سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ تیر ۱۳۹۴ در ۹:۳۱ ق.ظ چاپ مطلب

«پایتخت» ضدقهرمان ندارد/ تصویر کردن سبک زندگی ایرانی

siroos-moghadam-1

سیروس مقدم دلیل نزدیکی «پایتخت» را به سبک زندگی ایرانی در توجه به رفتارها و عادات مردم می‌داند.

سیروس مقدم دلیل نزدیکی «پایتخت» را به سبک زندگی ایرانی در توجه به رفتارها و عادات مردم می‌داند.

سوره سینما- کارگردان سریال «پایتخت» که در شب های ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌رود معتقد است رفتارهای اجتماعی فارغ از اینکه در کدام اقلیم و شهرستان باشیم در فرهنگ ایرانی عمومیت دارد. مقدم که یکی از پرکارترین مجموعه سازان یک دهه اخیر در تلویزیون است، تاکنون مجموعه‌های پر بیننده «روزهای زندگی»، «پلیس جوان»، «نرگس»، «زیر هشت» و … را کارگردانی کرده با «پایتخت» به محبوبیت و شهرت مضاعف رسیده است.

برخی افراد صاحب نظر مجموعه «پایتخت» را به سبک زندگی ایرانی نزدیک دانستند. با اینکه سریال های خانوادگی بسیاری ساخته می‌شود چرا مجموعه شما بیشتر به این ویژگی نزدیک شده؟

سیروس مقدم: «پایتخت» یک قصه ساده و معمولی از خاندان «معمولی» است. زبانش ساده است و حرف مردم همین عصر و زمان را می‌زند. قصه موازی با تولید نوشته می‌شود و از این جهت با اتفاقات روز پیش می‌رود. ما قرار نیست صرفا نمایش داشته باشیم. آنچه برای ما مهم است نفوذ به زندگی مردم و نشان دادن عادت هایی است که روزمره با آن سروکار دارند. در «پایتخت» هر چیزی می تواند به قصه تبدیل شود. مثلا آدمی که به خروسش علاقه دارد و با او زندگی می‌کند وقتی خروس تبدیل به فسنجان می‌شود واکنش نشان می‌دهد. این قصه خیلی ساده است اما ایجاد کمدی و خنده می‌کند و مردم را از این جهت می خنداند که خاطراتی مشابه این را تجربه کرده‌اند. سبک زندگی اتفاق پیچیده با المان خاصی نیست، در واقع سبک زندگی یعنی عادت‌ها، آداب، باورها، شوخی‌ها و هر چیز که از جنس رفتار مردم باشد.

جالب اینکه توجه شما به اقلیم خاص و گویش بخشی از مردم توانسته با همه زبان ها و لهجه ها ارتباط بگیرد.

در این سریال ما کاراکترهایی مثل هما را داریم که کاملا فارسی صحبت می‌کند و گاهی افرادی مثل اوس موسی وارد می شوند که مشهدی هستند. دقیقا حرف ما همین است می‌خواهیم بگوییم رفتارهای مردمی که در فرهنگ ما جای دارد بخش عمده ای از آن قابل تعمیم است. از همه مهمتر اینکه ما نخواستیم در «پایتخت» شخصیت بد و ضد قهرمان داشته باشیم. مردم در زندگی خودشان همیشه ضد قهرمان ندارند. به همین خاطر بیشتر توانستند با قصه ارتباط برقرار کنند.

siroos-moghadam-2

از دید کارگردان سری «پایتخت» چه تاثیری روی رسانه و مردم داشت؟

ما قرار بود این سریال را به صورت سه گانه بسازیم و ادامه ندهیم اما مردم خوشبختانه به کار علاقه نشان دادند و خواهان ادامه شدند. از طرفی مسئولان هم به این نتیجه رسیدند که تلویزیون به عنوان رسانه مردمی اگر قرار است کاری کند تا مردم از شبکه ها و سریال های ماهواره ای فاصله بگیرند باید از پروژه هایی حمایت کنند که مورد توجه مردم است.

خستگی شما و همکارانتان باعث نشد خواسته مردم و مسئولان را نادیده بگیرید؟

گروه «پایتخت» تشکیل شده از آدم هایی که بیشتر از هرچیز باهم رفیق هستند و به کارشان علاقه دارند. چیزی که ممکن بود ما را از تولید سری ۴ باز بدارد جمع کردن اعضا دور هم و کمبود وقت بود. اگر سازمان برنامه ای داشته باشد تا زودتر به گروه های برنامه ساز اطلاع دهد خیلی راحت تر می‌توان کار کرد. ضمن اینکه ما قصه هایی داشتیم که در سری قبل فرصت پرداخت به آن نبود و فضایی فراهم شد تا بتوانیم به آنها هم بپردازیم. مهمتر از همه اینها استقبال مردم بود که انگیزه و انرژی ما را دو چندان می کرد.

از آنجا که قصه ضمن تولید نوشته می‌شود می توانیم عید فطر شاهد قسمت آخر باشیم؟

تمام تلاش ما بر این است. بازهم مساله کمبود وقت اینجا مطرح است، اما گروه ما با تلاش بی وقفه سعی دارد حتما کار را به موقع تحویل دهد. مساله نگران کننده فقط این بود که توقع و خواسته مردم را نتوانیم برآورده کنیم خوشبختانه با تیم خوب نویسندگی و حضور محسن تنابنده این امر محقق خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>