سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ شهریور ۱۳۹۴ در ۲:۴۴ ب.ظ چاپ مطلب

چهارمین شب آواز ایرانی با طنین صدای استاد مخدوم

makhdoom

استاد محمود مخدوم، مدرس و ردیف‌دان برجسته موسیقی ایرانی، روز شنبه ۲۸ شهریورماه در چهارمین شب آواز ایرانی، آواز می‌خواند.

استاد محمود مخدوم، مدرس و ردیف‌دان برجسته موسیقی ایرانی، روز شنبه ۲۸ شهریورماه در چهارمین شب آواز ایرانی، آواز می‌خواند.

سوره سینما – با پیچیدن طنین صدای استاد محمود مخدوم، در چهارمین شب آواز ایرانی، سالن سوره حوزه هنری حال و هوای تازه‌ای به خود خواهد گرفت و صدای این خواننده باسابقه را مجید پایدار، نوازنده تار، همراهی می‌کند.

در زندگی‌نامه استاد مخدوم از زبان خود ایشان می‌خوانیم: «به واسطه صدای گرم و رسای پدرم که از روضه‌خوانان و قاریان مشهور خوزستان به‌خصوص شهرستان دزفول بود، صدا را از وی به ارث بردم و می‌توان گفت بیشترین عاملی که آن زمان سبب کشش و اشتیاق من به موسیقی (به‌ویژه آواز) شد خواندن اشعار ضیائی درلحن خاصی بود که این لحن موسیقایی را مرحوم پدرم به طرز زیبا و دلنشینی در گوش و جان مردم آن منطقه جای می‌داد و به همین دلیل به ملاعبدالکریم ضیائی‌خوان (مخدوم) معروف شد.

– دوره دبیرستان را با شرکت در مسابقات هنری رامسر در رشته‌ آواز ایرانی پشت سرگذاشتم و بعد از دیپلم به لحاظ پیگیری از طریق جراید، مکاتباتی با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی در تهران داشتم که این مکاتبات خود نشانه حرکتی به سوی موسیقی جدی و هنری بود و این مراسلات و نامه‌نگاری‌ها باعث شد که بعداً در کلاس‌های درس استاد بزرگ ردیف آوازی زنده‌یاد محمود کریمی در هنرستان آزاد موسیقی ملی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر وقت پذیرفته شوم و ردیف آوازی را نزد ایشان که دو روز در هفته برگزار می‌شد فراگیرم.

در ادامه توانستم در نخستین کنکور موسیقی سنتی (آزمون باربد) که د بیری آن را استاد هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه) به عهده داشت شرکت کنم و پس از وقفه کوتاهی در امر یادگیری سرانجام به کانون فرهنگی و هنری چاووش که زیر نظر اساتید محترمی چون هوشنگ ابتهاج، زنده‌یاد محمدرضا لطفی و حسین علیزاده اداره می‌شد راه یافتم. همچنین در کلاس‌های پر نظم و پربار و پر رمز و راز و سرشار از ظرایف آوازی استاد عزیز و ارچمند جناب آقای نصراله ناصح‌پور که خود نیز از برجسته‌ترین شاگردان استاد عبداله دوامی است شرکت کردم و فراگیری ردیف آوازی را به مدت ۱۲ سال از سر گذراندم. البته بخش قابل توجهی از سال‌های آموزش را پس از تعطیلی مراکز هنری از جمله مرکز هنری و فرهنگی چاوش در منزل شخصی استاد ناصح‌پور در دزاشیب (نزدیک تجریش) ادامه دادم.

-ازسال۱۳۷۰ رسماً جهت تدریس آواز توسط استاد ناصح‌پور به مراکز هنری وزارت ارشاد معرفی شدم و پس ازبازگشایی مجدد کانون چاووش تحت نام «مکتب‌خانه میرزا عبدالله» ازسال۱۳۷۳ به عنوان مدرس آواز در کنار بزرگانی همچون استاد محمدرضا لطفی،رامبد صدیف، داریوش طلایی، عبدالنقی افشارنیا، فرخ مظهری و بقیه دوستان توسط استاد زنده‌یاد محمدرضا لطفی انتخاب و به مدت ۱۰سال در این مکتب‌خانه میرزاعبداله به تدریس مشغول بودم.

– ازجمله فعالیت‌های هنری که در آن‌ها شرکت داشته‌ام می‌توانم به اجرای برنامه‌های متعددم درتهران و شهرستان‌ها و خارج از کشور از جمله کشور اتریش (وین) و ایالت‌های مختلف آن در سال ۱۹۹۷ اشاره کنم و نیز در برنامه‌هایی زنده به صورت بداهه در شبکه‌های داخلی صدا و سیما و نیز برنامه‌های برون مرزی تلویزیون فعالیت داشته‌ام.

– معاشرت و مؤانست با اساتید بزرگی همچون زنده‌یاد جلیل شهناز، زنده‌یاد لطفی، محمدرضا شجریان، عبدالنقی افشارنیا، زیدالله طلوعی و زنده‌یادان رضوی سروستانی و منوچهر همایون‌پور باعث وسیع‌تر شدن دایره کاری و بینش هنری و جدی اینجانب در زمینه‌های مختلف موسیقی شده است که از این لحاظ خدای بزرگ را شکرگزارم.

– هم اکنون با وجود مشغله‌های اداری در سطح وسیعی به کلاس‌داری وتدریس آواز درآموزشگاه‌های هنری کرج و برخی شهرستان‌ها ازجمله استان خوزستان (اهواز-دزفول)مشغول هستم که دراین رابطه جوانان مستعد و خوش‌صدا و قویاً دارای دانش آوازی را تحویل جامعه هنری داده‌ام که به موقع درآینده نیز معرفی خواهند شد.»

شب آواز ایرانی برنامه‌ای است تحلیلی و آموزشی که به اهتمام مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری به صورت ماهانه در آخرین شنبه هر ماه برگزار می‌شود. گفتنی است در سایر قسمت‌های این برنامه نیز صدای خوانندگان دیگری به همراه چند هنرمند نوازنده، چراغ چهارمین شب آواز ایرانی را روشن می‌کند.

سالن سوره حوزه هنری در انتهای خیابان سمیه نرسیده به حافظ واقع شده و ورود به این نشست برای تمام علاقه‌مندان آزاد است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>