سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۰:۰۳ ق.ظ چاپ مطلب
عطشانی:

از ادامه مسیرم در سینما ناامید نمی‌شوم

ali-atshani

کارگردان «آقای الف» تاکید کرد تجربه‌های تکنیکی‌اش در سینما و زحمات او برای ساخت آثاری متفاوت را کمتر کسی درک می‌کند.

کارگردان «آقای الف» تاکید کرد تجربه‌های تکنیکی‌اش در سینما و زحمات او برای ساخت آثاری متفاوت را کمتر کسی درک می‌کند.

سوره سینماعلی عطشانی با فیلم هایش نشان داده که علاقه فراوانی به تجربه های تکنیکی در سینمای ایران دارد. سینمایی که از بعد تکنیکی همیشه فقیر بوده و تکنیسین های محدودی داشته چند سالی است میزبان یک کارگردان جوان است که به تکنیک و ساخت آثاری متفاوت در این زمینه علاقه دارد. نوروز ۹۲ فیلم سه بعدی عطشانی روی پرده می رود.

گویا سینما آزادی را در اختیار ندارید؟

علی عطشانی: من هم این خبر را شنیده ام . امیدوارم تا عید نوروز همه چیز حل شود. شما نگران نباشید.

به طور کلی چند سالن وجود دارد که می تواند  فیلم را به نمایش بگذارد؟ خودتان هم سرکشی خواهید داشت؟

سالن های ایوان شمس، فرهنگ. سینما هویزه مشهد. احتمالا ما در کیش هم اکران داریم. امیدوارم بتوانم نظارتی بر همه سالن های نمایش دهنده داشته باشم.

فروش فیلم را چطور ارزیابی می کنید؟

توکل بر خدا. ما همه سعی مان را کرده ایم که یک کار جدید به مردم عرضه کنیم و به عنوان اولین کار ایرانی سه بعدی برای مردم جذابیت داشته باشد. دیگر همه چیز به مردم بستگی دارد و ان شا الله که راضی باشند.

چرا شما این مسیرهای پر زحمت و سخت را برای قدم زدن در عرصه سینما انتخاب می کنید؟

این جمله ای است که چه در روزهای تولید و چه در این اواخر که داریم برای اکران عمومی تلاش می کنیم، من بارها و بارها شنیده ام. اما هیچکدام از این حرف ها باعث نمی شد من خسته باشم و از ادامه مسیر منصرف شوم. من فکر می کنم فارغ از اینکه این فیلم خوب شده باشد یا نه، به فضای فنی سینمای ما کمک می کند. سختی کار را تیم ما متحمل شد، اما امیدوارم تیم های بعدی که می خواهند چنین چیزی را تجربه کنند، با مسیر سهل تری رو به رو باشند.

اگر یک هنرجو به شما مراجعه کند و از شما بخواهد او را برای تولید یک اثر سه بعدی راهنمایی کنید، چه حرف هایی برای او دارید؟

من هرآنچه را که بخواهد به او می گویم. کسی که می خواهد پشت رل بنشیند، دیگر نیازی به اختراع دوباره چرخ ندارد. به او می گویم که از همین الان به فکر گریه های نیمه شب باشد. به تنها ماندن در فضایی شبیه بیابان برهوت و خالی از کسی که دست او را بگیرد، فکر کند. به او می گویم که خودش را برای نامهربانی ها آماده کند و این انتظار را هم داشته باشد که آدم های دیگر اصلا متوجه نباشند او چه سختی زیادی را متحمل شده است.

با توجه به اینکه درصد بالایی از مردم از امکانات فوق مدرن دستگاه گیرنده و تلویزیون بهره مند نیستند، برای ورود فیلم به شبکه نمایش خانگی هم فکر کرده اید؟

داریم برنامه ای را اتخاذ می کنیم که طبق آن فیلم در یک نوع خاصی از دی وی دی بیرون بیاید که مخاطب بتواند سکانس هایی از فیلم را به صورت سه بعدی ببیند. همچنین عینک مخصوص هم به عنوان اشانتیون همراه فیلم عرضه می شود.

فیلمنامه در کل قربانی فن نشد؟ برای مثال آیا نمی شد از حضور مهدی مقدم به عنوان یک خواننده استفاده بهتری داشت؟

باید توجه داشت که خیلی اتفاقات دیگر هم می توانست رخ بدهد، که نداد. می توانست پخته تر باشد. می توانست پرداخت مفصل تر یا زمان طولانی تری داشته باشد . اما همه چیز متکی به مباحث مالی بود. به هر حال ناگزیر بودیم. البته تا جایی که از دست مان بر می آمد کیفیت کار را حفظ کردیم. به خاطر مشکلات فنی سکانس هایی را از فیلمنامه حذف کرده ایم که واقعا بهتر بود حذف نشود. من از همه چیز تا جایی که امکان داشته است، بهره برده ام.

سال ۹۲ را چطور پیش بینی می کنید؟

من روزهای جشنواره خیلی درگیر فیلم خودم بودم کار دیگران را ندیدم، اما امیدوارم سال خوبی پیش رو باشد و اکران نوروزی هم به خاطر تعدد ژانرها می تواند گیشه موفقی داشته باشد. همچنین فکر می کنم تولیدات سینما در سال ۹۲ محصول وقایع سال ۹۱ باشد.