سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ اسفند ۱۳۹۱ در ۹:۲۱ ق.ظ چاپ مطلب
سینمادارها به سوره سینما گفتند/

دیجیتالی شدن پخش سینماها، در حد شعار باقی ماند

cinema-digital

محقق نشدن شعار دیجیتالی شدن پخش سینماها که از زمان جشنواره فیلم فجر جدی شده بود، سینمادارها را نگران کیفیت نمایش تولیدات سینمای ایران کرده است.

محقق نشدن شعار دیجیتالی شدن پخش سینماها که از زمان جشنواره فیلم فجر جدی شده بود، سینمادارها را نگران کیفیت نمایش تولیدات سینمای ایران کرده است.

سوره سینما، محمد کارت: از زمان آغاز سی و یکمین جشنواره فیلم فجر یکی از مسائلی که در اغلب رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت، قضیه پخش دیجیتالی آثار شرکت‌کننده  در این جشنواره بود. برای اولین بار دیجیتالی شدن سیستم پخش، واکنش‌هایی مختلف را به دنبال داشت. عده‌ای از سینماگران از این رویکرد که همگام با سینمای دنیا است استقبال کردند و عده‌ای دیگر انجام شتابزده این حرکت را به ضرر کیفیت پخش آثار به لحاظ نور و رنگ و غیره دانستند.

یکی از شعارهایی که از طرف دبیر جشنواره و مدیریت سازمان سینمایی بسیار به آن پرداخته می‌شد دیجیتالی شدن سیستم پخش سینماها بود که این شعار و رویکرد سینمایی نوید دستاوردی را به سینما می‌داد تا شاید سیستم پخش دیجیتال هدیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به امکانات سخت افزاری سینما باشد.با شروع  جشنواره و اکران آثار سینمایی به شکل دیجیتال، خیال همه کسانی که از بی‌کیفیتی پخش آثار سینمایی با این سیستم نگران بودند راحت شد. پخش دیجیتالی آثار کیفیت نور و رنگ فیلم‌ها را کم نکرده بود، بلکه کاملا خوب و مناسب‌تر از سیستم آنالوگ ارائه می‌شد.

این سیستم پخش که یکی از محاسن جشنواره فیلم فجر امسال به حساب می‌آمد متاسفانه مقطعی بود و با پایان جشنواره کلیه سیستم و تجهیزات پخش دیجیتال از سینماها جمع آوری شده و با استناد بر اینکه مالکیت این تجهیزات متعلق به موسسه رسانه‌های تصویری و سازمان سینمایی است از سالن‌های سینما پس گرفته شده  و در حال حاضر دوباره مانند پیش سیستم آنالوگ راه افتاده است.

مدیر پردیس آزادی: هزینه دیجیتالی شدن سینماها از توان سینمادار خارج است

رضا سعیدی‌پور مدیرپردیس سینمایی آزادی در این باره به سوره سینما گفت: با شروع روز اول جشنواره  امسال چهار سیستم پخش دیجیتال در سالن‌های سینما آزادی توسط ستاد فنی جشنواره نصب شد و در طول جشنواره ما آثار را پخش دیجیتالی کردیم اما دقیقا شب آخر جشنواره  و سانس آخر،  گروهی آمدند و هر چهار سیستم را جمع کردند و بردند.

وی افزود: شعار جشنواره امسال مبنی برعملی کردن سیستم پخش دیجیتال، برای سینماها بود که متاسفانه با این حرکت در حد شعار باقی ماند. ما تصور می‌کردیم  با تجهیز کردن سالن‌ها توسط سازمان سینمایی در جشنواره فیلم فجر تجهیزات دیگر در سینماها می‌ماند و طبق روال گذشته ۳۰ درصد از مبلغ آن را از سینمادارها می‌گیرند و ۷۰ درصد باقی مانده را به صورت یارانه حمایت می‌کنند که متاسفانه اینگونه نشد. طبق مذاکره‌ای که ما انجام دادیم این سیستم‌ها هرکدام حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه می‌برند که مثلا برای چهار سیستم سینما آزادی باید ۲۰۰ میلیون تومان بپردازیم که واقعا در توان مالی ما و بقیه همکاران سینمادار نیست.

سعیدی‌پور ادامه داد: از آنجا که در سال‌های گذشته سیستم پخش آنالوگ در جشنواره‌های فیلم فجر باعث هزینه‌های زیادی صرف مواد خام می‌شد و همچنین در برنامه و جدول نمایش جشنواره ناهماهنگی‌هایی اعم از نرسیدن نسخه‌های نگاتیو به سالن‌های سینما و … پیش می‌آمد اما در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با دیجیتالی شدن پخش واقعا این ناهماهنگی‌ها و استرس‌ها دامنگیر آثار سینمایی نشد. اما این قضیه تنها در ایام جشنواره دوام داشت.

