سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۰:۴۰ ق.ظ چاپ مطلب
حمایت از فیلمسازان جوان در سال 92/

آذری: اساس سینمای داستانی، حوزه مستند است

farshid-azari

کارگردان مستند «داستان یک شهر» که درباره خرمشهر است، توجه به سینمای مستند را عامل غنای سینمای داستانی دانست.

کارگردان مستند «داستان یک شهر» که درباره خرمشهر است، توجه به سینمای مستند را عامل غنای سینمای داستانی دانست.

سوره سینما- فرشید آذری فیلمسازی است که با حوزه هنری همکاری کرده و در مستندهایش بخشی از باورهای مذهبی و ملی یک سرزمین را به تصویر کشیده است. با او درباره هر دو فیلم و جایگاه آنها و چشم انداز تولید فیلم مستند در سال ۹۲ صحبت کردیم.

شما چند مستند برای حوزه ساخته اید؟

من تا به حال دو مستند برای حوزه هنری کار کرده ام. اولین آن «نقش نذر» نام دارد. قصه یک نقاشی از اهالی یک قوم است که هیچ وقت کشیدن آن تمام نمی شود و بر اساس نذری که مردم دارند، همیشه ادامه دارد. البته شاید خیلی از این نقاشی ها حالا دیگر از بین رفته باشد و ما مواردی از این نقاشی ها داریم که حدود ششصد سال کشیده می شدند. مثلا کاراکترها را کم و زیاد می کردند یا رنگ زمینه را تغییر می دادند. به هر حال دیوارها محدود بود و مردم بر اساس نذرهای مذهبی که داشتند روی آنها نقش می زدند. کار دوم هم «داستان یک شهر» نام دارد که درباره نقاشی دیواری مسجد جامع خرمشهر است.

فیلم ها را تا به حال به چه جشنواره هایی ارائه کرده اید؟

این دو کار اولین نمایش های خود را در جشنواره تجسمی فجر داشته اند. البته هیچکدام به جشنواره رویش گذشته نرسیدند و امیدوارم سال آینده بتوانیم آنها را به این جشنواره ارائه کنیم.

از همکاری با حوزه هنری رضایت داشته اید؟

سازمان توسعه سینمایی سوره یکی از مراکز بزرگ فرهنگی و هنری در ایران است و برای تولید فیلم همیشه سیاست های خودش را داشته و معمولا از یک تفکر حرفه ای بهره مند است. به طور کلی فکر می کنم حوزه هنری گام های موثری در زمینه توسعه هنری و حتی سینمای مستند دارد، هر چند جا دارد کار بیشتری صورت بگیرد.

به طور کلی جایگاه سینمای مستند را در کشور چطور ارزیابی می کنید؟

خیلی پایین تر از حداقل ها. حوزه سینمای مستند در همه دنیا جایگاه مهمی دارد و جدی گرفته می شود و خیلی ها هم معتقد هستند پایه‌های سینمای داستانی در سینمای مستند است که شکل گرفته می شود. فیلم مستند به سبب ساختار محکمی که دارد پژوهش عمیقی می طلبد و همچنین عوامل حرفه ای. در کشور ما همه چیز عکس است و شاید دلیل آن این باشد که تلویزیون ما یک شیوه خیلی سطح پایین را برای تولید آثاری به کار می گیرد و آن را به عنوان فیلم مستند به نمایش می گذارد و همین باعث می شود نوع برخورد با این حوزه هم به درستی شکل نگیرد.