فیلم هایی شبیه به این اثر باز هم ساخته شده اما نیاز جامعه ما هنوز برطرف نشده است و آنطور که باید و شاید، حق مطلب ادا نشده است.

به نظر شما باید چه کرد؟

به نظر می رسد باید در بخش نرم افزاری کار هزینه بیشتری صرف کرد. باید با به خرج دادن زمان و انرژی بیشتر در بخش تحقیقات، به فیلمنامه‌هایی دست پیدا کرد که کمک بیشتری به رشد فرهنگ در جامعه کنونی ما بکند.

بعد که بسترها فراهم شد، باید لزوما فیلمی با حال و هوای سنتی بسازیم تا سبک زندگی ایرانی را نشان بدهیم؟

نه، زندگی ایرانی لزوما به معنای زندگی سنتی نیست. یک زندگی ساده، روان، به دور از تجملات و آرام است که یک زندگی ایرانی ایده آل را شکل می‌دهد که هم در جهت اهداف نظام است و هم رشد مردم را در پی دارد.

به نظر می‌رسد دستیابی به فیلم های معرفی کننده سبک زندگی ایرانی و اسلامی، قبل از هر چیز وابسته به وجود فیلمسازانی است که خود در زندگی شخصی این چنین باشند.

بله، اما این وظیفه دست اندرکاران سینماست که بسترهای مورد نیاز را آماده کننده و دوستان را به این سمت و سو سوق دهند. باید ابتدا انگیزه‌ای ایجاد شود تا دوستان به این سمت و سو متمایل شوند.

yehabbeh2

تعریف شخصی شما به عنوان یک سینماگر از سبک زندگی ایرانی و اسلامی چیست؟

ساده زیستی در این زمینه حرف اول را می‌زند. زندگی بدون تجمل یکی از اصول اساسی زندگی ایرانی است. تحکیم خانواده نیز اهمیت زیادی دارد. روابط آدم‌ها با یکدیگر باید درست باشد،آن چنان که ما بتوانیم یک الگوی درست از نوع ارتباط اهالی یک خانه به همه جهان ارائه بدهیم. سنت ایرانی چیزی است که باید روی آن کار کرد و بهترین راه‌ها را برای بازنمایی آن ابداع کرد.

به غیر از «یه حبه قند» که اسم بردید فیلم دیگری را نمی توان به عنوان نشان دهنده سبک زندگی ایرانی و اسلامی معرفی کرد؟

از میان نسل جوان نمونه هایی سراغ داریم. برای مثال فیلم سینمایی «قندون جهیزیه» می‌تواند مثال خوبی باشد. فیلمی که در کنار هم بودن را به خوبی نشان می‌دهد و می‌گوید سادگی و دوری از تجمل تا چه حد می‌تواند به ارتباط عمیق بین زوج‌ها بینجامد.

چه خبر از فیلم جدیدتان؟ آیا «من»، اولین تجربه کارگردانی سهیل بیرقی هم برای بازنمایی یک سبک زندگی قدم‌هایی برداشته است؟

فیلمبرداری فیلم سینمایی «من» تمام شد و این روزها در حال ساخت موسیقی و صداگذاری هستیم. فکر می کنم فیلم تا دو هفته دیگر آماده نمایش باشد و ما می‌توانیم برای گرفتن پروانه نمایش اقدام کنیم. موضوع و محتوای این فیلم به گونه‌ای نیست که بتواند یک سبک زندگی را معرفی کند. در اینجا خوب است تأکید کنیم که همه ژانرهای سینمایی نمی توانند در بازنمایی  سبک زندگی موفق باشند و بیشتر باید در آثار صرفا خانوادگی یا گونه خاصی از آثار اجتماعی، چنین چیزی رو جست و جو کرد.

برای رسیدن فیلم به جشنواره فیلم فجر امسال تأکید خاصی ندارید؟

نه، نوروز و عید فطر بهترین زمان اکران برای هر اثر سینمایی است و در مورد سایر زمان‌ها باید با توجه به شرایط تصمیم‌گیری کرد. نمی‌دانم چه زمانی برای اکران نصیب ما می‌شود، اما قاعدتا باید با فراهم کردن امکانات تبلیغاتی بهترین شرایط را برای اکران آن ایجاد کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>