سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ تیر ۱۳۹۴ در ۱۲:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب

«رستاخیز» را چگونه باید دید؟

Rooze-Rastakhiz

«رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش اثری است منطبق با باورهای اصیل فرهنگ شیعه.

«رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش اثری است منطبق با باورهای اصیل فرهنگ شیعه.

سوره سینما- نمایش عمومی فیلم تازه احمدرضا درویش تنها پس از یک روز متوقف شد. دیروز چهارشنبه ۲۴ تیرماه و همزمان با نمایش فیلم گروه اندکی از معترضان مقابل وزارت ارشاد تحصن داشتند و در نهایت پیش از غروب آفتاب و با انتشار اعلامیه سازمان سینمایی اکران فیلم تا تامین شدن نظر مراجع متوقف شد.

احمدرضا درویش کارگردانی که سابقه و اعتبارش در سینمای ایران مشخص است، قطعا پیش‌بینی چنین بحرانی را داشته است، او می دانسته ساخت فیلم درباره ائمه و به ویژه حضرت امام حسین (ع) چه دشواری‌هایی دارد پس مسیرهایی را رفته، نظر مراجع را در کنار خود داشته و با موضوعی چنین عظیم و حساس درست برخورد کرده است.

اثر او مانند هر فیلم دیگری کامل و بی عیب نیست، امتیازها و نقاط ضعفی دارد، اما مهمترین ویژگی آن این است که با عشق به اهل بیت ساخته شده و بخشی از حماسه عاشورا را روایت می‌کند. آیا روایت این واقعه، به شکلی که بارها و بارها در فرهنگ شیعه روایت شده و با آن آشنا هستیم اشکالی دارد؟ آیا نمایش تمثال حضرت عباس (ع) با احترام به جایگاه بلند این شخصیت والا، اشکال شرعی دارد؟ در حالی که بسیاری از مراجع از جمله مقام معظم رهبری این موضوع را بدون اشکال می‌دانند؟

معترضان آیا فیلم را دیده‌اند؟ آیا نسخه کوتاه شده آن را تماشا کرده‌اند؟ آیا تحت تاثیر سکانس‌های فیلم بوده و پیام معنوی آن را شنیده‌اند؟ آیا رواست تیمی که برای بیان احترامشان به شخصیت بزرگ امام حسین (ع) سال‌ها وقت و انرژی صرف کرده‌اند اینچنین آزرده و بی قدر شوند؟ ادامه این روند چه دستاوردی برای سینمای ایران و بالاتر از آن شیعیان دارد؟ دیده شدن فیلمی که با استانداردهای بین المللی ساخته شده، بازیگران مسلمان ایرانی و عرب را پیوند داده و پیام بلند عاشورا را به مخاطب جهانی می رساند، چه اشکال شرعی دارد؟ آیا معترضان توهینی در این اثر دیده‌اند؟ اصلا کسی که خودخواسته به سراغ امام حسین (ع) و عاشورا رفته چگونه می‌تواند به این واقعه و قهرمانانش توهین کند؟

کاش آن عده معدود که علیه فیلم موضع گرفته‌اند ابتدا فیلم را می دیدند و سپس درباره آن موضع می‌گرفتند. «رستاخیز» کوشش صادقانه سینمای ایران برای ادای احترام به خاطره ظلم ستیزی اباعبدالله است، ادای دین به شهدایی که خون پاکشان حکم بقای فرهنگ شیعه و اسلام بوده است. «رستاخیز» را باید منصفانه دید و عشق سازندگان این اثر به امام حسین (ع) را دریافت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>