کارگردان فیلم سینمایی «روزهای زندگی» سینماگران و مدیران سینمایی را نسبت به واقعیتهای جامعه بیتوجه دانست
پرویز شیخ طادی درباره اهمیت و تأثیرگذاری سینما بر خانواده و جامعه به خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی سوره سینما گفت: سینما یکی از قویترین رسانههای جریانساز و فرهنگساز است و در حوزههای مختلف سیاسی، اجتماعی میتواند مؤثر واقع شود و در تربیت اجتماعی و ایجاد ماندگاری در ذهنها تأثیر زیادی دارد و شاید متأسفانه از عمق این تأثیرگذاری غافلیم و نتوانستیم نموداری را از این تأثیرات سینما بر جامعه در مشکلات و موفقیت ها رسم کنیم. نگرش غلطی که در مورد سینما وجود دارد تنها پرداختن به جنبه سرگرمی و نگاه سطحی به آن است.
کارگردان «روزهای زندگی» ادامه داد: مسئله کلیدی که باید در فیلمسازی به آن توجه داشت این است که این هنر تقاطع زیادی با دیگر علوم دارد و اگر هنرمند با تحقیق و علم دست به ساخت اثری نزند با شکست رو به رو خواهد شد. وی باید با تعامل میان کارشناسان اجتماعی با نیاز مردم و جامعه آشنا شود و پیامدها و آثار اثرش را بر جامعه پیش بینی کند. یک فیلمساز تنها نباید از مشکلات جامعه عکاسی کند و هیچ پیشنهاد و ایدئولوژی را ارائه ندهد اگر این چنین باشد باید گفت او عکاسی است که با هزینه زیاد تنها عکاسی می کند.
شیخ طادی افزود: فیلمسازی اگر تنها آینه اجتماع باشد یک کار ژورنالیستی است، فیلم تنها نباید افشاگر معضلات باشد بلکه باید دارای تحلیل و ارائه زاویه نگاه پیشنهاد دهنده باشد نه تنها براساس تخیل و تجارب شخصی بنویسیم. رسانه سینما نقش زیادی در فرهنگ سازی در رفتارهای خانواده ها دارد و این مهم باید برآمده از دل مشکلات و موضوعات جامعه و خانواده ها باشد.
وی ادامه داد: اغلب فیلمسازان و مدیران ما همعصر با مردم جامعه خود زندگی نمی کنند یا بسیار عقب ترند یا جلوتر حرکت می کنند. برخی سالهاست سوار اتوبوس نشدهاند، سال هاست که گفتمانی با مردم و اقشار مختلف نداشتهاند و از جامعه دور هستند و تنها در حوزه کوچک و محدودی مینویسند و فیلم تولید می کنند و به این ترتیب خانواده ایرانی وقتی زندگی خودش و واقعیتهای جامعه را در سینما نبیند از آن استقبال نمیکند.
کارگردان «پشت پرده مه» افزود: البته مدیریت سینما و اداره نظارت و ارزشیابی نقش زیادی در سرنوشت سینما و ارتباط آن با جامعه و خانواده ها دارد، به طوری که باید بکوشد تولیدات سالیانه همه اقشار و سلیقهها را در نظر داشته باشند و هوشمندانه از فیلمنامه نویس ها حمایت کنند، اینکه یک شورا به فیلمنامه ای تنها آری یا نه بگوید از بیمسئولیتی و تنبلی آن شورا برمی آید زیرا این شورا باید با نگاه کارشناسانه و جامعه شناختی به طرح سؤال و جواب با فیلمنامه نویس بنشیند و به او چرایی رد یا قبول فیلمنامهاش را در میان بگذارد.
شیخ طادی ادامه داد:البته نباید با ایجاد یک دموکراسی لخت و عریان به صورت انتخاب سطحی و حمایت بیرویه از همه فیلمسازان به ساخت آثار بپردازند و به همه نگرشهای بیمسئولیت و بی مصرف برای جامعه اجازه ساخت بدهند زیرا باید پاسخ گوی مردم و جامعه باشند. فیلمساز نباید اجازه ورود به مسائلی که بر آنها علم ندارد و نگاه درستی ندارد وارد شود.
وی در پایان گفت: وقتی اثر در یک چارچوب قانونی تولید می شود دیگر باید مورد حمایت قرار بگیرد و اداره ارشاد کاملاً مسئولیت عواقب و پیشامدها را بپذیرد.






























میدان ولیعصر(عج)، خیابان شهیدان سازش، سازمان سینمایی سوره
۰۲۱۹۱۰۷۹۸۰۴
info@sourehcinema.ir