سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ در ۲:۰۳ ب.ظ چاپ مطلب
کیانیان در گفتگو با سوره سینما:

بیشتر آموزشگاههای سینمایی خروجی مناسب ندارند

بیشتر آموزشگاههای سینمایی خروجی مناسب ندارند

بازیگر فیلم سینمایی «یه حبه قند» با اشاره به قدیمی بودن شیوه آموزش بازیگری در ایران، تاکید کرد بیشتر آموزشگاههای بازیگری خروجی مناسب ندارند.

بازیگر فیلم سینمایی «یه حبه قند» با اشاره به قدیمی بودن شیوه آموزش بازیگری در ایران، تاکید کرد بیشتر آموزشگاههای بازیگری خروجی مناسب ندارند.

رضا کیانیان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره روند آموزش بازیگری در آموزشگاهها و دانشگاههای ایران به خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی سوره سینما گفت: از آنجا که در دانشگاههای معتبر جهان رشته بازیگری وجود دارد و استادانی در این رشته صاحب کرسی هستند می‌توان گفت بازیگری یک علم و فن است و نظام و سیستم آموزشی دقیقی را می‌طلبد.

وی ادامه داد: در ایران متأسفانه آموزش بازیگری در دانشگاه  و آموزشگاه تنها انتقال یک سری تجارب شخصی و قدیمی است در صورتی که تدریس بازیگری دروس مختلف را می‌طلبد، که همه باید از جزئیات بازیگری گفته و با هم دانشجو را به یک کلیت برسانند، نه اینکه هر کدام از مدرسان ساز خود را بزنند و    در آخر بازدهی درستی از آموزش بازیگری صورت نگیرد.

بازیگر فیلم سینمایی «روبان قرمز» افزود: در دانشگاهها استادان مدام عوض می‌شوند و گاهی هر کسی را برای آموزش بازیگری انتخاب می‌کنند تا تنها جای استاد خالی نماند. این نبود نگاه تخصصی و به روز بر مقوله آموزش بازیگری ضربه زیادی وارد می‌کند.

بازیگر فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» ادامه داد: نحوه تدریس و دروسی که هم اکنون درباره آموزش بازیگری به کار می‌برند همه مربوط به ۳۰ سال پیش هستند همان زمان که ما دانشجو بودیم، چطور ممکن است با این پیشرفت‌های دیجیتال و اینترنت که طی این سال‌ها رخ داده ما همواره به همان آموزش‌های منسوخ شده بپردازیم پس باید به این روش‌های آموزش شک کرد.

کیانیان افزود: منابع تئوری که در حال حاضر در کشور ما وجود دارد و همواره در امر آموزش به آنها ارجاع داده می‌شود مانند: سیستم بازیگری استانیسلاوسکی، متداکتینگ لی استراسیرگ و… دیگر منسوخ شده‌اند و در تمام دنیا هم اکنون تنها از جوهره آنها استفاده می‌شود،از آنها به عنوان یک منبع و منشأ یاد می‌شود، وقتی در سیستم آموزش بازیگری ما مدام به آنها تکیه می‌کنیم باید گفت سیستم آموزشی ما عقب مانده است.

این بازیگر درباره سوءاستفاده برخی آموزشگاههای بازیگری از نام هنرمندان سرشناس برای جلب توجه علاقمندان گفت:‌این سوءاستفاده از نام‌ها در برخی آموزشگاههای سراسر کشور اتفاق می‌افتد به طوری که ما همواره شاهد این قضیه هستیم و وقتی هم پیگیری می‌کنیم با پا درمیانی بعضی از دوستان مشترک از شکایت منصرف می‌شویم در صورتی که اگر شکایتی در این‌باره ارائه شود اداره ارشاد هم به دنبال بهانه است، تا آموزشگاهها را تعطیل کند.

وی در ادامه گفت: سال‌ها پیش وقتی برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «فرش باد» به اصفهان رفته بودم در خیابان با مادر و فرزندی رو به رو شدم و مورد نفرین مادر قرار گرفتم که چرا سر کلاس‌هایی که در تبلیغات اسم شما را آورده‌اند حاضر نمی‌شوید و پول ما به هدر رفته است. در صورتی که من هیچ اطلاعی از این قضیه آموزشگاه در اصفهان نداشتم، در مشهد هم این سؤاستفاده بارها اتفاق افتاده است و تهران هم به همین صورت و ما همواره به واسطه مجلات و روزنامه‌ها متوجه سوءاستفاده از اسامی می شویم.

وی در پایان گفت: باید در نظر داشت که هر چهره سرشناس و هنرمند بااستعدادی نمی‌تواند مدرس خوبی باشد و برعکس، در آخر باید گفت بیشتر این آموزشگاهها خروجی مناسب ندارند و اغلب تنها تماشاگران و بیننده‌های خوبی به سینما اضافه می‌کنند.