سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ آذر ۱۳۹۴ در ۱۱:۴۳ ق.ظ چاپ مطلب
گزارش «سوره سینما» از نشست پرحاشیه سریال «شهرزاد» ؛

نظر علی نصیریان در مورد تولید آثار نمایشی در بخش خصوصی/ اظهار نظر قابل تامل نویسنده «شهرزاد» در مورد امکان بازگشت و تکرار کودتای ۲۸ مرداد!

neshast-sharzad1

نشست‌خبری سریال «شهرزاد» حواشی بسیاری داشت. از شکستن جایگاه نشست خبری و ازدحام جمعیت و ترک سالن توسط خبرنگاران تا اظهارات قابل توجه و قابل تامل یکی از بازیگران و نویسنده سریال شهرزاد در مورد تولید در بخش خصوصی و تکرار وقایع تاریخی همچون ۲۸ مرداد!

به گزارش خبرنگار سوره سینما، نشست رسانه‌ای سریال شبکه نمایش خانگی «شهرزاد» با حضور حسن فتحی کارگردان و سایر عوامل آن و اصحاب رسانه شب گذشته در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

سعید قطبی‌زاده منتقد و نویسنده سینما اجرای این برنامه پرحاشیه را برعهده داشت. برنامه‌ای که حسن فتحی کارگردان سریال شهرزاد اولین سخنران آن بود.

وی با اشاره به ظرفیت بالای شبکه نمایش خانگی در ایران گفت: من و نغمه ثمینی نویسنده سریال با این فرض کار را شروع کردیم که شبکه نمایش خانگی پتانسیل زیادی دارد و متاسف بودیم که چرا رونق ندارد بنابراین به دنبال قصه ای بودیم که با مخاطب ارتباط برقرار کند.

فتحی با ابراز خرسندی از استقبال مردم از این سریال اظهار کرد: وقتی سریالی کم‌فروشی نکند و عوامل حرفه‌ای در کار دخیل باشند، دلیلی برای عدم موفقیت این اثر نیست.

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در ادامه این نشست با اشاره به ویژگی‌های این اثر گفت: تمام عوامل این اثر حرفه‌ای بودند اما دو عامل اصلی در موفقیت آن تاثیر بسزایی داشتند: یکی حسن فتحی در مقام کارگردان و دیگری سید محمد امامی در مقام تهیه‌کننده این سریال.

neshast-sharzad2

وی افزود: به نظر من بهترین روش تولیدِ خوب، سپردن کار به دست خود مردم است. تولید اثر نمایشی کار بخش خصوصی است نه دولت و رسانه ملی! باید سریال «شهرزاد» را الگو قرار بدهیم. سریالی که بتواند هم با عوام و هم با خواص ارتباط برقرار کند.

این بازیگر سینما درباره نقش خود در سریال «شهرزاد» نیز بیان کرد: برای من اینکه چه نقشی بازی کنم فرقی نمی‌کند اما بازی یک نقش به چند عامل بستگی دارد. اول فیلمنامه است و آنچه که به عنوان متن کار نوشته می شود و همچنین توضیحاتی که کارگردان ارائه می کند. برخورد اولم با فیلمنامه بسیار مهم است و می تواند انگیزه ایجاد کند و سکوی پرتابی برای انتخاب نقش باشد.

نغمه ثمیمی، نویسنده سریال «شهرزاد» دیگر سخنران این نشست بود که در پاسخ به سوال مجری در مورد زمینه تاریخی و اتفاق ۲۸ مرداد گفت: ۲۸ مرداد یکی از مهمترین روزهای تاریخ معاصر ایران است و هر لحظه امکان بازگشت و تکرار آن وجود دارد. انتخاب این بازه تاریخی برای روایت داستان از اهمیت این موضوع نشات گرفته است.

در بخش دیگری از این نشست سید هادی رضوی، سرمایه‌گذار «شهرزاد» در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: بخش خصوصی تا به حال چنین کار سنگینی را انجام نداده بود اما من اعلام می‌کنم که بازگشت سرمایه وجود دارد. اگر کار فاخر ارائه دهید، سود خوبی هم خواهید کرد.

همچنین سید محمد امامی، تهیه‌کننده و دیگر سرمایه‌گذار سریال «شهرزاد»، به توزیع آثار در شبکه نمایش خانگی اشاره کرد و ادامه داد: توزیع هفتگی یک سریال در شبکه نمایش خانگی برای اولین بار در «شهرزاد» اتفاق افتاد؛ کاری بسیار سخت که فشار زیاد بر گروه سازنده این اثر داشته است.

neshast-sharzad3

ترانه علیدوستی بازیگر نقش اصلی این سریال که با حضور در این مجموعه برای اولین بار در مدیوم سریال حضور پیدا کرده بود، درباره نقش شهرزاد گفت: اولین دلیلی که باعث شد تا بازی در این نقش را بپذیرم قصه پرکشش آن بود که برای من مانند یک رمانی بود که نمی‌توانستم آنرا زمین بگذارم. شخصیت شهرزاد مهم‌ترین ویزگی که برایم داشت این بود که برای اولین بار نقش یک زنی را بازی می‌کنم که دارای فردیت و فلسفه‌ای متفاوت است که در ۸۰ دردصد فیلم و سریال‌های ایرانی وجود ندارد.

پریناز ایزدیار، گلاره عباسی، شبنم مقدمی، مریم کاویانی، امیرحسین رستمی، مهدی امینی‌خواه، همایون اسعدیان، مازیار میری، عبدالله اسکندری، یدالله صمدی، علی معلم، پویا امینی، ستاره اسکندری، لاله اسکندری، هادی ساعی و علیرضا نیکبخت واحدی از دیگر چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

البته این مراسم حاشیه‌های بسیاری داشت که همه ناشی از عدم برنامه‌ریزی مسئولین برنامه بود. برنامه‌ای که با اعلام سراسری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف در جهت حضور بازیگران و عوامل سریال در جمع علاقمندان، سیلی از جمعیت را به پردیس ملت کشانده بود و باعث بی‌نظمی بی‌اندازه برنامه شد.

در اواسط برنامه بود که جایگاه در نظر گرفته شده به عنوان سن شکسته شد و نظم برنامه برای دقایقی از بین رفت. بعد از آن بود که با ازدحام جمعیت از میان عکاس غیرخبری و سیلی از مشتاقان مونوپاد به دست که خود را برای گرفتن عکس یادگاری با چهره‌هایی که یک به یک وارد سالن می‌شدند، همه در سالن برگزاری نشست به بیشترین میزان خود رسید.

موضوعی که باعث اعتراض بازیگران این مجموعه و اهالی رسانه شد و البته با سو مدیریت و برخورد اشتباه مجری برنامه باعث ایجاد دلخوری میان اهالی رسانه و برگزارکنندگان برنامه  و در نتیجه ترک سالن توسط برخی از خبرنگاران شد.

در نهایت نیز پس از حواشی فراوان و برهم خوردن برنامه اصلی، برنامه‌ای به عنوان نشست رسانه‌ای جایگزین برگزار شد که آن هم با حضور تعداد محدودی از خبرنگاران به اتمام رسید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>