سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ تیر ۱۳۹۴ در ۳:۳۵ ب.ظ چاپ مطلب

نظر مقام معظم رهبری درباره برنامه مشاعره و مجری‌اش

esmail-azar

دکتر اسماعیل آذر مجری برنامه مشاعره تلویزیون، استاد، مدرس و نویسنده در حوزه ادبیات از دیدار با رهبری گفت.

دکتر اسماعیل آذر مجری برنامه مشاعره تلویزیون، استاد، مدرس و نویسنده در حوزه ادبیات از دیدار با رهبری گفت.

دکتر اسماعیل آذر عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره به سوره سینما گفت: مدت ها بود درگیر اثری بودم به نام «قرآن در شعر پارسی». موضوع این کتاب که اواخر سال ۹۳ در چهار جلد به انجام رسید شاعرانی است از رودکی سمرقندی تا امروز که آثارشان نشانه هایی از قرآن دارند یا در حوزه معنا و مفهومی از قرآن مجید تاثیر گرفته اند. کتاب در حدود ۳۵۰۰صفحه تالیف و براساس الفبا به چهار جلد تقسیم شد و من از خاندان بافرهنگ برادران فلاحتیان که بدون روی و ریا تمام هزینه های تحقیق و تالیف و چاپ و مشاعره قرآنی را به عهده گرفتند سپاسگزار هستم.

وی افزود: وقتی این کتاب ها آماده شد با افتخار به محضر رهبری ارسال کردم . پس از مدتی بامن تماس گرفتند و برای شبی که شاعران حضور داشتند از من دعوت کردند و با کمال افتخار در این جشن معنوی رمضانی شرکت کردم. من پیش از این هم چنین تجربه ای داشتم. وقتی مقام معظم رهبری تشریف می‌آورند ابتدا با شاعران و فرهیختگان حاضر اگر صحبتی باشد انجام می‌دهند بعد به نماز می ایستند و سپس افطار می کنند. بعد از اینکه شعرخوانی شاعران هم انجام شد در نهایت رهبر عزیز سخنانی ایراد می‌فرمایند و برنامه به سرانجام می‌رسد.

آذر گفت: اینبار مقام رهبری زمانی که تشریف آوردند همه را با نگاه و دست مورد تفقد قرار دادند. به من که رسیدند فرمودند: کتاب شما را خواندم. به محض اینکه فرصتی شد تا توضیح دهم درباره این کتاب در همان مجلس گفتم: برای مثال شاعران روسیه مثل الکساندر پوشکین، میخاییل لرمانتوف و خیلی دیگر از شاعران روس که به نظر هر کسی بعید می‌رسد شعر اینها متاثر و ماخوذ از قرآن است. دست کم بخش عمده ای از شعر این شاعران شهیر تحت تاثیر قرآن سروده شده و من در محضرشان عرض کردم که در مقدمه این موضوع را آورده‌ام و ایشان فرمودند که حتما این مقدمه را به طور کامل در اولین فرصت مطالعه می‌کنم.

esmail-azar2

وی ادامه داد: ایشان همچنین برنامه مشاعره را مورد تفقد قرار دادند و فرمودند: تسلط شما نسبت به ادبیات و شعر خیلی خوب است. مجموعه تشویق‌ها و این نگاه از طرف رهبری هم به من درس آموخت و هم برای من خاطره ای به جای گذاشت و هم خستگی از تنم در رفت. بعد از این مدتی که شبانه روز کار می کردم و با حدود سی نفر از همکاران محققم زحمت می‌کشیدم سبب شد احساس ملال و خستگی نکنم. در بخش دیگرهم که فرزندان جوان و پاره ای از شاعران کشورهای دیگر شعر خواندند و مقام رهبری نظرات درست داشتند.

مجری محبوب برنامه مشاعره گفت: به نظر من پیش هر صاحب نظر دیگری که این سوال را بپرسید حرف من را تایید خواهد کرد و معتقد است مقام رهبری به شعر اشراف و تسلط دارند . این جلسات فرزندان ما را به کتابخوانی در حوزه دین و ادبیات و هنر ترغیب می‌کنند، تاثیر کاملا مشهود برای جامعه دارد و دستاوردهایش را در دانشگاه ها نمی توان نادیده گرفت.

این استاد دانشگاه گفت: سطح کیفی آثار شعرای جوان نشان می دهد ما در حال پیمودن یک مسیر درخشان هستیم تا به اوج برسیم. البته این ایراد هنوز وجود دارد که نسل جوان ما که هم هوشمندند هم با استعداد باید وقتی در مسند شاعری می نشینند از هزار سال تجربه پیش از خودشان عبور کرده و آنها را مرور کرده باشند. شعر یک تجربه و نگاه تازه است، هر کس درباره گل سرخ نظری دارد که در معنا یکی است، اما نگاه شاعر مهم است که چطور این زیبایی را بیان کند . اگر ما و شاعران جوان ما به گذشته اشراف نداشته باشیم غفلت کرده ایم و نمی‌دانیم برای شاعران آینده چه باید بکنیم.

وی درپایان گفت: اخیرا در رایزنی هایی که بنیاد ملی نخبگان کشور با من داشتند قرار شد تا یک ماه دیگر به تدریج تمام مراکز استان ها و برخی شهرهای کوچک، ادبیات فارسی، شعر و داستان نویسی را آموزش دهیم و از این طریق بچه‌هایی که می توانند در آینده جزو نخبه های کشور باشند را انتخاب و معرفی کنیم. این نگاه به سخن مقام معظم رهبری است. یعنی مطالبه ایشان است که فرمودند در روستاها بروید، استعدادها را بیابید و معرفی کنید. بنیاد ملی نخبگان به این مطالبه رهبری هم نگاهی عمیق و دقیق دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>