سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ آذر ۱۳۹۴ در ۱۱:۳۵ ق.ظ چاپ مطلب

نمایش مستند «من ناصر حجازی هستم» در روز اول جشنواره سینماحقیقت

hejazi

فیلم مستند «من ناصر حجازی هستم» به کارگردانی نیما طباطبایی و تهیه‌کنندگی امیر رفیعی، عصر روز اول جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در سالن شماره یک سینما فلسطین روی پرده می‌رود.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، نیما طباطبایی درباره‌ی ساختار این مستند گفت: از آنجایی که از مسیر سینمای داستانی و قصه‌گو به سینمای مستند رسیدم، تصمیم گرفتم ساختار این مستند نیز مانند قصه‌ای برای مخاطب تعریف شود.

وی افزود: از ابتدای شروع کار و گپ و گفت با خسرو نقیبی (نویسنده) تصمیم گرفتیم فکر بازسازی و فضاسازی را از ذهنمان دور کنیم، زیرا سینمای مستند مستقل با کمبود بودجه مواجه است و از طرفی فضاسازی نیاز به بودجه قابل توجه دارد، لذا به دنبال خط روایی مشخص بودیم تا به واسطه‌ی راش‌ها و تصاویر آرشیوی بتوانیم قصه خوبی تعریف کنیم.

طباطبایی تصریح کرد: با این روش ۵ فضای متفاوت از زندگی ناصر حجازی را انتخاب کردیم: فصلی که مربوط به مرور افتخارات ایشان بود از سوی شهاب حسینی قرائت شد، فصل مربوط به دوران کودکی توسط بهرام رادان و بخش موسوم به سهراب‌کشی هم توسط پرویز پرستویی روایت شد. همچنین مسعود رایگان توانست با اطلاعاتی که داشت، مخاطبان را بمباران اطلاعاتی کند! من برای این سکانس نگران بودم و احساس می‌کردم اگر کسی فوتبالی نباشد، با دیدن این بخش فیلم سردرگم می‌شود، اما خوشبختانه با نثر روانی که خسرو نقیبی برای آن نوشت، این مشکل تا حد زیادی مرتفع شد.

این کارگردان در ادامه با اشاره به حضور فیلم در بخش مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت» گفت: امسال خوشبختانه تعداد فیلم‌های بخش مسابقه کمتر از سال گذشته است و قطعاً همین امر باعث رشد کیفیت جشنواره می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در یک مسابقه همه نمی‌توانند روی سکو بروند و مستندسازان نیز از قاعده مستثنی نیستند! مستند یعنی بیان خوب واقعیت و رعایت خصوصیات ساختاری استاندارد. من بیشتر از اینکه مستندساز باشم، در حیطه سینمای داستانی فعالیت کردم، اما به عقیده من ساخت فیلم مستند و پیدا کردن خط و ربط داستانی کار ساده‌ای نیست و هر شخصی که بتواند تعادل را در این میان حفظ کند، شایسته دریافت تندیس حقیقت است.

hejazi-poster

کارگردان تله فیلم «یادگاری» درباره تحقیق و پژوهش مستند «من ناصر حجازی هستم» یادآور شد: پژوهش این اثر ۴ ماه زمان برد و در این میان قسمتی از تصاویر روزنامه از سوی خانواده مرحوم حجازی، آرشیو روزنامه کیهان ورزشی و بخش عمده فیلم‌های آرشیوی هم با رایزنی علی رفیعی (تهیه‌کننده) در اختیار تیم تولید قرار گرفت.

طباطبایی از خسرو نقیبی (نویسنده)، مهدی مهرنیا (تدوینگر)، مهدی اکبریان‌پور (صداگذار)، محمد خرمی‌نژاد (آهنگساز)، رامتین فیروزیان (تصحیح رنگ و نور)، آرمین مهدوی (ساخت آنونس)، صالح تسبیحی (طراح پوستر) و علی رفیعی (تهیه‌کننده) این اثر یاد کرد و گفت: اگر این فیلم توانسته نظر هیات انتخاب را به خود جلب کند، بی شک بخاطر زحماتی است که گروه تولید این مستند مانند یک تیم فوتبال تا دقیقه ۹۰ همراه با عشق و انرژی مرا همراهی کردند.

گفتنی است که نیما طباطبایی ساخت مستند «ریو تا طهران» درباره‌ی «جرزینهو» ستاره اسبق فوتبال برزیل که چند سال قبل وارد ایران شده بود را در کارنامه کارگردانی خود دارد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>