سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ تیر ۱۳۹۴ در ۱۰:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب

اجرای آواز امیر مداح در دومین «شب آواز ایرانی»

amir-madah

امیر مداح، خواننده رادیو شنبه ۲۰ تیرماه در دومین برنامه «شب آواز ایرانی» در تالار سوره به اجرای آواز می‌پردازد.

امیر مداح، خواننده رادیو شنبه ۲۰ تیرماه در دومین برنامه «شب آواز ایرانی» در تالار سوره به اجرای آواز می‌پردازد.

سوره سینما – یکی از مهم‌ترین هدف‌های شکل‌گیری برنامه ماهانه «شب آواز ایرانی» معرفی چهره‌های میانسال و تا کنون کمتر شناخته شده هنر آواز است. در دومین برنامه از این سلسله نشست‌ها امیر مداح، خواننده خوب رادیو، برای میهمانان به اجرای آواز خواهد پرداخت.

امیر مداح با نام شناسنامه‌ای علی در سال ۱۳۴۱ در قنات‌آباد تهران زاده شد. اولین نغمه‌های زندگی را نزد پدرش حسین مداح که تعزیه‌خوان قدیمی است، آموخت و از ۹ سالگی در تعزیه‌ها با پدر همراه شد و نقش‌های موافق از جمله حضرت قاسم(ع) و حضرت علی اکبر(ع) را بر عهده گرفت. سال ۱۳۵۸ به هنر تئاتر روی آورد و نزد رکن‌الدین خسروی به اندوختن تجربه مشغول شد. در تئاتر، به تلفیقی از دو هنر نمایش و موسیقی اندیشید که حاصلش بازی و آوازخوانی هم‌زمان در چند اجرای صحنه‌ای آن سال‌ها بود. هرچند که در ادامه، اهتمامش را بر خوانندگی گذاشت و تئاتر را چندان جدی نگرفت.

بدین ترتیب به طور جدی به آموختن آواز سرگرم شد. سال ۱۳۶۰ مدت کوتاهی را در گروه چاووش نزد استاد نصرالله ناصح‌پور به فراگیری ردیف پرداخت. سپس نزیک به هشت سال در محل رادیو، دوره‌های تکمیلی را نزد استاد کریم صالح‌عظیمی گذراند. مدت کوتاهی هم نزد استاد علی جهاندار آموزش‌های لازم را دید.

مداح از سال ۱۳۶۱ در گروه معارف رادیو خواندن اشعار مذهبی و عرفانی را زیر نظر استاد زنده‌یاد حسین صبحدل در پیش گرفت که تا امروز و پس از کوچ همیشگی استاد نیز ادامه دارد. آثار فراوانی از امیر مداح از جمله چند اثر ارکسترال به آهنگسازی هادی آرزم در آرشیو رادیو و تلویزیون موجود است که هنوز هم پخش می‌شود. تسلط این خواننده بر جمله‌های آوازی و مهارت در تصنیف‌خوانی و البته تلفیق شعر و موسیقی از نکته‌های مهم کار ایشان در آواز ایرانی است. خواننده‌ای که متأسفانه هنوز چندان که شایسته هنر او است شناخته نشده است. امیر مداح این سال‌ها به کار آموزش خوانندگان جوان مشغول است.

دومین جلسه «شب آواز ایرانی» روز شنبه بیستم تیرماه از ساعت ۱۸، در تالار سوره حوزه هنری در حالی اجرا می شود که تعداد دیگری از اساتید و هنرجویان به اجرای آواز خواهند پرداخت. ورود به این جلسات در تالار سوره حوزه هنری، به نشانی خیابان سمیه نرسیده به حافظ برای عموم علاقمندان آزاد است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>