سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ دی ۱۳۹۴ در ۱۱:۰۹ ق.ظ چاپ مطلب

جشنواره فجر امسال و برنامه ایوبی برای ریاست بر آن/با حضور ایوبی به عنوان رئیس جشنواره، نقش دبیر چیست؟

Fajr34_3

به نظر می‌رسد حضور ایوبی در نقش ریاست جشنواره فجر امسال، نشان از برنامه دولت برای استفاده از این جشنواره در زمان انتخاب داشته باشد.

به گزارش سوره سینما، اردیبهشت ۹۴ بود که ایوبی سخن از حضور پررنگ خود در جشنواره فجر امسال خبر داد و گفت: «سال بعد سال بسیار مهمی برای ماست. بنده خودم در سال بعد رئیس واقعی هر دو بخش جشنواره خواهم بود. در مورد دبیر جشنواره هم در یکی دو روز آینده تصمیم اصلی را خواهیم گرفت. آقای رضاداد زحمات زیادی کشیده‌اند، اما برگزاری این جشنواره‌ها آنقدر سخت است که  نباید انتظار داشته باشید که یک نفر چند سال این سمت را داشته باشد و فکر می‌کنم که ایشان هم بدشان نمی‌آید که سال بعد کمی استراحت کنند.»

چندی پس از این سخنان طی حکمی از سوی ایوبی، محمد حیدری که پیش از این دبیر بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر‌فجر، رییس تئاتر شهر، رئیس تئاتر امور استان‌ها و مشاور عالی و نماینده رئیس سازمان سینمایی در امور جشنواره ها و اصناف بود را به عنوان دبیر منصوب و برای رضاداد حکم مشاور زد تا وی با این انتصاب نقش زینت المجالس را پیدا کند. این ترکیب بهترین انتخاب‌های ایوبی برای ریاست خود بر جشنواره امسال بود.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره سوالات و ابهامات بیشتری پیرامون گفته‌های اردیبهشت‌ماه ایوبی در ذهن‌ها متبادر کرد.

سوال اول این است که رئیس واقعی جشنواره بودن ایوبی در نزدیکی دو انتخابات مهم کشور چه معنایی دارد؟ و از کدام منظر ایشان اردیبهشت ماه امسال را بسیار مهم ارزیابی کرد، تفاوت این جشنواره با قبلی و بعدی‌ها در چیست.

نکته اول: تصمیم رئیس سازمان سینمایی که می‌خواهد رئیس یکی از زیر مجموعه‌های مدیریتی خودش باشد اتفاق تازه‌ای نیست، در ورزش کشتی نیز رسول خادم پس از آنکه رئیس فدراسیون شد مسئولیت تیم کشتی آزاد ایران را نیز بر عهده گرفت اما تفاوت ایوبی با خادم در این است که او نخبه این رشته ورزشی در دنیا محسوب می‌شود اما جایگاه ایوبی در سینما دقیقا چیست؟ برخی می‌گویند جشنواره امسال زمان بلوغ سینما در دوران ایوبی است، او که پیش از این سینما را فقط از پرده سالن‌های سینما می‌شناخت در این مدت به بخش‌های مختلف آن آشنایی پیدا کرده و اگر جشنواره را معیار اندازه گیری موفقیت یا عدم آن برای یک مدیر بدانیم باعث شده تا ایوبی با برنامه ریزی می‌خواهد ترکیبی از فیلم‌های ویژه با محوریت شعار دولت را همراه با کارگردانان صاحب‌نام در جشنواره امسال گردهم آورد. نظریه این بخش از کارشناسان خوش‌بین سینما با اعلام اسامی فیلم‌هایی که فرم جشنواره را پر کرده بودند نقش بر آب شد.

برخی قصه‌ فیلم‌های امسال جشنواره نیز همچنان شک، سوءظن و سیاه‌نمایی را تبلیغ و ترویج می‌دهند و این در حالی است که کارگردانان مورد نظر ایوبی و دوستان جدیدش نیز در جشنواره حضور پیدا نکردند. آنها که بارها و بارها با نام ناصر تقوایی موج سواری کرده‌اند تا امروز نتوانسته‌اند ایشان را برای ساخت فیلم در این دولت مجاب نمایند. از طرفی احتمال رسیدن فیلم برخی از کارگردانان صاحب نامی که فرم جشنواره امسال را پر کرده‌اند نیز بسیار کم است.

نکته دوم: بودند افرادی که از همان ابتدا این سخنان ایوبی را کاملا مرتبط با انتخابات دانستند و گفتند در تقسیم وظایف دولت برای انتخابات مجلس، سازمان سینمایی ماموریت دارد تا بدنه سینمایی را به‌ خاطر اثر گزاری احتمالی بر بخشی از عوام مردم برای کمک به سیاست‌های انتخاباتی دولت همراه کند. گرچه این نظر محتمل‌تر است اما دولت در چندماهه اخیر طیفی از هنرمندان مدافعش را در موسیقی، سینما و … از دست داده تا جائیکه تعدادی از آنها بر علیه دولت و وزارت ارشاد مصاحبه کرده و از رای و تبلیغ دولت تدبیر و امید اظهار ندامت می‌کنند یا آنکه سخن از کلید روحانی و قفل‌های برجامانده بر هنر می‌گویند.

دومین سوال این است که با حضور قدرتمندانه ایوبی در جشنواره امسال دبیر (محمد حیدری) دقیقا چکاری انجام می‌دهد و اختیارات او چقدر است که ایوبی ترجیح می‌دهد با آوردن یک چهره تئاتری سهم وی را در تصمیم گیری‌ها کم‌رنگ کند؟ شاید مهمتر این باشد که حضور قدرتمند ایوبی در سازمان سینمایی تا امروز کدام بار را از دوش سینما برداشته که حالا در قامت رئیس واقعی جشنواره می‌خواهد تحول چشمگیری رقم بزند؟

حیطه اختیارات حیدری را بخوبی می‌توان از اقدامات اخیرش مثل پیام در فضای مجازی، مصاحبه در مورد میزان کارت‌های اهالی رسانه متوجه شد، چرا که بیشتر در حاشیه‌های خبری حضور دارد و این در حالی است اقدامات وی در مقایسه با رضاداد در همین ایام قابل قیاس نیست. مهمترین مصاحبه حیدری به موضوع صیانت از فیلم‌ها تا پایان جشنواره اختصاص می‌یابد، شعاری که اکثر دبیران در ادوار مختلف جشنواره به زبان آورده‌اند و …

امسال هر که رئیس، دبیر و سیاست‌گزار جشنواره هست باید بداند کارنامه آنها ۲۳ بهمن‌ماه ۹۴ بر همگان روشن خواهد شد و دیگر قابل تغییر نیست اما همین امروز نیز می‌توان برخی اشتباهات را رفع و جبران کرد و با پیش‌بینی درست حوادث جلوی برخی از آنها را گرفت. همین امروز هم برای اعلام رسمی اسامی هیئت انتخاب دیر نیست، هنوز برای تغییر برخی اتفاقات برنامه‌ریزی شده که قرار است در روزهای جشنواره رخ بدهد دیر نیست.

منبع: خبرگزاری فارس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>