سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ شهریور ۱۳۹۴ در ۲:۲۵ ب.ظ چاپ مطلب

قربان‌پور: «زمناکو» بهترین فیلم جشن مستند خانه سینما بود

ghorbanpoor

کارگردان مستند «زمناکو» معتقد است که این فیلم به معنای مطلق، بهترین فیلم جشن مستند خانه سینما شد.

کارگردان مستند «زمناکو» معتقد است که این فیلم به معنای مطلق، بهترین فیلم جشن مستند خانه سینما شد، اما متاسفانه شیوه اطلاع‌رسانی درست نبود و اهمیت دو تندیس «زمناکو» آنطور که باید منعکس نشد!

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مهدی قربان‌پور که فیلمش «زمناکو» تندیس جشن مستند خانه سینما را در دو بخش بهترین فیلم مستند بلند و بهترین تحقیق و پژوهش از آن خود کرد، در سخنانی اظهار داشت: «این فیلم برای دریافت این دو تندیس، با تمام آثاری که به این رویداد راه پیدا کرده بودند، رقابت کرد. در واقع این مستند به معنای مطلق بهترین فیلم جشن مستند خانه سینما شد، اما متاسفانه شیوه اطلاع‌رسانی این مراسم درست نبود و اهمیت این دو تندیس آنطور که باید درک نشد.»

وی درباره شیوه تحقیق و پژوهش مستند «زمناکو» توضیح داد: «اهمیت پژوهش در یک اثر مستند به اندازه‌ای است که اگر به درستی صورت نگیرد، آن مستند دیده نمی‌شود. البته با همه این‌ها چند سالی از توجه به تحقیق و پژوهش فیلم‌های مستند بیشتر نمی‌گذرد. بنای ساخت مستند، پژوهش است و این از مواردی است که جنبه کاربردی دارد. ما برای «زمناکو»، هم از تحقیق میدانی و تصویری استفاده کردیم و هم از مستندات مکتوب کمک گرفتیم و واقعاً برنامه جدی برای این کار داشتیم.»

قربان‌پور ادامه داد: «برای برخی از پلان‌ها به صورت جداگانه وقت گذاشتیم، چرا که می‌خواستیم صحنه‌های فیلم را با سند ارائه کنیم. حتی برای پژوهش برخی پلان‌ها سفر کردیم و می‌شود گفت از حلبچه تا مشهد را گشتیم. از همان ابتدا فکر کردم این اثر باید مبنای پژوهشی داشته باشد و خوشبختانه این اتفاق افتاد.»

او با اشاره به اهمیت دریافت تندیس بهترین فیلم مستند بلند جشن خانه سینما، عنوان کرد: «یک فیلم وقتی موفق می‌شود که همه اجزای آن درست در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند. ما در این مستند فضای هدفمند و اصولی ایجاد کردیم. همچنین حضور یک تهیه‌کننده خوب باعث شد با روش علمی پیش برویم و از همین‌رو اجزای فیلم خوب دیده شدند.»

قربان‌پور در پایان با تاکید بر اینکه مستند «زمناکو» همچنان در حال کامل شدن برای حضور در نهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت است، خاطرنشان کرد: «فیلم در مرحله ساخت موسیقی توسط مجید پوستی است. ما حتی برای ساخت موسیقی هم تحقیقات مفصلی کردیم که تلفیقی از کردی-سورانی است. از نظر من «زمناکو» هنوز تمام نشده است و برای بهتر شدن آن و ارائه به جشنواره سینماحقیقت، وقت و انرژی بیشتری می‌گذاریم.»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>