سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ آبان ۱۳۹۴ در ۴:۲۶ ب.ظ چاپ مطلب

حاشیه های پررنگ تر از متن برنامه هفت/ پیامک‌های دوستانه افخمی و نامه گلایه آمیز اسعدیان

haft-afkhami

برنامه بی رمق و کسل کننده هفت اخیرا با اجرا و تهیه کنندگی بهروز افخمی به برنامه ای جنجالی تبدیل شده است. طرح مباحث کلیدی و ریشه ای سینما در این برنامه و لحن صریح و بدون محافظه کاری که افخمی برای سری جدید برنامه هفت برگزیده سبب شده تا این برنامه سینمایی از حالت یک برنامه خنثی به برنامه ای چالشی و تاثیرگذار تبدیل شود.

سوره سینما – برنامه بی رمق و کسل کننده هفت اخیرا با اجرا و تهیه کنندگی بهروز افخمی به برنامه ای جنجالی تبدیل شده است. طرح مباحث کلیدی و ریشه ای سینما در این برنامه و لحن صریح و بدون محافظه کاری که افخمی برای سری جدید برنامه هفت برگزیده سبب شده تا این برنامه سینمایی از حالت یک برنامه خنثی تبدیل به برنامه ای چالشی و تاثیرگذار شود.

افخمی در برنامه شب گذشته هفت رو به دوربین از حجت الله ایوبی خواست تا پنهان نشود و برای پاسخگویی به مسائل مختلف سینما در برنامه هفت حاضر شود.

از سویی دیگر همایون اسعدیان سخنگوی کانون کارگردانهای سینمای ایران یکی دیگر از افرادی بود که افخمی در برنامه هفت از او یاد کرد و بخشهای گزینش شده ای از مناظره او در برنامه شهر فرنگ به روی آنتن رفت.

اسعدیان در بخش به نمایش درآمده در برنامه هفت گفته بود که سینما نباید چشم به پول مردم در گیشه داشته باشد و افخمی همین را دستمایه این قرار داد که اسعدیان را متهم به حمایت از سینمای دولتی کند.

نامه گلایه امیز اسعدیان به سرافراز

اسعدیان امروز و بی درنگ در نامه به رئیس سازمان صدا و سیما نوشت: بسیار متاسفم که اولین و شاید آخرین یاداشتی که برای شما می نویسم درد دلی است تلخ و تاسف بار. اما دیدن برنامه سینمایی هفت مورخ ۱۵/ ۸/ ۹۴ راهی جز نگارش این نامه برایم باقی نگذاشت. در برنامه مذکور، آقای افخمی مجری و کارگردان برنامه، در گفتگویی با آقای علی معلم، در یک هماهنگی از پیش طراحی شده و به ظاهر خودجوش و دلسوزانه من را نیز مورد لطف و نوازش خود قرار دادند. که البته این محبت را تا پایان برنامه و به بهانه های مختلف از من دریغ نداشتند. گویی تنها هدف تولید از برنامه دیشب نوازش من بود و بس … .

او می افزاید:بر همگان معلوم شد که این برنامه نه تریبون اهالی سینمای ایران که تریبون محفل خود ساخته آقای افخمی و دوستانشان است.”

وی به شیوه دعوت شدنش به این برنامه و نپذیرفتن این دعوت اشاره کرده و گفته است: آقای افخمی از من هم برای شرکت در برنامه دعوت کرده بودند و بدیهی است که نپذیرفتم. ایشان در برنامه همان کاری را کردند که در دعوت از من گفته بودند. تکه تکه کردن حرف های من در برنامه آقای مدقق، شبکه خبر و سپس با همراهی مهمانشان نقدی آتشین نسبت به آن حرف ها داشتند.

کارگردان فیلم «بوسیدن روی ماه» در ادامه درباره این برنامه عنوان کرده است: اینکه حقیقتا چقدر آقای افخمی و محفلشان درد سینمای ایران را دارند مساله من نیست. شیوه سازندگان برنامه در تکه تکه کردن حرف های من هم چندان اهمیتی ندارد چرا که تکلیف همه ما برای اهالی سینما روشن است، هم من را می شناسند هم ایشان را.

اسعدیان در این نامه به شیوه دعوت خود به برنامه اشاره کرده و آن را همراه با تهدید خوانده و آورده است: آنچه مرا نگران می سازد شیوه دعوت تهدید آمیز آقای افخمی است از من، که اگر نگویم بی سابقه، کم سابقه است.

همایون اسعدیانی که می شناسم اینقدرها ترسو نبود و هر هشداری را تهدید تلقی نمی‌کرد

اما ساعاتی بعد افخمی، در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، به نامه اسعدیان واکنش نشان داد و گفت: موضوع این است که آقای اسعدیان در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر حرف‌هایی زده که حیرت‌انگیز است و نشان از همراهی و همکاری ایشان با سیاست‌های ورشکسته آقای ایوبی دارد. به عنوان سخنگوی کانون کارگردان‌ها، ایشان موظف به پاسخگویی درباره حرف‌های جنجالی خودشان بودند.اما جواب تلفن را نمی‌دادند. پیامک‌هایی که من فرستادم با لحن دوستانه و براساس دوستی و روابط قدیمی بود. ایشان دستیار من در کارگردانی فیلم «روز فرشته» بودند و پیش از آن هم سابقه رفاقت داریم.

اینکه من گفته ام یا تهدید کرده ام که اگر در برنامه سینمایی نیایی حرفهایت را تکه تکه پخش می‌کنیم و پنبه می زنیم، بسته به برداشت مخاطب است.همایون اسعدیانی که من می شناسم اینقدرها ترسو نبود و هر هشداری را تهدید تلقی نمی‌کرد.

اسعدیان موظف است پاسخ ما را بدهد

این نامه را کسی نوشته است که ظاهرا خودش را رهبر حزب یا گروه شناخته شده‌ای می‌داند و باترس وسواسی هر حرفی را حتی اگر شوخی باشد، تهدید و توطئه تلقی می‌کند.به هر حال از این فرصت استفاده می کنم و دوباره به او یادآوری می‌کنم که به عنوان سخنگوی کانون کاگردانان موظف است پاسخ ما را بدهد و اگر سخنگو نبود ما او را در حدی نمی‌دانستیم که او را دعوت کنیم.

به نظر می رسد بهروز افخمی قصد دارد با ادامه رویکرد صریح و غیر محافظه کارانه ای که درپیش گرفته به جدی ترین منتقد رویکرد مدیریتی سازمان سینمایی و همفکران آن در ماههای آتی تبدیل شده و بی محابا سیاستهای دولتی را به چالش بکشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>