مدیر سینما بهمن: پخش دیجیتال خیالمان را آسوده می‌کرد

اسماعیل‌ هویدا مدیر سینما بهمن در این باره به سوره سینما گفت: در طول جشنواره فجر خیال آسوده‌تری برای پخش آثار نسبت به سال‌های گذشته داشتیم. کیفیت پخش به مراتب بالاتر از سال‌های پیش بود. اما متاسفانه این دستاورد جشنواره سی ویکم دوام نداشت و با پایان جشنواره تمام سیستم و تجهیزات از سینماها جمع آوری شد. بهتر بود مقداری ازهزینه این سیستم‌ها را به صورت یارانه ای حساب می‌کردند و مقداری را از سینمادارها می‌گرفتند اما ما هرچه اصرار کردیم بی فایده بوده است.

*** 

در اغلب کشورهای صاحب سینما در جهان سیستم پخش آنالوگ کاملا منسوخ شده و تمام سالن‌های سینمایی پخش دیجیتالی انجام می‌دهند . همگام بودن سالن‌های سینمایی ایران با سینمای جهان شاید یک نگاه ایدآلیستی باشد و فعلا دور از دسترس، اما جالب است که در همین حد کارگذاشتن سیستم پخش دیجیتال در سالن‌های اغلب فرسوده موجود در ایران هم کم کاری می‌شود.

مدیر سینما استقلال: پخش دیجیتال کیفیت جشنواره فیلم فجر را بالا برد

امیرهوشنگ پاسبانیان مدیر سینما استقلال در این باره به سوره سینما می‌گوید: سیستم پخش دیجیتال یک ایده‌آل برای سینما است. کیفیت پخش این سیستم مطمئنا در جذب مخاطب تاثیرگذار است. در طول جشنواره امسال شاهد بودیم که آثار به نحوه بهتری از این طریق به مخاطبان عرضه می‌شود.

وی افزود: بعد از پایان جشنواره ستاد فنی خواستند که سیستم پخش دیجیتال را از سینما فرهنگ جمع کنند که خوشبختانه تا به حال با مذکراتی که انجام دادیم هنوز آنها را نبردند و قرار است طی دریافت مبلغی مالکیتشان را به سینما بدهند. اما می‌دانم که بسیاری از همکارانم توانایی مالی نداشتند و تجهیزات به طور کامل پس از جشنواره جمع شده است.

***

کمبود مواد خام که اغلب باید از شرکت‌های خارجی خریداری شوند در وضعیت اقتصادی کنونی کشور، برای صاحبان آثار و سینمادارها و پخش کننده‌ها سیستم پخش دیجیتال می‌تواند کاملا مقرون به صرفه‌تر از سیستم آنالوگ باشد.

 مدیر سینما عصر جدید: سازمان سینمایی بخشی از هزینه دیجیتالی شدن سالن‌ها را بپردازد

عبدالله علیخانی تهیه‌کننده و مدیر سینما «عصرجدید»به سوره سینما گفت: سینما عصر جدید در طول جشنواره فیلم فجر امسال نمایش فیلم‌های جشنواره را در دستور کارخود نداشت. طبیعتا سیستم پخش دیجیتال نیز برای ما نصب نشد اما از آنجا که در شرایط کنونی هر کپی نگاتیو هزینه‌ای حدود ۲ میلیون تومان برای پخش آنالوگ آثار صرف می‌شود واقعا به صرفه نیست و همچنین دیگر مواد خام پزیتیو و غیره تولید نمی‌شود و وارداتی نیز صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: حالا که بحث است سیستم پخش سینماها دیجیتالی شود، چرا باید تنها محدود به زمان جشنواره فیلم فجر باشد. من اگر جای همکارانم بودم نمی‌گذاشتم تجهیزات را از سینما جمع کنند چرا که سازمان سینمایی وظیفه‌ای نسبت به مطالبات سینماها دارد و باید به صورت یارانه‌ای و توافقی  مسئله دیجیتالی شدن سالن‌ها را حمایت کند.

***

می‌توان گفت بخشی از وظایف سازمان سینمایی و وزارت ارشاد مبنی بر تجهیز کردن امکانات سخت افزاری سینماها است. درست است که هر کدام از سیستم‌های پخش دیجیتال حدود ۵۰ میلیون هزینه برده‌اند اما درست نیست که این امکانات در انبارها تا سال آینده و شروع جشنواره بعدی خاک بخورند. در صورتی که هزینه کلی دیجیتالی شدن پخش سینماها شاید بودجه‌ای کمتر از ساخت آثار به اصطلاح فاخر اما کم اهمیت داشته باشد.

شاید بهترین اتفاق اهدای این سیستم‌ها به سالن‌های سینما است و انجام توافقات مالی با سینمادارها. شعار دیجیتالی شدن جشنواره فیلم فجر باید تداوم داشته باشد تا سینماگران منتظر دستاوردی فنی برای سینمای ایران باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>