سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ مهر ۱۳۹۴ در ۵:۰۸ ب.ظ چاپ مطلب
چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری/

حمزه‌زاده: اثر هنری با هدف درمان جامعه تولید شود

jashnvare-tolidat

قائم مقام حوزه هنری گفت: هنرمند همچون درخت علاوه بر میوه‌دهی باید سموم جامعه را نیز گرفته و به اطراف خود طراوت و شادابی هدیه کند و اثر او باید در راستای گفتمان درمان باشد.

قائم مقام حوزه هنری در مراسم تقدیر از برگزیدگان کمیته هنرهای تصویری گفت: هنرمند همچون درخت علاوه بر میوه‌دهی باید سموم جامعه را نیز گرفته و به اطراف خود طراوت و شادابی هدیه کند و اثر او باید در راستای گفتمان درمان باشد.

سوره سینما – به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، مراسم تقدیر از برگزیدگان کمیته هنرهای تصویری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه ۹ مهر با حضور محمد حمزه زاده؛ قائم مقام حوزه هنری، رحمت امینی؛ مدیرمرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، سیدزاده؛ دبیر کمیته هنرهای تصویری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری در سالن سوره اصفهان برگزار شد.

در این مراسم و پیش از اعلام اسامی هنرمندان شایسته تقدیر کمیته هنرهای تصویری، محمد حمزه‌زاده؛ قائم مقام حوزه هنری در سخنان کوتاهی به اهمیت هنر تصویری که بهترین تداعیگر اندیشه و افکار بشری است اشاره کرد و گفت: البته در کل هنر را باید یک ودیعه الهی به شمار آورد که از یک جنبه یعنی فردی آن اکتسابی نیست و به شکل ناخودآگاه در نهاد هر انسانی وجود دارد و اما بعد اجتماعی هنر نیاز به پرورش و تأثیرپدیری از دنیای پیرامون خود دارد.

حمزه زاده ادامه داد: هنرمند را به شکل فردی به مثابه ریشه درخت می‌توان قلمداد کرد که با تأثیرات اجتماعی که از اطراف خود می‌گیرد و آنرا می‌توان به ساقه درخت تشبیه کرد؛ اندیشه می کند و ثمره آن همچون میوه درخت مورد استفاده مخاطب است.

وی تصریح کرد: از جمله فواید یک درخت علاوه بر ثمردهی و میوه‌ای که به عنوان محصول در اختیار انسان قرار می‌دهد به مسئله دیگری نیزهست و آن توجه به این نکته است که درخت سموم محیط پیرامون خود را می گیرد و با انتشار اکسیژن طراوت تازه‌ای به آن می بخشد؛ هنرمند هم باید با توجه به این قابلیت درخت به عنوان یک عنصر طبیعی نجات دهنده حیات، برخی از ناهنجاری‌ها و ناملایمات دنیای پیرامون خود را با استفاده از محصولی که در اختیار مردم قرار می‌دهد کاهش دهد.

رئیس سازمان سینمایی سوره حوزه هنری در ادامه گفت: اثری که هنرمند تصویرگر خلق می‌کند باید در راستای گفتمان درد باشد و نسخه شفابخشی برای التیام آلام و دردهای مردم محسوب شود البته نمی‌توان انتظار داشت که همه آثار سینمایی و تصویری از چنین قابلیتی برخوردار باشند کمااینکه در شرایط کنونی اینگونه هم هست؛ اما حوزه هنری باید تلاش کند تا آثار سینمایی و تصویریش همگی از چنین مزیتی برخوردار باشند.

وی در پایان از مسئولان برگزاری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری و به ویژه تلاش کمیته هنرهای تصویری این جشنواره تشکر و قدردانی کرد و گفت: حرکت خوبی در راستای تحقق اهداف کلان حوزه هنری در زمینه هنرهای تصویری و سینمایی آغاز شده است که امیدوارم استمرار و قوام پیدا کند.

این گزارش حاکی است پس از سخنرانی حمزه زاده، حسنی نماینده هیئت داوران کمیته هنرهای تصویری جشنواره به ایراد سخن پرداخت و گفت: آثار کمیته هنرهای تصویری جشنواره را می‌توان هم از بعد کمی و هم بعد کیفی مورد ارزیابی قرار داد که به جرأت باید گفت در هر دو بعد جهش‌های خوبی شکل گرفته است.

وی تأکید کرد: با وجود شرایطی که حاکم است و سختی‌هایی در زمینه تولید شاهد هستیم اما آثار خوب و قابل تأمل و حتی قابل دفاعی در طی این سالها تولید شده است که جای تقدیر و تشکر دارد اما باید بگویم که همچنان در زمینه کلیپ‌سازی توقعات بیشتر است و انتظار می‌رود که دقت بیشتری در این زمینه صورت گیرد و نگاهی سطحی به این مقوله نداشته باشیم چرا که این هنر نیز نیاز به فیلمنامه و روایت داستانی دارد.

در ادامه همچنین از عوامل سازنده آثار هنرهای تصویری شرکت کننده در این جشنواره به شرح زیر تقدیر شد:

مجموعه پویانمایی داستان‌های قرآنی به کارگردانی سعید شاهوردی از استان لرستان
مجموعه پویانمایی «سلطان و وزیر» به کارگردانی امیر طوسی و محمدحسین ملکیان از استان سمنان
مجموعه پویانمایی «تیمچه و بازار» به کارگردانی سعید ملتجی و کیوان صابری از استان خراسان رضوی
فیلم مستند مستند «راز ماندگاری»؛تقدیر از تصویر بردار آن مسعود مجدی آرانی از استان اصفهان
داستانی کوتاه «باد چیزی خواهد گفت»؛ تقدیر از تصویربردار آن محمد فکور از استان آذربایجان غربی
داستانی بلند «بدرود آنالوگ»؛تقدیر از بازیگر آن علی محمودیان از استان کردستان

یادآور می‌شود، اختتامیه چهارمین جشنواره اثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری ساعت ۱۹ امشب پنجشنبه ۹ مهر در سالن کوثر اصفهان برگزار خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>